Følgende er verdt å merke seg om regulering generelt:

I et system som reguleres samles det veldig mye makt på det, den eller de som utfører denne reguleringen. Dette skaper en sterk avhengighet og dermed en tydelig sårbarhet i systemet.

I politisk sammenheng, der systemer reguleres av mennesker, så har man bl.a følgende sårbarheter:

  • Korridormakt (korrupsjon, lobbyvirksomhet, press osv.)
  • Svak kompetanse
  • Manglende motivasjon
  • Alternative mål

Korrupsjon kan ikke foregå i et system uten lover eller andre typer reguleringer. Det finnes ingen ting man kan korrumpere. Først når man innfører regulering og noen som har ansvar for denne, så kan korrupsjon oppstå. Regler og regulering kan ikke unngås, og det er ikke ønskelig å unngå det. Men det er ønskelig å være klar over faren og ulempene og gjøre en seriøs vurdering av hvor mye regulering som er nødvendig, eller viktigere, om det finnes alternativer.

At en system som reguleres er sårbart for svak kompetanse sier egentlig seg selv, og jeg tror ikke det er nødvendig å si noe mer om det.

Manglende motivasjon er mer interessant. Dersom den som står for reguleringen ikke har investert noe i resultatet av jobben, så vil vedkommende måtte ha en meget sterk pliktfølelse for å stå på å gjøre jobben best mulig. Får man lønnen sin uansett hvordan ting går, så er det lett å msite motivasjonen for å gjøre den ekstra innsatsen man allikevel ikke får annet igjen for enn bedre selvfølelse. Det er bl.a dette som er årsaken til at man med vekslende hell tilbyr mange ledere bonusavtaler.

Mennesker har mange typer personlige mål og motivasjonsfaktorer. Det er ikke nødvendigvis slik at å gjøre god jobb er første prioritet. Andre ting som makt, innflytelse, anseelse, penger, fritid er andre sterke interesser. Disse kan lett komme i konflikt med målet om å gjøre en best mulig jobb.

«Mer regulering» er et farlig og derfor generelt uønsket mål i seg selv. Regulering bør komme ut av klare behov og mangel på gode alternativer.

Ville du kjøpt bil designet i et fritt og åpent maked der regulering var erstattet med konkurranse mellom tilbydere, eller ville du kjøpt bil i et samfunn der eneste alternativet var biler designet av en nedsatt komite?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: