Selvforsvarskurs gir falsk trygghet?

april 8, 2011


Jeg leser reportasjen fra Sosialistisk Ungdoms selvforsvarskurs på VG TV, og spør meg selv om dette ikke bare gir falsk trygghet.

For jeg vet at de fleste av de teknikkene ville virket relativt dårlig på meg. Dersom man som jente blir utsatt for en overfallsvoldtekt, så er dette siste desperate utvei, med bare lite håp for å lykkes. Jeg kan love deg at med mindre du har trent på disse teknikkene i flere år, og kan gjennomføre dem med kraft, presisjon og effektivitet, så er det relativt liten sjanse for at de hjelper i en overfallsituasjon.

Allikevel tror jeg dette er nyttig kurs, for de fleste voldtekter er ikke overfallsvoldtekter. For eksempel på en fest-voldtekt der en full idiot prøver seg, så kan dette være mer vellykket. Da er ofte veien kort til tryggheten(?) blant de andre festdeltakerne. Og i en slik situasjon er alt bedre enn å stivne i frykt, med den konsekvens at man blir voldtatt og at det blir påstand mot påstand om det var frivillig eller ikke.

Men hver så snill jenter, ikke tro at dette gir spesielt mye trygghet i en overfallsituasjon. Det gjør det ikke.

Det hersker en farlig retorikk i voldtektsdebatten. Og det er den at som kvinne skal man kunne gjøre hva man vil, om det så er å sprade rundt naken, uten å risikere å bli voldtatt. Selv politiet er med på dette.

Politiet mener det imidlertid blir helt feil bare å snakke om hva kvinner bør gjøre for å unngå å bli voldtatt. De ønsker fokus på mannen som voldtar.

Ja, politiet og samfunn må ha fokus på mannen som voldtar. Men som kvinne må du ha fokus på din egen sikkerhet. En voldtektsmann bryr seg lite om din forestilling om hva du skal ha lov til å ikke uten å risikere hans uønskede oppmerksomhet. Kampen for kvinners trygghet skal ikke føres ved å oppfordre kvinner til å være naive og sta og ikke passe på seg selv!

Som mann er jeg ikke så dum som enkelte oppfordrer kvinner til å være. Jeg følger i stor grad disse rådene for selvforsvar:

  • Holde seg unna risikable steder og situasjoner
  • Unngå å provosere og å la seg provosere
  • Rope på hjelp
  • Være observant

Rådene (The essence of self defence) kommer fra en mann som har drevet med karate i mange år. Altså fra en kar som både kan sparke og slå fra seg. Han er ikke så stolt, naiv og dum at han velger å stå på sin rett til å ikke bli utsatt for overfall eller vold. Jeg er heller ikke så stolt, naiv og dum. Hvorfor skal unge jenter som i 9/10 tilfeller ikke har sjans til å forsvare seg mot en voksen mann være stolt, naiv og dum?

Those, my friends, are the secrets to effective self-defense. When self-defense is practiced properly, you don’t end up in fights, you never see any fights, no fights exist in your universe, and the people who might even hint at fighting you see you walking away before they can even decide to take another step toward you. Your world is fighting free.

If you are seeing fights in your life, then you are not practicing “defensive living.” You are bringing this pain on yourself through your choices and lifestyle. Change it, or stop complaining and keep getting beaten.

Rådene handler om menn og slosskamper, men de kan etter min mening fint overføres til kvinner og voldtekt.

Og nei: Jeg legger IKKE skylden på kvinner for at de blir voldtatt. Det er forskjell på skyld og ansvar. <– Ja, det er en link, les den også!

I take an active approach to self-defense. I have chopped out what some of you would consider to be huge portions of your lives in order to avoid being around people who want to hurt other people. I never see fights living this lifestyle, so I must be doing something right.

Ta ansvar for deg selv. Ikke hør på dem som mener du skal kunne gjøre hva du vil, når og hvor du vil. De risikerer DEG i sin naive idealisme. Og de kommer ikke til å være i nærheten og hjelpe deg dersom noe skulle skje med deg en mørk natt!

20 Responses to “Selvforsvarskurs gir falsk trygghet?”

  1. Martin Says:

    Bra innlegg.

    Skulle man komme opp i en situasjon hvor man er truet, så er ofte 400m sprint en bedre disiplin å være trent i, enn selvforsvarsarter som må praktiseres 8 år før de er overførbare til virkeligheten.

    • ukorrigert Says:

      Helt riktig. Og selv om man har trent selvforsvar er lenge, så er det ikke sikkert situasjonen gir en anledning til å bruke det en gang.

      Å komme seg unna, eller ikke være der i utgangspunktet, er det beste selvforsvar.

  2. Geir Saken Says:

    Utrolig godt skrevet…
    Tenkte det samme selv når jeg så innlegget. Jeg er også skremt over at kvinner tviholder på at de skal ikke ta forholdsregler fordi det ikke er deres ansvar.
    Jeg låser døra om natten og når jeg er hjemmefra av egen sikkerhet og for å beskytte det som er mitt. Dersom jeg ikke gjør det så er det fortsatt kjeltringen som har gjort seg skyldig i en kriminell handling… men jeg tror alle er enig i at det er dumt å ikke låse døra.

    • ukorrigert Says:

      Det hele er blitt en fiks idé. Jeg skjønner det er provoserende å måtte tilpasse seg drittsekkene i samfunnet på denne måten.

      Men det er jo noe vi alle gjør hele tiden, som for eksempel slik du nevner, låser døra for å beskytte oss og vårt.

  3. Stian Says:

    Helt enig! Blir skremt hver gang jeg ser at jentene skal på helgekurs i selvforsvar og så tror at de er trygg mot alt.

    Som jente må du være ekstremt bra trent i selvforsvar til å kunne komme deg bort fra en sterk mann. Det er heller ikke nok å kunne teknikkene, du må tørre å bruke dem. I en slik situasjon gjelder ingen regler, og det beste er å gå mot svake områder som skritt og øyne etc. For mange er dette en vanskelig terskel å krysse (noe det burde være), så et helgekurs gjør deg ikke forberedt på det….

    • ukorrigert Says:

      Godt poeng. Selv godt trente kampsportutøvere vil ha trøbbel med å gjennomføre teknikkene med mål om å påføre reell skade i en ekte situasjon.

  4. Lynlabb Says:

    Flott skrevet. Alle må ta ansvar for sin egen sikkerhet. Men er alikevel litt uenig på noen punkter.

    Selvforsvarskurs gir ikke falsk sikkerhet. Det gir heller ikke total sikkerhet. Det gir MER sikkerhet. Uansett hvor forsiktig du er kan du havne i uheldige situasjoner. Og da er det bedre å være litt forberedt enn ikke forberedt i det hele tatt.

    Det beste vil være å trene regelmessig og holde seg i form. Alle har ansvar for egen helse og sikkerhet. Dårlig helse gir dårlig sikkerhet. Og dårlig sikkerhet gir dårlig helse. Og for all del ikke tren pysjamas-sport og tro det er selvforsvar. Tren noe som er ment for selvforsvar.

    • ukorrigert Says:

      Det er så mange forskjellige situasjoner man kan kommer opp i, og det er generelt bedre å være forberedt og ha noen verktøy å gripe til, enn å ikke være forberedt i det hele tatt.

      Men det skaper en falsk trygghet dersom man tar risiko man ellers ikke ville tatt, fordi man tror at man skal klare å kjøre kneet i ballene på en eventuell overfallsmann.

      Det klarer man generelt ikke i en slik situasjon. Selv med teknikk, presisjon, og et klart hode er dette vanskelig i en kaotisk situasjon og ovenfor en som er sterkere og råere enn det man er selv.

  5. Ole Says:

    Å kjempe imot innebærer alltid en risiko. Voldtektsmannen vil da få to valg: Løpe vekk eller bruke vold, gjerne av den meget grove sorten. I noen tilfeller kan det ende med at kvinnen kommer på sykehus eller dør.

    Er gjerningsmannen bærer av kniv og er villig til å bruke den, er sjansen for suksess sminimal.
    Man skal huske på at gjerningsmennene ofte kommer fra kulturer der vold er en naturlig del av tilværelsen og er godt kjent med kampsport og våpenbruk.

    • ukorrigert Says:

      Jeg tror nok jeg ville la meg rane for å unngå å bli stukket med kniv. Men jeg tror ikke jeg ville la meg voldta av samme grunn.

      • ukorrigert Says:

        Men jeg ser dilemmaet, og har ikke noe fasitsvar utover å ta forhåndsregler for å unngå å havne i situasjonen i utgangspunktet. Og det er det bloggposten handler om.

  6. Frederic Rud Says:

    Helt enig. Det gir en falsk trygghet

  7. Martin Says:

    Idiot-VG slår til igjen. Har de sett noen av ofrene for en overfallsvoldtekt. De blir gjerne ut av ingeting slått bevisstløse og ute av stand til å forsvare seg. VG stiller på lag med legen som mener det er kvinner som må endre atferd for ikke å bli voldtatt. Kjekt å vite

  8. Egil SKK Says:

    Godt innlegg ! Det krymper seg i meg når jeg ser disse stakkars unge jentene tror de kan komme seg unna med disse enkle teknikkene. På en heldig dag, kanksje, normalt nei. Bortfall av finmotorikk og tunnellsyn kommer automatisk i en panikksituasjon og da vil dessverre ikke disse teknikkene hjelpe i det hele tatt. Har undervist kampsport siden 1984 og vet hva som funker/ ikke funker.

    • ukorrigert Says:

      I en overfallsituasjon så er dette nesten verdiløst. Men som jeg skriver, en full idiot på en fest kan man kanskje overraske. Og det klare «NEI!»‘et kan klargjøre situasjonen, varsle omgivelsene, gi bedre argumenter i en eventuelt rettssak osv. Så jeg tror ikke kurset er verdiløst.

      Men faren er at jentene kan få en illusjon at de vil klare å overmanne en mann med disse teknikkene, og basert på dette tar større sjanser enn de ellers ville gjort.

  9. Toris Says:

    Dette var forfriskende. Skribenten virker, som en av de første jeg har lest noe fra hittil, å ha en realistisk tilnærmelse til saken.
    Om det skulle være av interresse for noe her så linker jeg adressen til «no nonesense selfdefense» siden til Marc Macyoung (en av de få jeg har funnet som ikke prøver å selge meg sitt über-death realitybased selfdefense system that never fails…)

    http://www.nononsenseselfdefense.com/

    Siden har lange artikler om hvordan du unngår å havne i situasjoner, hvilke tiltak man kan utføre slik som de-escalering etc… men også hva som skjer i hodet på den du holder på å havne i bråk med. den har også gode tips om voldtekts situasjoner. Men best av alt er at informasjonen er gratis (ja det er litt reklame for noen ting på siden og han blir sikkert glad om du kjøper en av bøkene hans også, men det er ikke et must).

    Til sist vil jeg bare si takk for et «sane» innlegg som ikke advokerer at jenter går ut alene gjennom snarveien i parken der lysene har gått, trygg på seg selv siden hun har lært å forsvare seg mot voldtektsmenn slik at hun
    a) blir voldtatt fordi hun gikk der det ikke var trygt.
    b) går apeshit på en person som spør henne hva klokka er (har sett dette skje) og sparke mot baller og gi albuer i ansiktet mens hun roper nei! nei! eller:
    c) Noe totalt uforutsett skjer som ingen egentlig var forberedt på, og det du trente på ikke dekket på noen måte.

    • ukorrigert Says:

      Takk for link. Har ikke hatt tid til å se på den ennå, men det skal jeg definitivt gjøre!


  10. […] som er mer politisk opportun. Og det er farlig og ansvarsløst å oppfordre kvinner til å ikke ta ansvar for egne handlinger og egen […]


  11. […] debatter og innlegg om dette finner du eksemplevis her, og her. Trist lesing hvis du spør […]


  12. […] debatter og innlegg om dette finner du eksemplevis her, og […]


Legg igjen en kommentar

