For dette stengte VG debatten

august 6, 2011


VG stengte debatten til Arbeiderpartiet fosser fram i ny måling. Begrunnelsen:

Dette artikkelen var opprinnelig åpnet for kommentarer. Tross mange gode innspill er dette nå stengt, grunnet personangrep og hets.

Men hvis man lar siden stå åpen, så vil Disqus ikke forsvinne, og man kan se alle ny meldinger som er kommet inn. De følger nedenfor. Er dette virkelig ille nok til å stenge debatten?

Jeg synes ikke det. I alle tilfelle, VG skal ha kudos for å ha en og annen debatt i utgangspunktet, og ikke stenge fullstendig.

  • Og der har VG stengt diskusjonen ja. Man må for guds skyld ikke kritisere AP og/eller Jens. Da slår sensuren inn for fullt! Den norske presse er noen lydige skjødehunder for AP!
  • Og der har VG stengt diskusjonen ja. Man må for guds skyld ikke kritisere AP og/eller Jens. Da slår sensuren inn for fullt! Den norske presse er noen lydige skjødehunder for AP!
  • Du tar feil. De som regjerer nå fikk IKKE flertall ved valget. De fikk parlamentarisk flertall grunnet en finurlig valgordning som gir en stemme fra f.eks Finnmark, en høyere vekting enn en stemme fra f.eks Oslo. Flertallet av den norske befolkning stemte altså ikke på de som sitter ved makten.
  • Selvsagt ikke! Dette er nok jevnt fordelt over hele fjøla.
    Det er bare å se på når media intervjuer folk om politiske spørsmål, av og til får jeg lyst til må snu meg bort fra skjermen fordi jeg rett og slett blir inderlig flau over den politiske uvitenhet intervjuobjekter fremviser. Det gjelder uansett hvilke politiske saker/partier det spørres om.
    Spesielt ille er det i den yngre garde, opp til 30-35 år.
  • «Espen, du kan da virkelig ikke påstå at det er AP som er skyld i problemet? Du sitter nærmest å støtter Breiviks sine sinnsforvridde synspunkter.»Dette er så feil som det kan bli! Å si dette er ikke å støtte Breivik på noen måter. Han sier bare meninga si om bakteppet til handlingen som heller ikke er direkte feil. Husk at under Jens så har innvandrings tallene DOBLET seg per år. Hadde vi ikke tatt imot så mye muslimer og bøyd hodet for dem så ofte så hadde vi mest sannsynlig ikke sett dette. Det kalles å være oppegående å se det faktiske bildet av situasjonen. Jeg har alltid hatet AP og vil alltid hate de, det betyr ikke at jeg støtter Breiviks forkastelige handlinger. Så enkelt er det! Espen bruker bare ytringsfriheten sin og det skal han få lov til uten å bli beskyldt for å støtte en voldelig…

    vis mer

  • Kenneth Jørgensen Akkurat nå
    Denne kommentaren ble merket for moderering.
  • Dagens gåte.I følge denne meningsmålingen er det bare 15 % som sier de vil stemme på Frp, dvs 15% som liker deres politikk.

    Til tross for dette er ca 90% av alle innleggene i denne diskusjonen tydelig skrevet av Frpere – eller det som verre er. Og tenk – det er kun slike innlegg som får «Liker»-stempel.

    Her er tre mulige løsninger:

    a) 90% av VG-leserne er Frp-sympatisører

    b) Frp-sympatisørene har ikke gått og lagt seg ennå

    c) Det er partikontoret som sier je skal gjøre det for hu Siv har munnkurv

  • AP har vært heldige som har NRK og TV2 i sin hule hånd. AP har fått skremmende mye og god drahjelp av disse mediene. Arbeidernes kringkasting er kjekt å ha for dem. Vi andre får se å komme tilbake til hverdagen og til å vurdere de unnfallende og idéløse statsråder etter hva de gjør.
  • BigJohnDoe Akkurat nå
    I 2005 og igjen i 2009 valgte et flertall av Nordmenn de som regjerer nå!
    På samme måte som vi tidligere valgte andre regjeringer!
    Fordi Norge er et demokrati! Vi er heldig at vi lever i et demokrati!Hvilken del av dette er vanskelig å forstå? Jeg spør bare!!

    Jeg oppfordrer alle som ikke er enige i politikken til de vi har i regjering nå til å gå og stemme på det de vil ha! Nå først i kommunevalget og om 2 år ved Stortingsvalget. Få flertall! Få regjering! Få gjennomført det dere synes er bra for landet!

    Men, halvparten av menneskene landet vårt har mistet, de fleste av dem unge, er ikke gravlagt engang..

    Så vær nå snill, slutt med å rettferdiggjøre massemord! Slutt å koble det til øst og vest med dårlige argumenter.. Om dere ikke har respekt for de drepte og ikke respekt for demokratiet vårt, ha…

    vis mer

  • Det er jo rett før han og resten av av regjeingen konverterer i islam , så de får IKKE min stemme.
  • Krusedull Akkurat nå
    Utrolig bra det er 2 år til stortingsvalget. Ellers hadde vi nok blitt sittende med disse sosialist dustene i fire år til. Skjerp dere nordmenn! Spesielt dere som ikke hadde tenkt å stemme AP før 22/7, men har endret dette pga Breiviks forkastelige handlinger. Det er også en forkastelig handling da AP’s politikk ikke er noentingen bedre etter 22/7. Tenk dere om for pokker!
  • tktomas Akkurat nå
    Folkens, hvis dere liker frihet og ønsker å lære noe interessant så er «Ludwig Von Mises institute» et veldig fint sted for å lære om økonomiske alternativer til Keynistene ( gærningene, sosialistene ).»Bare en tosk lar andre få bestemme hvordan han selv skal tenke eller hvordan han skal leve». DIREKTE DEMOKRATI!!!!

  • LED006 Akkurat nå
    Det kan umulig være noen i dette landet som tror at fremgangen skyldes noe som helst annet enn sympati med AP og AUF etter terrortragedien?
    Jeg har også det aller største sympati med AP, AUF, og ikke minst familiene til de drepte, men politikken til AP er den samme som før 22.7. Jeg håper folk heller blir mer engasjert i politikk, og stemmer på det partiet de mener har en politikk nærmest det de tror på ved valget. Om det er AP, FRP, SV, Høyre eller andre, er opp til dem, men for meg er det å vise politisk engasjement den aller beste måte å hedre de døde, og demokratiet på.
  • tktomas Akkurat nå
    Denne kommentaren ble merket for moderering.
  • Jeg må nok bare legge meg helt flat og beklage at jeg kom i skade for å legge ansvaret for så mange av de tåpelige innlggene her i spalten, på Frps partikontor.Etter å ha analysert  innholdet nærmere, har jeg innsette at det selvfølgelig er Fpu som skal ha æren for alle disse dypsindige analysene av meningsmålingen.

    Gratulerer.

  • «Det er direkte kvalmende å se hvordan pressen bruker sin makt for å svartmale Frp så mye som mulig.»Det stemmer, vi har morgenmøte klokka 07:00 sharp, hvor alle landets medieredaktører er til stede. Her blir vi enige om hvilke saker vi skal sverte FrP med resten av dagen. Tipper det er rimelig kvalmende for de som står utenfor og ser inn, ja.

    «Frp ønsker stopp i pressestøtten,mens venstresiden betaler for god omtale.»

    Det stemmer, vi bruker å ha et årlig møte hos LO hvor vi avtaler hvor mange artikler det koster oss for å få fx 20 øre per solgte avis.

    «Det er ingen organ i Norge som skaper mer » dritt » enn pressen med sin løgaktige propaganda.»

    Her var det endel å ta tak i for norsklærerne på barneskolen, men la gå. Du trenger ikke å skrive at propaganda er løgnaktig, på samme måte som du ikke…

    vis mer

  • Folk viser sin sympati til et parti som har blitt utsatt for et motbydelig og feigt terrorangrep. Jeg er sikker på at resultatet ville ha vært det samme om H, Frp eller andre partier hadde blitt rammet.
  • Jeg er uenig med deg politisk, men det er godt å lese et velformulert svar basert på politiske grunntanker. Da går det jo faktisk an å diskutere seriøst.
  • Forbanna «syns synd på» stemmer!! Tragiske norge! TA ETT HINT!!!
  • ….Og de som stemmer blått er de eneste reflekterte og opplyste? Vel, som «gammel» sosialist, kan jeg iallefall slippe å høre at jeg snur med vinden…
  • Jill White Fanebust Akkurat nå
    Ikke  Stortingsvalg nå.Stoltenberg står ikke for valg.Når siste stemme er talt opp etter kommunevalget vil vi få se om framgangen var vedvarende .JILL

  • Det er ingen som kommer til å ringe deg og spørre hva du syns om innvandring. Du er faktisk nødt til å gjøre en bitteliten innsats selv, nemlig å spasere ned til valglokalet og stemme på ditt parti. Og ønsker du mer innflytelse er det veldig enkelt å bli politiker selv. Det krever ikke akkurat mange stemmer å bli valgt inn i et kommunestyre, og derfra er veien kort til maktens korridorer.
  • Hvordan mener du at Arbeiderpartiet utnytter massemordet? Og hva er ditt alternativ til hvordan Ap har håndtert saken? Skulle Ap nektet å delta i sorgen? Og bare trukket på skuldrene over at 69 av partiets barn og unge har blitt massakrert, og mange flere er skadet og traumatisert?ForrestEN: Hvorfor kaller du deg «Innvandrer»? Jeg vedder ganske mye på at du ikke har innvandret fra noe sted som helst. Hvorfor ikke bruke ditt eget navn når du sitter og øser ut eder og galle mot andre?

  • Pragmos Akkurat nå
    Dette bekrefter det jeg lenge harment: 50-60 prosent av nordmenn som går til urnene stemmer ut fra følelser, tilfeldige innfall og politisk uvitenhet og villfarenhet.
    Dette vil nok gå tilbake til det normale lenge før neste Stortingsvalg. Den jevne velger har langtidshukommelse som en gullfisk.
  • Sykeus er nettopp det skattepengene burde gå til og til å ta vare på de eldre mens den enorme andelen av folk som er uføre trygdet grunnet alt mulig rart burde finne noe de kunne gjøre for å være produktive. Hvem bryr seg vel om kultur monumenter som Oprahuset annet enn eliten og AvgiftsPartiet.
  • Tullprat. Folket spørres i frie demokratiske valg om hvilken politikk de ønsker at skal føres. At de partiene du sympatiserer med ikke får gjennomslag for politikken sin, skyldes at de ikke får høy nok oppslutning i valg. Ingenting annet.Det du skriver om mobbing og heksejakt er også tullprat. Er det noen som utsettes for mobbing, sjikane, hets og heksejakt i Norge så er det innvandrere og flyktninger – ikke du og dine meningsfeller. Derimot er det dere som produserer mesteparten av den verbale faenskapen som vi leser på nettet – og den rettes mot mennesker på flukt fra krig, nød, tortur og undertrykkelse.

  • Enissen Akkurat nå
    Jøss, fienden har åpnet for debatt, ja, for etter Breivik satte punkt for ytringsfriheten, er VG og Dagbladet blitt fiendlig territorium, kommentarfeltene er den nye slagmark.Viste ikke helt om jeg gadd å slåss åpent videre, mot et system som undertrykker åpen debatt.

    Når jeg ser alle innlegg i de få debatter som er åpen, så skjønner jeg at jeg i hvertfall må prøve å holde meg til ord for å bli hørt, selv om systemet prøver, så god de kan, å forhindre det.

    Om det frie ordet blir forbud, så må jeg jo finne meg nye våpen og andre slagmarker, for å bekjempe systemet, og som denne debatten viser, så kommer jeg ikke til å stå der alene.

    Systemet er korrupt, maktarogant og hyklerisk, folk flest ser det, så det er bare et spørsmål om tid før det faller sammen.

  • Da er vi enige om at vi er uenige! 🙂 I mitt idealsamfunn er det en blanding av en forholdsvis sterk stat og individualitet. For meg er blandingsøkonomi det idèelle økonomiske system. Og jeg ønsker IKKE et samfunn hvor den enkelte er sin lykkes smed, uansett forutsetninger og ballast. Jeg sponser gladelig barnefamilier og eldre via skatten, selv om jeg ikke tilhører noen av gruppene. I det heletatt  så er det vel den solidariske tankegangen som appelerer meg….
  • Jeg har ikke satt for meg å tolke meningsmålingen i noe dybde, men registrerer (med en viss skadefryd) hvilke partier Stoltenberg sanker de grunne sympatistemmene fra.
  • Julenissen10 Akkurat nå
    De av oss som har levd en stund vet at det blir hverken bedre eller verre i Norge uansett hvem som styrer landet. Derfor det finnes så mange hjemmesittere under valgene også.
    ( Verre med de som er yngre eller de som ikke følger med på politikk.)
  • Er det ingen politiske partier som tørr og ta opp at arbeiderpartiet vinner på sympati fra det norske folk. Ingen som tørr og snakke om det tydligvis. De er redde for å bli hetset av det norske folk. Skal ikke snakke om sånt her i norge nei, setter det under matta og later som alt er bra.
  • kjempen Akkurat nå
    Pressen burde skamme seg. De var først ute med gratulasjoner fra en » viss » terrororganisasjon ,før man visste hvem som sto bak bomben.
    Nå står de frem som ingenting har skjedd.
    Frp ønsker stopp i pressestøtten,mens venstresiden betaler for god omtale.
    Det er direkte kvalmende å se hvordan pressen bruker sin makt for å svartmale Frp så mye som mulig.
    Det er ingen organ i Norge som skaper mer » dritt » enn pressen med sin løgaktige propaganda.
  • Ok, da stemmer vi blått alle sammen til høsten. Og de som får svi er de som er på uføretrygd o.l. Lavere skatter og avgifter gjør at det blir mindre til velferdsgoder, vi må betale sykeopphold selv med dyre forsikringer osv.
    Blir omtrent som i Usa som knapt har noen velferdsgoder..
  • tktomas Akkurat nå
    Når jeg er nede ved sentrum så er det ugjennskjennelig. Det er et haaaaaaaaav av innvandrere og jeg blir i dårlig humør av det. Jeg er ingen rasist siden jeg driter i hvordan folk ser ut, men jeg har ikke hatt annledning til å ytre mine meninger til politikkerene fordi DE ALDRI SPØR FOLKET OM HVA DE SYNTES OM INNVANDRING!! HVEM INN I HELVETE TROR DISSE FOLKENE AT DE ER?? Helt utrolig, og når noen har ytret frustrasjon om innvandringen så blir man automatisk stemplet som rasist. De bruker rasist kortet fordi de ikke har noe annet å komme med. Politikken deres er like innholdsløs som Jens selv. Snakk om hykklere, for en stund tilbake så var det «mobbe kampanje» men når man ytrer meninger som ikke er politisk korrekt så blir man båslagt og det er ikke langt ifra mobbing, blir nesten som heksejakt. Dobbeltmoral!!
  • Ved at Norge hadde vært litt mindre heldig med olje, så hadde situasjonen her på berget vært en helt annen. Du er av en oppfatning av at staten tar bedre vare på dine penger enn deg selv og det er jo helt greit.Jeg for min del ønsker mer kontroll over min økonomi samtidig som jeg mener at folk selv må skape sin egen velferd.

    Politikere bør ha kontrollen over minst mulig i samfunnet og ikke som AP som skal kontrollere og blande seg i alt fra vugge til grav.

  • tktomas Akkurat nå
    Denne kommentaren ble merket for moderering.
  • Ser det er mange slettede kommentarer her ja… Selv om de ikke har direkte skyld, er det AP’s politikk som er årsaken til at ABB (og mange med han) mener de bør fjernes fra makten. Selv om ABB gikk veldig mye lengere enn sine meningsfeller, er det ingen tvil om at AP’s aversjon om å debattere konsekvensene av den innvandringspolitikken som føres, er den underliggende årsak til at ABB valgte AP som mål for sine aksjoner. Han ville ikke bare fjerne de fra makten, men også forsøke å forhindre at ideologien deres vokser opp med de ungdommene han allerede så på som ‘ødelagte’. Såvidt jeg vet er det ingen andre som støtter han i det synet, men synet om at poltikken til AP ødelegger landet vårt er det mange som er enige i.
  • Hvordan kan du mene at Arbeiderpartiet har skyld i denne massakren? Da går jeg ut fra at du også mener at årene med sentrumsregjering og Høyreregjering ble alt så mye bedre?
  • Skyld i problemet?? Hva er problemet? At Norge ikke er eller aldri kommer til å bli Blenda-hvitt mere?
    Det var i hvertfall «problemet» til det virkelighetsfjerne terror-monsteret.»Probelemet» er vel heller at asyl-og innvandringspolitikken er helt feilslått her i landet. Og det skyldes ikke bare de rødgrønne, så lenge høyresiden heller ikke klarer å finne noen gode løsninger på problemene.

    Men hvis de rød-grønne hadde ordnet opp i alt det folket klager oppgitt over: nok sykehus-/sykehjemsplasser, bedre veier, mer til minstepensjonistene osv.
    Brems asylinntaket, hiv ut av landet de som har ulovlig opphold, hjelp heller de som allerede er her, still krav til våre nye landsmenn, la de få lette jobber som kan utføres uten norskkunnskaper mens de sitter på mottak og mottar penger ( for ingenting ) osv.
    Da, tror jeg, at nordmenn hadde sluttet å sutre over at de blir forskjellsbehandlet kontra våre nye landsmenn.
    For så lenge…

    vis mer

  • Innvandrer Akkurat nå
    Å utnytte denne tragedien til politisk vinning er en ustendighet uten sidestykke.
    Når hele landet gråter og sørger ser man AP over alt: TV, aviser o.s.v. Det som skjedde er dobbelt så trist: først mister Norge flotte ungdommer , så utnyttes det på det groveste. Dessverre er jeg sikker på at AP kommer til å utnytte tragedien i tiden fremover også, spesielt under valgkampen. Blir de angrepet av politiske grunner kommer de tiil å minne oss om hvor mye de har nå lidd. Ja, som sagt, dobbelt så trist og sørgelig.
  • Pressen er ikke sosialistisk – den er relativt nøytral. Se bare på de positive tilbakemeldingene Erna får på sine utspill.
  • Sigoynermollen Akkurat nå
    Dette kan umulig komme som noen overraskelse på noen som helst. Aller minst Arbeiderpartiet selv. Jeg har bare ventet på tallet – og er kun overrasket over hvor kjappe bestillerene av målingen har vært her. De vet nok utmerket godt at dette tallet med stor sannsynlighet vil droppe igjen om en 3-4 uker. Spørsmålet er kun hvor mye.  AP har nå brukt tragedien – tilsynelatende uten å bruke den – for alt den er verdt. Og statsministeren har kledd rollen sin veldig bra og helt sikkert sammen med sitt partiapparat satt alt inn på å utføre den best mulig med alle media for sine føtter.  Fremgangen målt for AP bekrefter elementær psykologi – man identifiserer seg med offeret. Nå har AP dessuten eid mediene alene i to uker. Alle andre har trukket seg uselvisk tilbake. Reklamens makt har talt. Vi som mener at menneskeverd, solidaritet, demokrati og ytringsfrihet ivaretas minst like godt av de øvrige…

    vis mer

  • Øh – vennligst ikke sammenligne en massakre av ungdommer med et valgresultat. Selv er jeg tilhenger av Arbeiderpartiet, men jeg sammenligner ikke FrP’s fremganger med drap.
  • elileil Akkurat nå
    Syns det nå var på tide med en kommentar fra en sosialist med forholdsvis god kontakt med bakken… Jeg jobber i helsesektoren, har arvet flere ganger, kjører bil, og har eget hus og formue… Altså blir jeg flådd skatte- og avgiftmessig, ser livets skyggesider blant svake grupper og humper rundt på dårlige veier for å tjene noen usle kroner til livets opphold. Slik sett skulle jeg ifølge flere ha vendt sosialismen ryggen og stemt blått, for da ville alt ha ordnet seg og livet hadde blitt så mye bedre.Men så har det seg slik, at jeg tror ikke på noe jordisk paradis(ei heller i himmelen…). Politikk er fordeling av goder og ulemper, hverken mer eller mindre. Og ingen pengesekk kan gi alt til alle, uansett hvem som sitter på den. Min sosialistiske overbevisning har grunnfeste i sosialistiske prinsipper, ikke i hvordan jeg best mulig kan få melet min egen kake. Jeg stemmer…

    vis mer

  • Uncommonsensetoo Akkurat nå
    Det er aldeles fryktelig hva ABB gjorde men det er galt å la følelsene diktere hvoran man stemmer. Det er tydelig at det er mange som gjør akkurat det. AvgiftsPartiet er desverre vinneren her og de fattige taperen. Det er et falskt parti som egentlig er et elite parti og langt i fra et «Arbeider» parti. Stoltenberg har vel neppe tatt i en spade og har mye mer til felles med konge familen enn arbeidere. Desverre har eliten skjønt at de kan leve i luksus ved å «flyte på»  og  kontrollere de lite utdannede arbeidene og lede dem til å tro at de støtter dem ved å gi litt sosial hjelp med venstre hånd mens de tar fra dem grådig med høyre hånd i form av en utrolig mengde avgifter. Dette er skatt som i realiteten  rammer de fattige og ikke de rike.Dette gjør dem mer og mer avhenginge av…

    vis mer

  • GuardianOfAsgard Akkurat nå
    Dersom man ser på det kynisk, kan man ikke si annet enn at denne hendelsen kom på perfekt tidspunkt for AP, på samme måte som at 11. september kom på perfekt tidspunkt for Bush og republikanerne.
  • Dette er forhåpentligvis kun forbigående oppgang. Folk stemmer på Jens fordi han er så folkelig. Han har taklet situasjonen bra, men AP og deres politikk er fremdeles den samme møkka som det alltid har vært.
  • Like tragisk som tragedien selv er at dette skulle bli valg gull for ap 😦 de kan bare slenge på nytt motto «vi glemmer aldri» så er neste valg bankers. Folk flest som kommenterer her sier hvor naive nordmenn er, og det er helt korrekt, men det rare er at det virker som ingen her er det hehe så da lurer jeg på hvem disse 11.7 prosentene er
  • Folk lar seg lett blende av den massive propagandaen som kjøres frem.
    Taler og alt var forhåndslagd i tilfelle det skulle skje en terror handling og slik budskapet i talene var, hadde de regnet med at første terrorhandling skulle bli gjennomført av en med muslimsk tilhørighet.Men det jeg fant virkelig usmakelig, var den innsamlingen de kjørte i gang for å sanere en forfallen bygningsmasse de har eid i en årrekke på utøya. Hvorfor ventet de ikke med det til alle var identifisert og gravlagt? Det er tydelig at de er effektive til å utnytte alt de kan score politisk mynt på.

  • rockall Akkurat nå
    Rart at Frp får skylda for Breivik. Hvem tror dere hadde fått skylda om det var islamister? … Frp selvfølgelig. Pressen er ensrettet sosialistisk.
  • Årsak og skyld er ikke det samme. Årsak handler om handling og konsekvens. Skyld er et moralsk spørsmål.Skyld krever årsak, men årsak medfører ikke skyld.

    Derfor kan man for eksempel innrømme handling, men ikke straffeskyld i retten.

  • Tenk at en person (Breivik) kan ha så mye «makt» at han kan endre sammensetningen av kommunestyrer og fylkesting helt alene på denne måten, selv om det blir litt motsatt av det han håpet på da…
  • Å stille seg opp med et tomt blikk og samtidig holde taler skrevet av dyktige taleskrivere kan hvilken som helst oppegående person klare.
  • Tror du skal lære deg historen før du kommer med sånt unyansert vås. Bush brukte den retorikken du beskriver, men da skal du huske at de var angrepet «utenifra». Da bomben sprang i Oklahoma, som kan sammenlignes med hva som skjedde her, så var retorikken den samme som den nå er i Norge. Altså er ikke AP eller Stoltenberg noe spesielt, men noe som skal forventes i en sånn forferdelig situasjon. At du ikke har fått det med deg, det får så være, men ser ut som media heller ikke nevner noe særlig om dette……ikke overraskende!
  • OysteinSkandsen Akkurat nå
    Det virker som om det er mange i denne diskusjonen som mener at det er
    Jens Stoltenberg og Arbeiderpartiets skyld at en høyreekstremist begikk
    dette terrorangrepet. Men la meg spørre dere som dere som legger skylda
    på AP: hvis gjerningsmannen hadde vært en islamist, hadde dere gått i
    dere selv og følt en skyldfølelse fordi dere har andre verdier og en
    annen politisk ideologi enn gjerningsmannen? Kan dere islamkritikere takke dere selv fordi ekstreme islamister begikk terrorangrepene 11. september 2001?Som dere sier lever vi i et demokrati der det skal være en åpen debatt
    om innvandring i Norge, der alle meninger som ikke er rasistiske skal
    være lov. Men i det øyeblikket dere legger skylden på AP går dere fra å
    være saklige til og fremstå som bittre samfunnstapere som bare legger
    skylden  for alt som er galt i deres eget liv, over på islam.

    Ved å unnskylde Breivik…

    vis mer

  • Det blir feil å si at de er skyld i problemet. Mord kan ikke unnskyldes. Ellers er jeg enig.
    At nordmenn lurer seg selv på denne måten synes jeg er fantastisk latterlig.Jens gjorde hva hvilken som helst leder ville ha gjort. Siv ville gjort det samme, Erna og. Bare se på bill i 1995

  • aikon1 Akkurat nå
    Ja Jens gjorde en god jobb etter angrepet,men som landet´s statsminister  så har man en rolle å fylle,som landet´s stasminister så kan man ikke bare legge seg ned på fortauet å grine heller,den måten han har opptrådt på er hans plikt som landets statsminister.Folket må for guds skyld ikke glemme at dette angrepet er en direkte konsekvens av arbeiderpartiets politikk opparbeidet,gjennom tiår med direktekoblinger til nær familie og venners venner,samt nedprioriteringer av alt som ikke gagner dem selv i større grad,samt deres ellers så arrogante holdning overfor andre menneskers meninger.
  • AJansen Akkurat nå
    Når skal folk begynne å stille spørsmålstegn med media i Norge, A-pressen eier TV2, NRK vet alle hvor er, samt pressestøtten som er politisk kontrollert, klassekampen fikk 500 000 pr medarbeider i fjor, osv. Yringer mot Islam og innvandring blir effektivt blokkert (eller det ikke er anledning til å kommentere. Journalistskolen i Norge…hva er kriteriene der? man kan bare lure…
    Jo mere venstresiden bruker sin makt over media og politikk til å undertrykke andes meninger, jo mer vil frustrasjonen over å ikke slippe til øke..
    Vi får håpe Breivik var en løs kanon, og hans handlinger var fullstendig forkastelige, men en ytterligere innstramming av ytringsfriheten i Norge kan ha motsatt av ønsket.
  • Som Erna sier, så må vi komme oss videre. Er rimelig lei av hvordan offrene og pårørende rammes av slike kommentarer. Må også si meg enig med Espen Øgård når det kommer til det at nordmenn er for naive. Håper nordmenn snart lander på jorden, og innser at vi må komme oss videre med dette. Kjenner jeg media rett, vil vi navnet «Anders Behring Breivik» hver dag frem til jul. Espen, du kan da virkelig ikke påstå at det er AP som er skyld i problemet? Du sitter nærmest å støtter Breiviks sine sinnsforvridde synspunkter.Skjønner ikke hvorfor AP får så høye tall på meningsmålingene.
    22.juli kommer til å være propaganda for AP i lang tid. Skulle vi ikke alle stå sammen for å fremme demokratiet?

    Ikke missforstå meg, jeg fordømmer angrepene. Noe slikt skulle aldri ha skjedd på Norsk jord!

  • adrenyc Akkurat nå
    Herregud, blir flau når jeg ser denne målingen. Er nordmenn så lettpåvirkelige?Ja, Jens gjorde en god jobb, men hvilken som helst annen politisk leder ville gjort det samme. Bill clinton gjorde det i 1995. Og dere må huske at Jens har sikkert en håndfull rådgivere som forteller han hva han burde gjøre 🙂

    At ABB skulle gjøre det han gjorde var det verste han kunne gjøre for den politiske høyre siden, akkurat når høyresiden endelig var i flertall, så stuper den nå.

  • OysteinSkandsen Akkurat nå
    Denne kommentaren ble merket for moderering.
  • Norge har akkurat mistet mange mennesker i den største tragedien i fredstid.Og du bekymrer deg for frp sitt ve og vel.Jeg har ikke ord,makter du ikke å skille melleom en tragedie,og politisk spill.Jeg må si slike komentater,slutter aldri å ryste meg..
  • ja framgang i ren sympati med partiet , la det no få roe seg så detter dem ned til der dem bestandig har vært
  • «Stemme på person», ja og i tillegg er det på en person som ikke engang står på listen i deres hjemkommune.Oh hellige enfold!

  • Du har stemt FrP, og nå hater du partilederen pga en galning? Slike som deg er grunnen til at jeg lurer på om allmenn stemmerett er lurt.
  • Disse handlingene er jo faktisk et resultat av dagens politikk. Hadde vi ikke hatt en naiv innvandringspoltikk, hadde dette neppe skjedd. Jeg håper Jens Stoltenberg mener, og ikke bare sier det, når han sier at «vi skal være humanitær, men aldri naive, vi skal svare med mer demokrati og åpenhet!». Vanligvis er det bare store ord fra han, men jeg håper virkelig han mener alvor denne gangen!Desverre virker det ikke slik. Jens Stoltenberg har vært en fantastisk leder på den retoriske fronten i denne saken, men når man ønsker å innskrenke ytringsfriheten i den offentlige debatten for å hindre at slike som Breivik får frem sine synspunkt, blir det ikke da mindre demokrati? Blir ikke det en seier for Breivik? Jeg syns alle ytringer skal få ytre seg, uten å bli straffet for det. Det eneste man oppnår med det, er at de som mener noe «ulovlig» samler seg…

    vis mer

  • rockall Akkurat nå
    Haha, folk på venstresiden burker ofte argumentet at Frp får mange stemmer pga en sak, enten det er innvandring, veier eller billig sprit. Nå får Ap stemmer pga en terrorhandling som de egentlig har blitt enige om å ikke anerkjenne som et politisk argument, men som venstrepressen og Ap allikevel tjener på.Kan forresten noen forklare for meg den heksejakten vi ser på «Fjordman»? Han har aldri gjort noe galt. Husk at mange av de store forbildene på venstresiden er historiens verste diktatorer og drapsmenn. Og hva med Lars Gule, en dømt terrorist, med SV som sitt parti. Hva med Kristin Halvorsen, skal ikke pressen forfølge henne da?

  • All ære til Jens Stoltenberg for måte han har taklet dette problemet på. Han har definitivt vunnet min respekt! Men min stemme får han ikke ved neste valg.Jeg synes det er synd at så mange nordmenn ikke evner å skille politikk fra politiske profiler, men uventet er det ikke.

    Min mening er at en blanding mellom Høyre og AP ville fungert veldig bra i regjering. Bare synd at AP har en tendens til å alliere seg med SV…

3 Responses to “For dette stengte VG debatten”

  1. Knut Einar Says:

    Jens 40% oppslutning…sympatistemmer!

    Skremmende å tenke på at det norske folket gir Jens sine stemmer over en enkelt hendelse, en hendelse enhver sittende statsminister ville ha handlet like godt i som noen annen, og ikke over hvilken politikk AP fører.

    Angrepet var direkte rettet mot AP, og nå gir nordmenn AP ennå mer oppslutning…? Nå burde man vel se litt på den politikken som AP fører og se om det ikke er den som fremprovoserer slike handlinger hos høyreekstreme?

    • ukorrigert Says:

      Det gjenstår å se om dette er en symbolsk avstandstaking og markering mot hendelsen eller noe som kommer til å vare.

      Men jeg frykter at du har rett, og at en del av dette er varige endringer.


Legg igjen en kommentar

