Mobberen Elisabeth

august 9, 2011


I en ellers relativt uinteressant artikkel kommer Elisabeth Skarsbø Moen med følgende forslitte angrep på Siv Jensen og Frp:

Frp vil trolig forsøke å ødelegge Aps overtak ved å ta på seg sin velkjente offerrolle og påstå at det politiske Norge ønsker å kneble all innvandringskritisk debatt etter 22. juli.

Å beskylde Frp for å «ta på seg offerrollen» er blitt relativt vanlig retorikk blant politiske motstandere med manglende saklighet. At det er vanlig gjør ikke slike usaklige angrep bedre, det er fortsatt hersketeknikk og mobberetorikk, og tar mannen fremfor ballen.

Det er hersketeknikk fordi det angriper Frp sin mulighet til å forsvare seg. Og det er mobberetorikk fordi det er typisk mobbing å legge skylden på offeret. Og nei, å være et målet for et slikt angrep er ikke en påtatt rolle. Frp er helt konkret målet for Skarsbø sitt angrep, og har full rett til å forsvare seg mot slikt. (Eller i dette tilfellet jeg, som ellers ikke på noen måte representerer Frp.)

I dette tilfelle går Skarsbø også et skritt lenger, hun forskutterer Frp sin reaksjon. Frp har ennå ikke reagert, men Skarsbø har allerede kommet med beskyldningen. En helt åpenbar «forgiftning av brønnen» for å undergrave dette argumentet på forhånd.

Det har i kjølvannet av Utøyatragedien vært etterlyst en mer verdig debatt. Skarsbø Moen har åpenbart ikke tenkt å la slikt affektere henne.

8 Responses to “Mobberen Elisabeth”

  1. Den VG-artikkelen faller inn i et mønster Says:

    ESM er vokst opp i en familie hvor FrP-hatet er ganske intenst. Jeg hadde faren hennes i norsk på ungdomsskolen, og – selv om jeg var ganske «rød» på den tiden – forsøkte han å mobbe meg fordi jeg var «FrP-tilhenger». Det var omtrent det verste han kunne si. At ikke ESM er preget av det har jeg vanskelig for å tro.

    • ukorrigert Says:

      Jeg blir oppgitt over den typen mennesker. En ting er uenighet i sak, men den kombinasjonen av selvgodhet, hersketeknikker og respektløshet gjør meg rimelig oppgitt. Det er også slikt som gjør at jeg får vann på mølla og tidvis tar folk jeg er helt uenige med i forsvar.

      • Bra du blogger! Says:

        Det er en flott og demokratisk holdning!

        Jeg er uenig med FrP temmelig mye, men akkurat når det gjelder det å få litt bærekraft inn i innvandringspolitikken, så synes jeg de har en del fornuftig å komme med.

        Det er bra du blogger. Godt mulig noen journalister tittet innom og bestemte seg for å skrive om somalia-forholdene som ellers ikke ble skrevet om 🙂

      • ukorrigert Says:

        Takk skal du. Fint at noen får noe ut av det jeg skriver. Og jeg kan jo håpe at en og annen journalist også lar seg påvirke. 🙂

  2. Tom Says:

    Meget bra, ukorrigert.

  3. KR Says:

    Meiningsmålingane etter 22/7 talar då sitt tydelege språk om kven som er i «offerrolla» så langt…


Legg igjen en kommentar

