Jeg støtter Koranbrenning!

april 4, 2011


Mange ser på Koranbrenning som unødvendig provoserende og vulgært. Jeg er enig og uenig.

Ja, det er provoserende, og ufint ovenfor de som holder Koranen hellig. Allikevel støtter jeg handlingen, fordi jeg holder ytringsfriheten, ikke hellig, men svært høyt.

Jeg holder ikke ytringsfriheten hellig, fordi hellig for meg betyr religiøs overbevisning, og min overbevisning er ikke religiøs, men basert på troen på individets rettigheter.

I min grunnfilosofi står individet i sentrum. Verken stater, religioner eller andre ting med mangel på egen bevissthet har verdi utover den verdi den gir til verdens individer. Fordi kun noe eller noen med bevissthet har evne til å verdsette. Dette er en subjektiv overbevisning, men den er basert på logikk, sympati, empati og menneskets natur, altså ikke dogmatiske lover skrevet ned i en gammel bok.

Derfor kan jeg ikke akseptere at ytringsfriheten og meningsfriheten, noen av menneskets viktigste rettigheter, holdes gissel av religiøse ekstremister som er villig til å drepe som svar på bokbrenning.

«Kunst skal provosere» heter det. For å forstå sannheten i det utsagnet må man se forbi den negative definisjonen av begrepet til dets nøytrale definisjon: Å provosere betyr å skape en reaksjon.

Det er nettopp å skape en reaksjon man gjør når man karikaterer Muhammed eller brenner en Koran. Men den viktigste reaksjonen er ikke å avsløre ekstreme muslimer. Disse har avslørt seg selv for lenge siden. Den viktigste provokasjonen er den som avsløre våre egen reaksjon,

Og måten vi reagerer på i vesten er trist. Vi (og med det mener jeg ikke «alle», men at dette er en signifikant reaksjon blant oss) fordømmer de som benytter seg av ytringsfriheten og legger til og med skylden på ekstremistenes reaksjoner på Terry Jones. VG, som ofte tillater debatt, og vanligvis tillater at blogger linker til sine artikler, har stengt for begge deler i forbindelse med denne saken! Vi forkaster med andre ord egne grunnleggende verdier av frykt for å provosere ekstremister, og av frykt for våre egne meninger. Vi har enten mistet det vi tror på, eller tør ikke lenger sloss for det.

Koranen burde karikeres og brennes hver eneste dag, til det ble så vanlig at ingen gadd reagere lenger. Slik Jesus ikke lenger er for hellig til å bli gjort narr av. Hvorfor? Ikke fordi det gleder meg å tråkke på tærne til muslimer, men fordi ytringsfriheten er så enormt mye viktigere enn friheten til å ikke bli å provosert av noen som mener noe annet enn meg selv.

Islam er fred, hevdes det. Så muslimer burde ta dette med fred og ro, ikke ta generelle angrep på en tro personlig, og heller la Allah ordne opp på egen hånd. Han burde være istand til det, dersom Han finnes og bryr seg.

For å oppsummere, jeg støtter Koranbrenning fordi:

  • Det avslører vårt eget forhold til våre egne verdier
  • Ytringsfriheten er en grunnleggende menneskerett
  • Friheten til å ikke oppleve ubehagelig meninger er ikke en menneskerett
  • Det minner oss på at ekstremismen fortsatt eksisterer (joda, jeg mener fortsatt dette, men det er underordnet)
  • Å brenne en Koran burde være så uproblematisk at ingen så noen grunn til å brenne en Koran
2 Responses to “Jeg støtter Koranbrenning!”

  1. Oslo Says:

    Godt skrevet!

    Jeg ble skuffet av å lese at en FN-utsending får seg til å si at dette er Terry Jones’ skyld. Jeg er overbevist om at Terry Jones er ett rasshøl (han er jo religiøs fanatiker) og at brenningen var en provokasjon er det vel lite tvil om.
    Men hvordan i alle dager man kommer derfra til at «dette burde de skjønt kom til å skje, og derfor er det deres feil fordi de tente på en bok» er bare helt hinsides.

    Ikke bare er det absurd, det er en beint frem diskriminerende uttalelse. Man sier i praksis at «disse menneskene er så simple at de ikke vet om noen annen måte å reagere på dette på ann drap, og det burde alle forstå». Hva slags menneskesyn er egentlig det? Hvordan slipper disse klovnene unna med å si noe sånt mens folk som er skeptiske til innvandring (da snakker jeg om den delen som forholder seg til kulturelle konflikter og ikke nedlatende karakteristikker) stemples som rasister? De med de virkelige fordommene er de som sier at det er naturlig for noen å reagere med drap som en reaksjon på bokbrenning.

    Brenn hellige bøker! Brenn amerikanske flagg! Brenn norske flagg! Brenn nynorskordboka! Det er faen meg på tide at vi «tar tilbake» grafiske ytringsformer og gjør dem vanlige.

    En helt annen observasjon, som også er interessant er at disse folkene syns det er galt å brenne en bok samtidig som det er helt greit å slå ihjel en hvit person fordi en annen hvit person har brent en bok. Dette er bare én form for resonering som kun en religiøs person (eller en annen fanatiker, feks en nynazist) kan klare å komme med.

    Før noen dissekerer innlegget mitt for å lete etter motsigelser. Jeg tar ikke side i hverken religiøse eller kulturelle konflikter. Alle som stiller seg på en side i den ene eller andre typen konflikt er gale mennesker. Et menneske er et menneske; noen er normale og noen er spik spenna gale. Det manifisterer seg på forskjellige måter, og i forskjellig grad av galskap men det er fortsatt et faktum.

    (Easy reader version: Fanatic people are scum, no matter who or what they support. Violent people are scum, no matter who or what they support. The world is crazy and I have little to none faith left in humanity)

    • ukorrigert Says:

      Det at Koran-brennerne blir holdt ansvarlig minner meg om en sak som sto i en nettavisene 1. april: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4079996.ece

      Her er det en person som helt rett er dømt til tretten års fengsel for bildrap. Han hadde forsøkt å stikke av med en bil, men eieren hadde lagt seg på/havnet på panseret. Etter en stund falt eieren av og ble drept.

      Det som minner meg om denne saken er biltyvens forsøk på å legge skylden på hun som lå på panseret. Det var hennes skyld at hun ikke kom seg vekk når hun hadde sjansen. Derfor var det ikke biltyvens skyld at hun ble drept heller.

      En annen sammenligning er jenter som går i korte skjørt og blir voldtatt. Vi legger også her skylden på voldtektsmannen, og ikke kvinnen.

      Men der vi lett sloss for kvinnens rett til å kle seg utfordrende, og bileierens rett til å forsøke å stoppe biltyven, så snur vi på flisa i forhold til de som forsvarer ytringsfriheten.

      Noen vil påstå at sammenlikningen ikke holder, men det gjelder bare i forhold til at Koranbrennerne ikke er blitt personlige ofre selv. Når det gjelder å sloss for det man mener er rett, så holder analogien.

      Men mennesker, har leg lagt merke til, legger som regel prinsipper til side og følger i stedet sine umiddelbare sympatier. Terry Jones & Co provoserer og er dumme, derfor får de skylda.


Legg igjen en kommentar

