Horribel lov for å stoppe fildeling i Frankrike

mai 13, 2009


Tilgang til internett er svært viktig. Det er blitt vår tids viktigste nyhetskilde og viktigste måte å kommunisere med omverdenen på. Flere og flere offentlige instanser og private bedrifter har internett som sin primære kommunikasjonsplattform. Internett er blitt så viktig at jeg vil kalle muligheten for tilgang en menneskerett i moderne land, siden det å bli frarøvet denne tilgangen fører til store hindringer i forhold til å delta i samfunnet og demokratiet.

Derfor er det rett og slett en horribel lov som er vedtatt i Frankrike, når personer kan bli fratatt muligheten til å være på nett fordi de har lasted ned/opp filer ulovlig, helt uten noen rettslig vurdering.

Sitat fra VG:

Hele systemet skal overvåkes av en egen myndighet som har ansvaret for å ta imot tips fra firmaer som mener de har blitt utsatt for opphavsrettsbrudd på sin eiendom. Den samme myndigheten skal overvåke at personer som har fått sin nettilgang kuttet hos en nettleverandør ikke kan starte en ny konto hos et annet firma.

Dagbladet påpeker:

LOVEN VIL TROLIG også ha dramatiske effekter på personvernet i Frankrike, ettersom det er vanskelig å tolke den annerledes enn at den åpner for – og nødvendiggjør – omfattende og systematisk overvåking av enkeltpersoners nettbruk.

Utviklingen på dette området er skremmende. Det samme er mangelen på etiske grunnprinsipper hos styresmakter og politikere som kan tillate en slik lov.

Det vi trenger er en internasjonal boikott-bransjen-måned eller to. Selv har jeg allerede begynt, jeg er veldig glad i hjemmekino på Blu Ray, og har ganske mange filmer. Men nå er det stopp.

8 Responses to “Horribel lov for å stoppe fildeling i Frankrike”

  1. Rolf Says:

    Nå går Frankrike mot EU i denne saken, og om de kjører på med å stenge folk ute fra nettet vil Frankrike faktisk umyndiggjøre EU. De må da velge EU eller denne loven, og velger de denne loven, så er EU en saga blott.

  2. christian Says:

    Hvor mange firmaer (spesielt musikk,film) kommer til å bli stengt ute etter ca 3 sekunder pga klare? Tipper hele torrent verden kommer til å finne måter på å «anklage» alle selskaper som jobber mot dette inn til internett-leverandøren. Som deretter ikke har noe valg enn å sperre de ute fra nettet.

    Hvem bestemmer om anklagen er hevn eller en realistisk sak?
    Det enkleste i verden er å finne ut hvilken ekstern ip et firma/enkelt person har på sitt nettverk.

    • ukorrigert Says:

      Det «riktige» her ville være å klage inn politikere som stemmer for en slik lov.

      Men jeg tror heller dette vil bli basert på overvåking og «statuere eksempel»-taktikken.

  3. Harald Says:

    Pøh, det er på høy tid at noe sånt skjer. Piratvirksomheten har eksplodert de siste 10 årene. Alle som ikke skjønner at ulovlig nedlastning er en stor trussel mot musikk, er idioter. Internett er ingen menneskerettighet. Det er en mye viktigere rettighet å få betalt for jobben man gjør.

    • ukorrigert Says:

      Er du ansatt eller har tatt et oppdrag eller selger en vare så har du rett på betaling.

      Men ingen har rett til at at salg av en vare skal være lønnsomt, eller at varer man produserer skal selge godt.

      Jeg kan for eksempel ikke kreve betalt for det arbeidet jeg legger ned i bloggen min. Snarere taper jeg på det, da det er tid jeg ikke tjener andre penger på.

    • Rolf Says:

      Jeg er enig at noe bør skje, men å svartmale alle brukere av internett som ulovlig nedlastere av la oss si din musikk er vel litt mye. For ordens skyld, la oss si at du er en musiker, som har laget en cd. Salget av den går ikke så bra. Du skylder på at det er folk som laster ned din musikk ulovlig og ikke vil gå å kjøpe den i butikken. Har det kanskje ikke falt deg inn at den musikken du har på den cd’en er utrolig dårlig, og at det er kun en sang folk liker. De har ikke lyst til å betale kr 200 for kun den ene sangen din.

      En mulighet som å laste ned på Itunes er kjempebra, men prisen er alt for dyr. Kr 10 pr sang er for mye, spesielt siden prisen er designet for å presse kunden til å kjøpe hele cd’er framfor kun sanger.

      Formatet Itunes er derimot lagt til slik at du kun kan spille på en dyr innretning som som bransjen selv vil ha kontroll på, og ikke billige varianter som kundene selv vil ha i form av MP3 spillere. Hvor er mottoet Kunden har alltid rett blitt av. Bransjen bestemmer at jeg som kunde skal bruke deres dyre innretninger når jeg spiller av din musikk, og det er kun en sang jeg liker. Derfor må jeg bytte cd for hver sang jeg vil høre på, istedet for å bruke play list og spille 100 vis av sanger før jeg kjører dem omigjen slik du hører dem på radio.

      Bransjen kan ikke bare ta, den må gi også, og det gjelder også myndighetene. Det gjelder både i Usa, Sverige og Frankrike.

      I Sverige går man nå av huse får å bli medlem av Piratbyrån, som er det 3.dje største partiet i Sverige. Det kan bli valgt inn I EU. Hva skjer da?

  4. Alfons Jørgensen Says:

    Du, Harald, er en idiot. Det er forskjell på de som bare laster ned og ikke kjøper noen ting, og de som kjøper noe og laster ned noe.

    For eksempel: Her om dagen hørte jeg en sabla bra sang på filmen «The Fight Club». Jeg lastet ned albumet den sangen er med på (Surfer Rosa av The Pixies) og har hørt på det noen dager. Albumet er så bra at jeg har bestemt meg for å kjøpe både dette albumet og et annet album av det samme bandet. Jeg synes også at Fight Club, som jeg lastet ned, er utrolig bra, så jeg skal kjøpe denne filmen på DVD.

    Hadde det ikke vært for torrentsider som The Pirate Bay hadde jeg ikke en gang hørt om The Pixies, men nå skal jeg faktisk legge igjen flere hundre kroner i en butikk fordi jeg hadde muligheten til å sjekke ut musikken og filmen på en ulovelig måte.

    Jeg kjøper IKKE filmer og musikk jeg ikke vet om jeg liker. Jeg laster ned, sjekker det ut og kjøper hvis det er bra! På denne måten har jeg kjøpt filmer og musikk for tusenvis av kroner som jeg ikke hadde brukt dersom jeg hadde blitt dataovervåket..

  5. Herman von Salza Says:

    Vi i Norge-Noreg kan vel egentlig bare holde kjeften vår. Vi har en diskrimineringslov som sier at hvis du blir anmeldt for å ha diskriminert noen så må du selv bevise at du ikke har gjort det. Det er å snu bevisbyrden på hodet og er en skam for en rettsstat. Det er faktisk et hån mot vanligfolks rettsoppfatning. At man alltid er uskyldig inntil det motsatte er bevist har alltid vært selve grunnpilaren i rettssystemet vårt. Men er det ei lengre. Så hvis Frankrike finner på noen krumspring i loven så er ikke vi de rette til å si noe. Vi får rydde opp her hjemme først.


Legg igjen en kommentar

