– Ungdom uten fremtid

august 9, 2011


Jeg leser Dagbladets vinkling på volden i London om dagen. Det første jeg reagerer på er den romantiserende overskriften Dagbladet bruker:

Storbritannias tapte generasjon har fått nok

Dagbladet romantiserer opprøret og fremstiller det som rettferdig harme mot et sviktende storsamfunn. Andre medier har beskrevet dette som pøbler som plyndrer og utnytter situasjonen. (Og de som tror journalistenes personlige politiske ståsted ikke påvirker hvordan slike situasjoner oppfattes og refereres, og dermed at vi har politisk nøytral presse, kan ta seg en bolle.)

Jeg har ingen mulighet for å vurdere bakgrunnen for volden og hvor reell Dagbladets analyse er. Men det andre som slår meg er at dersom det er slik at dette er ungdom uten fremtid, hva sier det om samfunnet vårt? Er samfunnet så gjennomregulert at det er umulig å klare seg på egen hånd lenger? Så når samfunnet svikter, så reduseres man til en unyttig trygdebelastning med få muligheter til å ta eget initiativ.

Jeg har ikke forutsetninger for å analysere situasjonen i Storbritannia, men jeg har ved flere anledninger argumentert for at økte reguleringer og rettigheter i arbeidslivet har den kostnaden at det er dyrere å ansette, og dermed vanskeligere å få jobb. Man kan heller ikke like lett bytte varer og tjenester uten å gjøre noe ulovlig, fordi staten regulerer plikter og skal alltid ha sin del av kaka.

I Norge har vi lagt mye vekt på at folk ikke skal miste jobbene sine. Og vi har en oljeboostet økonomi som foreløpig klarer å støtte opp om en rådyr velferdsstat. Men på sikt tror jeg det er viktigere å fokusere på at det skal være lett å få ny jobb, enn sikkerhet mot å miste den jobben man har. Det vil komme de som har falt utenfor til nytte ved at de lettere får nye sjanser.

Legg igjen en kommentar

