Anonym av prinsipp

august 1, 2011


Professor i jus, Olav Torvund, har en god blogpost som dekker mye om Anonyme nettdebatter. Anbefales!

Det er allikevel et par elementer som mangler. Jeg skal ikke begi meg inn på noen motdiskurs, men i stedet kort oppsummere hvorfor jeg av prinsipp er anonym.

Først vil jeg nevne at ytringsfriheten er til for de kontroversielle meningene. Ukontroversielle og ufarlige meninger kan fremmes uten risiko, så man trenger ingen beskyttelse for å inneha disse.

Så grunnene til at jeg av prinsipp alltid er anonym er følgende:

  1. Hvem jeg er er irrelevant. Det er saken som er temaet.
  2. Alle har rett til frie meninger og ytringer uten redsel for å bli forfulgt eller hengt ut av myndigheter eller andre grupper som ønsker sensur og kontroll.
  3. Alle har rett til frie meninger og ytringer uten å risikere jobb og levebrød.
  4. Alle har rett til frie meninger og ytringer uten at det skal gå ut over venner og kjente (eller personer med samme navn).
  5. Det er sunt for samfunnet at folk kan lufte sine frustrasjoner gjennom ord og ikke trenger å ty til andre virkemidler.
  6. Det er sunt for samfunnet at det er synlig hva som rører seg i folkedypet. Siden jeg har fulgt med på diverse nettdebatter skjønte jeg hva som lå bak terroraksjonen i samme øyeblikk som det ble nevnt hvit mann på Utøya. Jeg er overbevist over at de dårlige og usaklige diskusjonene har mer verdi her enn folk flest tror.
  7. Folks evne og vilje til å missforstå i verste mening er enorm. Jeg står for mine meninger, men jeg står ikke for alle de meninger folk tillegger meg basert på manglende forståelse av hva jeg skriver. Jeg kan svare på de som kommer med innvendinger, men jeg er maktesløs ovenfor de som missforstår og fordømmer meg i det stille.

Demokratiet, folkestyret, er avhengig av fri og åpen debatt. Demokratiet er også avhengig av at samfunnet kan åpent kritiseres. Frie meninger og frie tanker er også en menneskerettighet. Derfor står retten til å lese og ytre seg anonymt veldig sterkt.

One Response to “Anonym av prinsipp”


  1. Er en del pro & contra på bloggen Marias metode http://mariasmetode.wordpress.com/2011/07/30/retten-til-anonymitet/

    Men det har du sikkert lest?

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, om å skille snørr og bart</a


Legg igjen en kommentar

