Det viktigste kriteriet for å gjøre det bra på videregående…

juli 20, 2009


Det viktigste enkeltkriteriet for å gjøre det bra på videregående er god arbeidsmoral. En egenskap som er veldig viktig senere i livet også.

Så det at innvandrerjenter gjør det bra (Dagbladet, VG) stemmer godt over ens med det at de har en strengere oppvekst enn guttene, og strengere enn nordmenn.

God arbeidsmoral er forøvrig noe man ikke lærer i den norske skolen. Spesielt ikke om man er mer begavet enn gjennomsnitet. Da lærer man i stedet rastløshet og å kjede seg.

Man kan bare spekulere i hvor mye vitenskapelige ressurser som går tapt for Norge på grunn av enhetsskolen.

12 Responses to “Det viktigste kriteriet for å gjøre det bra på videregående…”


  1. […] er grunnen? I andre situasjoner blir latskap, dårlig arbeidsmoral, manglende evner, dårlige lærere og for lave krav til elevene trukket fram – særlig av […]

    • ukorrigert Says:

      Fra bloggen din:
      Undersøkelsen viser i allefall et annet bilde av innvandrerjenter enn det svartmalende bildet som de mørkeblå til stadighet kommer trekkende med i mediene, der innvandring og innvandrere konstant fremstille som en tragedie og en trussel mot Norge og alt som er norsk.

      Det at ikke alt er galt betyr ikke at dagens integreringspolitikk er vellykket.

      Det finnes en del positivt med kulturen til innvandrere. Deres omsorg for sine eldre, og høy arbeidsmoral er to ting.

  2. Jørn-Harald Says:

    Arbeidsmoral, den trofaste sliter setter sin ære i å gjøre en god jobb, står på, prøver etter beste evne å bli ferdig med et gjøremål.

    Jeg er enig i at veldig mange har dårlig arbeidsmoral her i Norge, folk stiller lave krav til seg selv, og ting skal være lett.

    Jeg er imidlertid totalt uenig i at arbeidsmoralen er det viktigste kriteriet for å gjøre det bra på skolen. Samtlige av de jeg gikk på skole med som gjorde det dårlig, er nå hardtarbeidende stå-på-folk i faste jobber.
    Det virker som om de som jobber hardt på skolen, gjør det for å få seg en enkel og godt betalt jobb. Jeg har flere bekjente som også gjorde det bra på skolen, som nå er noen slabbedasker på jobb.

    Poenget er at selv de som gjør det dårlig på skolen ikke nødvendigvis har dårlig arbeidsmoral, det heller ofte stikk motsatt.

    • ukorrigert Says:

      Du snur litt på det. Min påstand er god arbeidsmoral (som regel) gir gode karakterer. (Med unntak selvsagt). Det betyr ikke at dårlig på skolen betyr at man ikke kan få god arbeidsmoral i ettertid.

      En annen påstand fra min side er at skolen ikke er flink til å lære bort god arbeidsmoral. Dine erfaringer kan tyde på at dette er noe mange har lært i ettertid, når de har kommet ut i jobb.

      • Jørn-Harald Says:

        Jeg forstår påstanden din, men jeg er rett og slett uenig. Det er igjen mange som gjør det dårlig på skolen, men som klarer å gjøre en god jobb vedsidenav skole. De har altså god arbeidsmoral, samtidig som de gjør det dårlig på skolen. De gjør et klart skille på hva de prioriterer.
        Jeg tror heller at manglende forståelse/interesse for faget er en veiende årsak til dette problemet.

        Hvordan mener du forresten at skolen skal klare å lære elevene god arbeidsmoral når elevene allerede gjør det dårlig på skolen?

      • ukorrigert Says:

        Mener du at disse personene jobber godt med skolen, men allikevel gjør det dårlig?

        Hvis ikke, så vil jeg ikke være enig i at de har god arbeidsmoral i forhold til skolearbeidet.

        Uansett, det er som sagt flere faktorer som spiller inn. Jeg har ikke sagt god arbeidsmoral alene er nok.

        For å gjenta meg selv, det jeg skrev er at jeg mener det er den viktigste enkeltfaktoren.

  3. M Says:

    Norsk ungdom har for mye å drive med på fritiden,utenlandske gutter har ingen ting,og driver bare rundt,og utenlandske jenter blir holdt hjemme og har bare skolen som hobby. Var vel en grei forklaring det?

  4. Student Says:

    Det blir for lett å snakke om kun en god arbeidsmoral, selv om det i høyeste grad kan være et grunnleggende kriterium i noen av tilfellene. Men mange andre faktorer, som til eksempel trivsel, sosialt miljø og studieteknikk, er også faktorer som kan ha noe å si. Da skolegrunnlaget for eleven/studenten i høy grad kan variere; det sosiale, læringsmessige og målstyrte som noen forskjellig skolegrunnlag, så må en annta at også kriteriumene varierer. En god arbeidsmoral kan synes å være viktigst i et målstyrt skolegrunnlag.

    • ukorrigert Says:

      >Det blir for lett å snakke om kun en god arbeidsmoral, …

      Jeg har ikke snakket om KUN god arbeidsmoral. Jeg påsto det var viktigst. Selvsagt er det mange andre faktorer også.

  5. TA Says:

    Husk at her så har man sammenlignet disse jentene med alle jenter i landet. Dette blir feil fordi Osloregionen bestandig har hatt et høyere utdanningsnivå enn resten av landet. Hvis man hadde sammenlingnet disse jentene med etnisk Norske Oslojenter, så hadde nok bildet sett anderledes ut.
    Hvorfor gjorde man ikke det mon tro?

  6. Zyah Says:

    I sechraed a bunch of sites and this was the best.


Legg igjen en kommentar