Rabiat sensurering i Aftenpostens forum

september 19, 2011


Det gjelder ikke meg denne gangen (i hvertfall ikke først og fremst), men igjen er Aftenposten ute med overdreven sensurering av nettdebatten. Denne er i tillegg ganske morsom (tragikomisk).

Ta en kikk på denne:

Mina Hauge Nærland har yrkesstolthet nok til å begrunne slettingen av Goon sitt innlegg, men det virker allikevel som om Goon fikk rett. Så hva var det «Guest» skrev utover kommentaren om LO som gjorde at han allikevel ble sensurert.

Jeg hadde en gammel tab oppe i en browser:

Denne sensuren passer ikke helt med Nærland sin begrunnelse.

Forøvrig ikke det eneste som er blitt slettet:


Nå troner innlegget til Mr. Knowitall på topp. Hva som rir moderatorene hos Aftenposten om dagen er ikke godt å si. Nesten like ille som hos VG, som benytter facebook sitt system, og sperrer folk ute over en lav sko. (Og det fine er at du ser det ikke selv uten videre. Du ser dine egne innlegg. Dine venner ser dem. Men de er skjult for andre. Så du tror kanskje du fortsatt deltar i debatten…)

«Mer demokrati» var det en som sa etter 22/7. Våre massemedier ser ut til å ha falt for retorikken om at fri meningsutveksling fører til at uheldige meninger synes, og at dette er en viktig årsak til 22/7. Så i stedet for mer demokrati har vi fått mindre demokrati og mer sensur.

Cole Sear: We were supposed to draw a picture. Anything we wanted. I drew a man. He got hurt in the neck by another man with a screwdriver.
Malcolm Crowe: You saw that on TV, Cole?
[Cole steps back again]
Cole Sear: Everyone got upset. They had a meeting. Mom started crying. I don’t draw like that anymore.
Malcolm Crowe: How do you draw now?
Cole Sear: I draw… people smiling, dogs running, rainbows. They don’t have meetings about rainbows.

Er det vi trenger virkelig en snillere debatt som ikke opprører eller provoserer? Blir spøkelsene borte da?

Oppdatering: Innlegget til mango1234 kom tilbake. Noen har tydeligvis oppdaget at de dreit på leggen der. Gerard Payets post er fortsatt borte.

5 Responses to “Rabiat sensurering i Aftenpostens forum”

  1. Amatør1 Says:

    Fin blogg, jeg ser dere har oppdaget Aftenpostens velgkjente rabiate sensur!

    For en mengde informasjon om Aftenpostens sensur i Debattsentralen (som de stengte etter 22/7) se her http://debattsentralen.blogspot.com/

    Se også videoer med Mina Hauge Herland, der hun deltar i en debatt blandt moderatorer om hvordan de skal forhindre enkelte meninger å komme til orde.
    http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,635.msg12309/topicseen.html#msg12309

  2. Geir Gasse Says:

    Bra.

    Selv gir jeg ofte uttrykk for at jeg mener Holocaust er en løgn på diverse internettfora. Dermed bryter jeg altså med den vestlige verdens aller største tabu. Jeg stenges ute fortere enn et lik ble kremert i Auschwitz. Hva mener du: selv om jeg skulle ta feil (at Holocaust faktisk skjedde) – har jeg ikke rett til å ytre meg om saken?

    Jeg legger ellers merke til en tendens hos Dagbladet: de lar vemmelige og idiotiske rasistiske ytringer stå, mens mer gjennomtenkte og informerte innlegg som kritiserer multikultur og makten som styrer, og oppfordrer til å samtidig *ikke* hate mørkhudede/sigøynere(/mennesker av alle raser) – de forsvinner.

    Den statsstyrte media er vært interessert i å opprettholde stereotyper de tjener på. Som teite rasister, den evige harry Fr.P-er, osv. Saklig og informert samfunnskritikk frykter de derimot.

    Et tabu som i Norge nesten er like stort som Holocaust og jøde/frimurermakten – er APs mørke side med all mafia/spion/konspirasjon-virksomhet AP-gjengen har vært med på gjennom årene – og denne gjengens forbindelse til skrekkregimet i Sovjet-Russland – om så forbindelsen bare er ideologisk.

    Forbindelsen mellom kommunit/sosialistbevegelsen, jødedommen og storkapitalen, ønsker man heller ikke skal bli belyst. Men lavpannet primitivt har mellom f.eks hvite og svarte, kvinner og menn, eller den-gruppen og den-gruppen, det er bra, for spild i folket tjener alltid makthaverne.

    Ja, sensur er jeg veldig godt kjent med. Ytringsfriheten eksisterer bare fordi som ikke sier noe ..farlig.. Mener ikke oppfordring til vold og ulovligheter, men farlig informasjon. Farlig – for makthaverne. Det er kun én ting som opprettholder det gjeldende paradigmet, og det er den psykiske kontrollen over folket man får gjennom å styre media og skolevesen.

    Tale slut. 🙂

  3. Geir Gasse Says:

    Oisann. Noen staveleif. Men det er vel leselig.

  4. Kverulanten Says:

    Dette har jeg også opplevd. Helt legitime innlegg blir fjernet over en lav sko, og det virker spesielt å gjelde innlegg som kommer med kritikk av norske medier; og da spesielt Aftenposten.

    Nei den søppelavisa får jeg minder og mindre respekt for, er glad for at jeg sa nei til å tegne abonnement hos de.

  5. Samisdat Says:

    Cirka 90% of mine kommentarer slettes av Aftenposten. Jeg er meget høflig og krenker ingen, og ikke har jeg udokumenterbare påstander heller. Jeg har rett og slett bare en mening som venstresiden er ukomfortabel med at folk leser. F.eks. påpeker jeg det hvis artikkel har en fakta feil eller er hyklersk (uten å anklage dem for «hykleri» direkte for da kan de la seg tro at de sletter for sjikane). Har lagt merke til at alle aviser i Norge kjører denne linjen om å slette alt som kan oppfattes som kritikk av venstresiden eller taktikkene deres. Det er skikkelig deprimerende, spesielt når de samtidig stolt roper om at vi har et så perfekt demokrati og at ytringsfrihet er så viktig mens du må lese/se denne momentale hyklingen uten å få si noe til det, ikke engang i et usselt kommentarfelt.


Legg igjen en kommentar