Særbehandling av Maria Amelie

april 9, 2011


At Amelie har fått særbehandling er det liten grunn til benekte. Dama har jo fått en egen lov tilpasset sin spesielle situasjon. UDI kan bevare troverdigheten ved å spare seg retorikken og bortforklaringene.

I stedet bør UDI stå med strak rygg og forsvare særbehandlingen. For det er ikke i seg selv et demokratisk problem at lover og regelverk endres som følge av fokus på en sak i mediene.

Dette er bare et problem dersom endringene ikke kan forsvares i seg selv. For endringene må være bygd på at den spesielle situasjonen belyser et reelt problem som krever en slik endring. Nye lover og retningslinjer må altså kunne forsvares uten henvisning til den konkrete saken som medførte endringene. Kan de det, så er alt iorden med demokratiet.

Dette burde UDI være bevisst på, innrømme at loven er tilpasset situasjonen til Amelie, men forsvare dens eksistens på generelt grunnlag. Om Lex Amelie kan forsvares … ikke vet jeg.

Og når det gjelder selve saksbehandlingen, loven er jo tilpasset henne! Ingen grunn til å sitte på papirene en ekstra måned bare for å late som!

33 Responses to “Særbehandling av Maria Amelie”

  1. olaf Says:

    Selfølgelig skal marie få spesielbehandling..Hun skulle ikke bli kastet ut til å starte med..

    • Anonym Says:

      Hallo? Loven sier det, derfor ble hun kastet ut. Gjør ikke noe for min del at hun kommer inn igjen, men skal hun ikke stilles for noe som helst? Det er absolutt ingen som skal få særbehandling for å få komme inn i landet. Hvis dette hadde vært en muslim hadde nok hele situasjonen vært annerledes!!!

      • Ola Says:

        Enig med deg der, det hadde vært noe annet hvis hun hadde gått under sitt egentlige navn og ikke under aliaset Maria Amelie!

    • ukorrigert Says:

      Selvsagt skulle hun bli behandlet etter gjeldende lover og regler. Noe annet ville være sterkt urettferdig mot alle andre som blir kastet ut som følge av reglene.

  2. Barbro Says:

    Men hvordan kunne hun i det ene øyeblikket få tildelt prisen:»Årets normann 2010″for såi det neste å bli kasta ut?Det er noe som skurrer her…

    • Politisk Ukorrekt Says:

      Denne prisen er noe piss som er oppfunnet av et venstreradikalt tidsskrift som heter «ny tid». Den er ikke noe som er tildelt henne av det offentlige Norge. Hele greia er faktisk et velregissert pr stunt som har til hensikt å gjøre det enklere for illegale innvandrere å få bli her i landet. De forsøkte å ta nakketak på myndighetene med denne saken og jeg vil nesten si at de lyktes.

      • Dere storsnuta drittsekker uten menneskeligeht Says:

        Ny tid er vel på SV’s posisjon på skalaen. Faktisk et regjeringsparti.

        Å kalle dette venstreradikalt er vel omtrent som å kalle FrP for høyreradikalt …Men det er det jo

        Eneste bra er at nå «surdama» som altid er så sjokkert kjører partiet utfor stupet sammen med alle halvkriminelle tullinger i partiet

    • ukorrigert Says:

      Den «årets nordmann»-greia er til å riste på hodet av. Det viser hvordan de som deler ut slike priser gjør det i hovedsak for å fremme egne politiske formål, og lite annet.

      At det ikke umiddelbart reduserer prisens verdi til null kommer av at folk følger sine sympatier før de følger prinsipper.

  3. Goggen Says:

    Latterlig oppførsel av Teknisk Ukeblad. Det er faktisk ikke mer enn 1,5 år siden de av økonomiske grunner sparket ut 3-4 av sine egne journalister.

    Gode journalister – MED erfaring – får man nesten ansatt på dagen idag, så å velge denne dama er helt bak mål.

  4. Tussa Says:

    Kan noen fortelle meg hvordan T U kan gå ut med at de trenger en som snakker flytende Russisk når Madina Salamova selv gikk ut med at hun grudde seg fryktelig til å komme til Russland for hun kunne ikke språket lenger. Kan ikke kalle innvandrer poilitikken rettferdig eller likhet for loven lenger ihvertfall for hun har fått særbehandling og mange hadde trengt å komme inn før henne som virkelig trenger det og jeg er sikker på at mange nordmenn hadde klart den jobben i TU og kanskje bedre og vi ville fått ned arbeidsledigheten her .

    • Innvandrer Says:

      Man glemmer ikke sitt morsmål når man flykter fra landet 12 år gammel og lever med sine foreldre. Hvor har du det fra at hun har sagt at hun er redd å dra tilbake til Russland fordi at hun ikke kan språket? Kildehenvisning takk!
      Det eneste jeg husker hun har sagt er at hun frykter for sitt liv i Russland og at det er grunnen til at hun ikke vil tilbake, ikke fordi hun ikke kunne språket lenger! Dustete logikk forresten. Hvis det kan kalles logikk.

      • Tjada ? Says:

        Det er riktig at frk Salamova uttalte at hun ikke
        behersket russisk og at hun ville føle seg utrygg i Russland bl.a. fordi hun _ikke_ forsto språket.
        Hun ga en muntlig ‘prøve’ på ett par enkle ord hun
        kunne.. Jeg hørte det intervjuet på tv, og stusset
        derfor da det nå blir hevdet at hun er spesielt kvalifisert til jobben hun har fått fordi hun behersker russisk språk. (Jeg prøver å huske hvem intervjueren var.. Var det Steinfeldt eller
        var det i et Trude- program..) Så hvor i logikken ‘dusten’ ligger er ikke å ta feil av!

  5. mekorm Says:

    Jeg syntest dette er kvalmt, er ikke foreldrene enda i norge også? og da ulovlig?

    ærlig talt, hun med familie har lurt til seg litt av hvert fra norge, og dette blir hun belønnet for.

    Dette viser jo bare hva andre ulovlige innvandrere skal gjøre, for å bli.

    Må si at venstresiden her i norge er virkelig blåøyde, jeg skammer meg

  6. Dere storsnuta drittsekker uten menneskeligeht Says:

    Dere som føler dere så mye mer verdt enn folk fra andre deler av verden kan selv dra til ditt peppern gror.

    Dere er en SKAM for landet og gjør alt hva dere kan for å ødlegge det

    Jeg vil ikke ha dere her SVIN

    Dere er SØPPEL

    • Politisk Ukorrekt Says:

      Jeg får ikke svart deg lenger opp, så jeg gjør det her. Du sier:
      «Å kalle dette venstreradikalt er vel omtrent som å kalle FrP for høyreradikalt …Men det er det jo».
      Hva i alle dager mener du med en total selvmotsigelse som dette??
      Så sier du «sammen med andre halvkriminelle tullinger i partiet». (FrP)
      Sist jeg leste om en kriminell politiker var i dag. Det dreide seg om en bystyrerepresentant fra SV i Trondheim som nå nylig er dømt for hallikvirksomhet.
      Og dine barnslige karakteristikker ellers i dine innlegg gidder jeg ikke å kommentere en gang.

  7. hamit sari Says:

    jeg er en mann fra tyrkia. jeg bodd i snart 9 år. jeg er gift med norsk kvinne i 9 år. jeg jobbet helt siden jeg fikk arbeidstillatelse, har levd samme med min kone siden vi ble gift a likeveld blir vi beskyld for å leve i et proforma ekteskap pga stor alders forsjell. jeg har aldri gjort noe kirminel men a likeveld skal jeg trues med utsendelse.hvor er rett ferdigheten i dette? å være lovlydig eller gjøre noe ulovlig,jeg bare spør…

    • ukorrigert Says:

      Hei,

      du har min sympati. Men du er dessverre offer for at mange andre inngår proforma ekteskap for å utnytte det norske systemet.

      At man skal misstenke deg så lenge som ni år, det synes jeg virker urimelig.

    • Barbro Says:

      Har du lovlig arbeids-og oppholdstillatelse her?
      Hvis ja,så har du jo ingenting å være redd for!

  8. Innvandrer Says:

    Du er en merkelig skrue ukorrigert. Noen burde korrigere deg, kraftig. Du sier at UDI ikke skal benekte at lovverket er blitt endret pga. en sak, for det er jo slik demokratiet fungerer. Så går du løs på Maria Amelie fordi lovverket er blitt tilpasset hennes situasjon. Hadde vært greit om du hadde en mening, men her har du minst to og de er helt i strid med hverandre. Jeg døper deg til ubestemt.

    • Politisk Ukorrekt Says:

      Det eneste som kan virke merkelig med ukorrigert er at han faktisk er i stand til å tenke selv. Men det er noe som jeg anbefaler flere å forsøke å gjøre.

    • ukorrigert Says:

      Kan ikke se at jeg har gått løs på Amelie i det hele tatt. Jeg bryr meg strengt tatt ikke om henne.

      Men jeg har både forsvart og kritisert UDI i ett og samme innlegg. At dette er mulig henger sammen med at jeg fokuserer på sak og at denne saken består av flere mindre elementer.

  9. Rockman Says:

    Hehe, jeg må le. Denne dama er så jævlig kynisk og falsk, at jeg får mark i magen. Jeg lurer på om ikke alle som «støtter» henne burde ta en mentalundersøkelse. De kan i alle fall ikke være gode menneskekjennere. Hun hadde vel passet bedre som skuespiller enn som journalist? En annen ting, er jo at det liksom er greit at hun har kostet samfunnet millioner av kroner. Jeg mener at alle som får opphold, pengestøtte og et sted å bo før de finner seg et arbeid, må tilbakebetale beløpet.

    Mvh. Rockman

  10. Lol Says:

    kan ikke kalles særbehandling dette. Det er en ny regel og forfatteren av dette innlegget er idiot.

    • Forbanna Anna Says:

      Dette er særbehandling til de gradene. Jeg jobber med mange utlendinger, de fleste er mye mørkere i huden enn hun her MA, har lært seg godt norsk, ønsker å jobbe men når de ikke får det til, velger å går mer på skole i håp om å få jobb senere. Mange av dem er, desverre, fortsatt uten tilbud om jobb. En god del av dem har teknisk utdanning fra hjemlandet som er godkjent i Norge og snakker flytende italiernsk eller fransk tom russisk MEN de får ikke raskere behandling hos UDI og heller ikke tilbud fra norske arbeidsgivere.
      OG DU SIER AT HUN IKKE FIKK SÆRBHANDLING. BULL SHITT.

  11. Bestemor Says:

    Er det ingen i Norge som får særbehandling?
    Det er jeg ikke enig i. Dette har jo blitt et drømmeland for alle som ikke gidder å jobbe. Når denne unge damen nå kommer tilbake er det ikke for å bli «ansatt» på Nav. Hun skal gjøre en jobb. Hvorfor kritiserer dere ikke alle disse slabedaskene som er her? Alle de andre som kommer hit uten papirer er det synd på, men denne familien på 3 er veldig mange ute etter. Lurer på hvorfor?
    Det sies at Maria hadde gode kontakter, ja vel det har tydelig flere også.
    Jeg har ikke hatt gode kontakter, men jeg var heldig å bli født i dette landet.
    Det var ingen goder for oss som ble født i 30 årene. Vi har sannelig jobbet for oss uten å få en eneste krone i hjelp. Har heller ikke søkt da Vår Herre utrustet meg med både hjerne og armer og et pågangsmot.
    Jobbet om dagen og tok utdannelse om kvelden. Tro meg jeg kom langt uten sosial støtte da og ikke siden heller.
    Mange innlegg gjør meg kvalm.
    Maria du er hjertelig velkommen, flink er du også.

    • Forbanna Anna Says:

      Ja da. Hun er flik MEN DET ER MANGE ANDRE OGSÅ. Jeg selv har gått på NTNU men jeg tok opp studelån som jeg skal betale tilbake. De første årene etter studiene fikke jeg ikke jobb i bransjen fordi det var dårlige tider i Norge og fordi jeg ikke var norsk. Hvit i huden er jeg nok men det hjalp lite. Jeg var helt alene jeg også og har klart meg bra, uten å finne norsk kjerste eller gifte meg med en norsk man, eller gi ut en bok om mine opplevelser fra krigen. Det var først LOVLIG OPPHOLD deretter STUDIELÅN også STUDIER. JEg har heller ikke søkt hjelp hos NAV fordi Min Herre utrustet meg med både hjerne og armer og et pågangsmot. Alle flyktninger som kommer til Norge eller et annet land HAR EN HISTORIE TIL Å FORTELLE.
      Dette her er særbehanlding til DE GRADENE som stykker dypt i den norske politikken.
      Skal hennes mama og pappa også få lovlig opphold nå? Kanskje de kan utstede en bok om sine opplevelse også, kanskje de også har spesiell kompetanse som Norge trenger?
      STØTTE TIL ALLE SOM LIDER I STILLHET
      OG HÅPET PÅ ET POSITIVT SVAR FRA UDI.

    • Barbro Says:

      Godt skrevet.Og Maria Amelie gidder å jobbe!Hun er en viktig ressurs for landet vårt.Men saken hennes statuerer et eksempel på hvilken vei fremmedarbeidere(finner ikke annet uttrykk-sorry)skal gå for å få lovlig opphold her,at det må søkes om fra hjemlandet.Nå er Maria her lovlig,og hjertelig velkommen skal hun være!

      • Forbanna Anna Says:

        Synnes overhode ikke at hun bør være hjertelig velkommen.
        Det er også AAAAAAANDRE FREMMEDARBEIDERE som GIDDDDDDDER å jobbe men får ikke tilbud om jobb og er ikke aktuelle for agivere fordi de heter Aslan, Beslan, Salih, Hatidja o.l.. De fåt heller ikke bli i Norge fordi de ikke har forbindelse som MA. Hun er i Norge lovlig nå MEN hun var i Norge ULOVLIG i 8 år.
        De har sikker vært andre frem arbeidere som har forsøkt noe lignene som MA har gjordt men TAPT KAMPEN fordi….You tell me Barbro.

  12. Anonym Says:

    Uff

  13. pissed off Says:

    jeg forstår meg ikke for den norsk myndheten!!!! hvis jeg husker riktig skulle det ta 8 uker å behandle søknaden hennes og nå er den ferdig behandlet!!!pisspreik hvis du spør meg!
    jeg er glad for at hun ga de papirløse et anskit men loven skalvære likhet for alle.hva med de som bør reise til afrika for å søke; tror du at de kommer til å få raskt behandlig som henne?absolutt ikke! jeg tror ikke de kommer til å få innvilget i det hele tatt!Udi/Une spiller Gud med mennesker liv og det som er så trist det er at bry seg ikke om barn i det hele tatt.

    det finnes sæ mange krimminele som voltar kvinner,doplanger osv og gjør de med dem?nothing!!!!nada!!!
    en ting til?er det bare asylsøkere som kan søke om arbeidetillatelse eller gjelder alle innvandrer selv om man kom ikke som asylsøkere i Norge? vil gjerne vite!
    det finnes mange gode papirløse innvandrer som vil bare jobbe og betale skatt.hvorfor kan ikke norsk myndheten gi dem en sjanse? mange av de som begår krimminele handling er norsk-utlendinger som vet kan ikke utvises!!!!hva skal man gjøre om det?

    loven skal være likhet for alle og barn må behandles med respekt selv om de er mørke i huden!!!!!!!

    • Eli Says:

      Du må lære deg reglene vi har i Norge. Arbeidsregler gjelder i de fleste land. Alle som kommer til Norge vet hva de kan få og hva de kan kreve. Norge krever at det er gitt tillatelse og at de som kommer lærer seg godt norsk. Jeg forsto at nå vil det bli krevd eksamen. Alle som kommer får jo penger av staten Norge ikke sant så derfor må myndighetene bestemme. Jeg kan ikke tenke meg et land som viser større respekt enn vi nordmenn gjør for innvandrene. Det er snart bare vi etniske nordmenn som ikke har lov å si noe. Dette vil nok bli problemer for noen og enhver etterhvert.

  14. Maya Says:

    Har ikke orket å lese alle innlegg, men skjønner at de fleste tenker som meg… Hvorfor i all verden skal hun få særbehandling ? Fordi det er det hun har fått !! Så i en artikkel at hun ble beskrevet som Lex Amalie. Altså at en ny lov ble vedtatt bare for å hjelpe henne. Jeg har en sak fra mitt distrikt hvor far og mor hadde jobb, barna gikk på skole. Alle ville beholde dem her, men de ble utvist. Amelie har helt klart begått en ulovlig handling, men får lov til å bli. Forstå det den som kan… !??


Legg igjen en kommentar

