Forhåndsdømt!

mars 25, 2011


Jeg merker meg et Trond Birkedal er forhåndsdømt i media. Ikke bare for filmingen, men også for seksuell omgang med mindreårig.

Sommeren 2008 skal en 15 år gammel gutt i Fremskrittspartiets ungdom (FpU) ha opplevd et overgrep fra sin daværende leder, Trond Birkedal. Partiledelsen fikk vite om dette, men valgte å ikke gå til politiet med anklagene.

Dette skriver VG i en artikkel, der de gjentar suksessen fra mobbingen av Rita Ormbostad med å intervjue flest mulig som kan komme med fordømmende uttalelser, basert på VGs formidling av saken,

Snedig sak det der. VG intervjuer og stiller spørsmålene. Så det som svares på er VGs versjon. Dermed får VG en automatisk bekreftelse av sin versjon av saken. I tillegg kan VG selv velge hvilke deler av svaret de ønsker å formidle. Hvilken makt det er å kunne skape virkeligheten på den måten! Det burde bare fulgt litt ansvar med, synes jeg.

Det er lite forbehold å komme med i VG og andre medier, alle nyanser ignoreres, alle tar for gitt at påstandene om overgrep er sanne. Selv om Birkedal har innrømmet filming, men nekter for seksuell omgang. Alle mener partiet burde anmeldt, selv om alt som eksisterte var anklager. Kanskje man skulle minne VG, og resten av Norge, om prinsippet: Uskyldig til det motsatte er bevist? Men det selger så lite aviser.

Dessuten, rasister og barnemishandlere er fritt vilt. Da gjelder ikke normale normer. Eller?

23 Responses to “Forhåndsdømt!”

  1. ukorrigert Says:

    Jeg rakk forresten å legge inn denne kommentaren på http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10099451, før VG kverket debatten:

    Skal man anmelde alle påstander om overgrep?

    Jeg kjenner ikke hvilken form påstandene kom i, og har ikke anledning til å vurdere hvor troverdige de virket. Jeg har heller ikke erfaring med overgrepssaker på noen måte.

    Men jeg finner det merkelig at det forventes på generelt grunnlag at så lenge det finnes en påstand om overgrep, så skal partiledelsen gå til anmeldelse. Jeg må si det virker drastisk, og at det kan virke mer naturlig å gjøre som Frp hevder de har gjort, tilby bistand og oppfordre offeret til å ta saken videre dersom det som påstås virkelig stemmer.

    I alle tilfelle synes jeg det er på tide at pressen bør vurdere prinsippet om at man er uskyldig til det motsatte er bevist. Slik som pressen generelt, og VG spesielt, har fart frem, så er Birkedal fullstendig forhåndsdømt, også for seksuell omgang med mindreårig.

    Media har i stor grad makt til å forme virkelighetsoppfatningen hos det norske folk. Det er et ansvar de burde ta litt mer alvorlig. Uansett hvordan denne saken ender, så vil inntrykket av Birkedal som overgriper mot mindreårig sitte igjen.

  2. Big Dick Says:

    SÅ lenge pervoen selv har innrømmet nakenfilming snakker vi ikke om forhåndsdømming, og ser en på mønsteret i saken, så taler mye for at denne avvikeren har vært på jakt etter unggutter i årenvis.

    • ukorrigert Says:

      «Nakenfilming», hva er det for et ord? Kopiert rett fra pressen, noe som demonstrerer pressens makt til å forme tanker og idéer.

      Og selv om han har innrømmet å ha filmet, så betyr ikke det at pressen kan oppføre seg som den vil, og at han automatisk er skyldig i de andre anklagene også.

    • Barbro Says:

      Jeg sier nå noe som lett kan misforstås,men jeg tror vi skal være forsiktige med å kalle ham for pervo så lenge vi ikke vet hva denne filmingen gikk ut på.Om de var nakne,så betyr ikke det nødvendigvis at det lå noe seksuellt i det.Men ikke misforstå meg.

    • Barbro Says:

      Jeg er absolutt imot snikfotografering av nakne mennesker.

  3. TBN Says:

    Men INGEN har innrømmet overgrep mot en 15 åring. Det er kun en PÅSTAND.
    Jeg forsvarer ikke snikfilming av noen, men det er himmelvid forskjell på det, – og å forgripe seg på midreårige. Det samme vil straffeutmålingen i en domstol være.
    Derfor er dette en sak for domsstolen, IKKE for venstrevridde grafsende journalister i VG.

    • Big Dick Says:

      ENig i det med sex, der må vi anvente etterforskningen. Men mye er kommet frem da gjennom filmer som er funnet på OC og andre sider ved mannen. Neppe tvil om at han jaktet unge gutter, noe som for meg er svært tvilsomt i utgangspunktet da menne selv er over 31 år.

      • ukorrigert Says:

        Selvsagt er det tvilsomt, og langt mer enn det. Men selv om denne mannen åpenbart har tråkket langt over streken når det gjelder filmingen, så betyr ikke det at pressen bare kan ture frem som den vil, og forhåndsdømme han når det gjelder alle andre påstander.

        Det er det som er problemet her, mannen er nå stemplet som overgriper, og da legger VG vær varsom-plakaten helt til side.

        Straks han er stemplet, så er han fritt vilt.

      • Tom Says:

        Men høyrevridd sex er greit?

  4. TBN Says:

    Min respekt for journalister er null. Dette handler for dem kun om å TA FrP. Husk det er valgår.
    Uansett hvor mange råtne egg det finnes i de andre partiene, så blir det kun små notiser av det.

    • ukorrigert Says:

      Jeg ville også sagt det tidligere, men jeg observerte hvordan de tok Ormbostad, og jeg observerte hvordan de overdrev og melket hvert eneste dramatiske element om Fukushima. Så jeg tror VG rett og slett bare er idioter, fordi det selger klikk, og fordi ingen stopper dem i å være det.

      Men joda, en viss politisk slagside misstenker jeg fortsatt at det er.

    • Barbro Says:

      Godt sagt!

  5. håkon Says:

    -hylekoret for og imot pedoer er i gang igjen leser jeg. men hvorfor i huleste frasier denne åpenbart uskyldige forhåndsdømte mannen seg alle politiske og partimessige verv idet onkel politi kommer og griper ham i armen..? er han idiot? eller har han gangsyn? vil han forhåndsdømme seg selv?? eller er det som en full tilståelse å regne? type; o.k.,jeg har spilt høyt..noe inni meg har sagt meg at hvis jeg blir tatt for detta er jeg ferdig for godt..-eller har noen holdt en pistol mot hodet hans og tvunget ham til å oppgi alle verv? da må det i så fall være en annen som tydligvis også gjerne vil bli borgermester i stavanger..?

    • ukorrigert Says:

      Innlegget mitt handler om medias behandling om saken, og ikke for eller mot Birkedal.

      Men det er et typisk problem at folk ikke klarer å se forbi sine umiddelbare sympatier. Det er vel mye av forklaringen på at man tillater seg hva som helst når det gjelder folk man missliker.

    • Barbro Says:

      Han hadde ikke noe valg.Slik er loven.Har man politiske verv og blir beskyllt for noe kriminellt,må man ta sin hatt og gå.

  6. synøve Says:

    I FRP’s eget reglement står det rett frem at hvis en person med verv blir siktet for en kriminell handling, må han si fra seg alle verv umiddelbart. Derfor hadde ikke Trond noen valg i den situasjonen.

  7. Lise Says:

    At han har blitt forhåndsdømt det er det ikke tvil om, og det verste er at de fleste stemmer med i medienes hylekor. Hvis han hadde blitt beskyldt for seksuelle omgang med en 15 år gammel jente, hadde denne hekseprossessen sett helt annerledes ut. Her blander man subtilt homofilie, pedofili, og politikk, a triple whammer, en ønskedrøm! Om Birkedal er skyldig eller ikke spiller ingen rolle.

    • ukorrigert Says:

      Jeg tror mye av forklaringen på at det blir et hylekor finnes i Håkon sitt innlegg ovenfor. For veldig mange så handler dette om for/mot Birkedal (og Frp), og er man mot så er alt tillat.

  8. Jens Says:

    «Den framtredende lokalpolitikeren Mikaelsen, en kjent størrelse i Oppland-politikken, sier til Dagbladet at den avslørte partitoppen Trond Birkedal, for ham, framstår som et offer i saken.» Kanskje det?

    • ukorrigert Says:

      For meg er han både et offer og en overgriper. Men innlegget mitt handler ikke om det, jeg har ikke noen interesse i verken å dømme eller frikjenne han. Det der får politi og rettsvesen finne ut av.

  9. johnny hoem Says:

    Jeg anser den norske presse sin makt som skremmende når vi ser hvordan den blir (mis)forvaltet.I sak etter sak med tydelig politisk agenda. Takk da til slike blogger hvor folk som har gjennomskuet dette kan snakke sammen.La kriminelle få sin straff etter rettergang.Hva vi ser i denne saken med forhåndsdømming får meg til å måpe;GÅR DET AN?Dette er et selvmord for journalistene.Dere nevner VG,fytterakkarn når det gjelder Dagbladet.Jeg er politisk uavhengig,men ser at skal en være Frp-medlem må en ha både ryggrad og bein i nesa i dette norske medielandskapet.Min medfølelse til Birkedals familie og også ham inntil videre.Kanskje man burde tillegge journalistutdannelsen et par nye linjer,skam dere for dårlig utøvelse av deres arbeid.

  10. Barbro Says:

    Filminga var galt og ohgså en form for overgrep,men det betyr ikke at han forgrep seg på dem rent fysisk!Det er veldig stor foprskjell på de 2 tingene.Det stod forleden dag at FrP hadde bedt offeret,da han var 15 år,å melde det til politiet.Er enig i at han var for ung til det i og med at han var umyndig.Grep foreldrene inn i dette og anmeldte det?Det var,så lenge gutten var umyndig,DERES jobb!Jeg er selv et offer for seksuellt overgrep,men synes det er mye som skurrer i denne saken.Hvorfor nevnes ikke foreldrene?Og hvrfor blir FrP kritisert for å be om at politiet skulle kontaktes?FrP kan ikke anmelde.Det er det offeret,ev.foresatte,som må gjøre.FrP`s oppgave er å rydde opp i slike saker internt,mens det er politiets oppgave å etterforske og hantere anmeldelser.Å si at Siw og FrP er feige faler på sin egen urimelighet,mener jeg.
    Dernest vil jeg si at media har,uavhengig om Trond Birkedal er skyldig eller ikke,vært helt forferdelige i denne saken.Tenker ikke media overhodet ikke lenger enn til det å tjene penger? Familien Birkeland består tross alt ikke bare av 1 person,men av flere?Hva med barn,ektefelle,foreldre,besteforeldre o.s.v?Dette er uskyldige familiemedlemmer som med dette har fått en utrolig tung byrde å bære ved siden av bekymring for hvordan Trond takler dette etterhvert.Var det virklig nødvendig å trykke både navn og bilde?Vr de presset fra offerets familie til å gjøre dette,så kunne de satt foten ned.Det er uskyldige mennesker oppe i dette også,og de må vernes!
    Fol flest sluker det media skriver rått og ukritisk.Men husk at det har vært ganger da media har gitt gale opplysninger,og at alle er uskyldige til det motsatte er bevist.
    Dette va forresten som vanlig,en veldig flott blogg. All honnør tl deg for at du tar opp dette på en slik nøytral og fin måte!

    • ukorrigert Says:

      Hyggelig at du synes jeg er nøytral. Jeg prøver å være saklig og objektiv, og kan til og med ta meningsmotstandere i forsvar på samme måten om jeg føler de blir ufint behandlet. Men jeg, som alle andre, oppfatter verden subjektivt.

      Det vi legger merke til, og hvordan vi ser ting, er alltid farget av hvem vi er. Dette er for meg en viktig erkjennelse og en forutsetning for å forsøke å være objektiv.


Legg igjen en kommentar

