Rusforsker med feil fokus?

januar 24, 2011


Rusforsker Hilde Pape sier det er en myte at det er skadelig at voksne drikker sammen med barn. Hun er mer bekymret over mengde, oppførsel og sammenhengen alkoholen inntas i.

Ref: VG

Umiddelbart ser det ut som en grei uttalelse. Men så begynte jeg å reflektere litt over dette. For poenget er da virkelig ikke om det er skadelig eller ikke? Hvis noe er skadelig for barna, da har man gått alt for langt. Man bør stoppe lenge før det nærmer seg skadelig!

Dette bør etter min mening handle om god oppførsel når man er sammen med barna. Barn skal ha det trygt og godt, og slippe å måtte forholde seg til fulle voksne. For å bruke en klisjé, barna skal få lov til å være barn.

Det bør også være et minimalt offer for en ikke-rusavhengig å begrense alkoholinntaket i situasjoner med barn til stede. Oppleves dette som vanskelig og problematisk, så er det kanskje en grunn i seg selv til å sette fra seg flaska.

Et siste poeng er at det er mange barn som har det vondt (skadelig, eller ikke) pga. foreldre som har et litt for ukontrollert forhold til alkohol. Selv om en selv ikke blir en vanskelig person i fylla, og selv om ens egne barn ikke «tar skade», så er man med på å definere kulturen rundt en, og hva som er akseptabelt blant folk man omgås. Det kan gjøre det mye vanskelig for de som virkelig bør la flaska stå å gjøre dette, når de oppfatter at omgivelsene ikke gjør det.

Min anbefaling er å begrense alkoholinntaket når barn er til stede. Det bør være et lite offer.

6 Responses to “Rusforsker med feil fokus?”

  1. cbx Says:

    Jeg er helt enig med deg at grensen for hva som er greit ovenfor barn er vanskelig å definere.

    Men det har i lengre tid iritert meg at enkelte meget kategorisk har sagt at det ER skadelig å drikke sammen med barn. Og slikt det har blitt framstilt vil det si at kun ett glass øl til mater er feil.

    Det blir totalt feil i min verden. Da blir alkohol noe mystisk og spennende….. Ikke noe som de ser at foreldre kan nyte en varm sommerkveld på terassen e.l.

    Men som sagt, grensen for hvor mye er lei å sette. Og den er under der en selv føler noe.

    • ukorrigert Says:

      Helt enig. En øl til maten, eller et glass vin, ser jeg lite galt i.

      Men man skal være oppmerksom på at det heller ikke lukter godt av mamma/pappa etter en øl.

      Det er også forskjell på helt små og større barn.

  2. Kristian Says:

    Jeg synes det er helt greit at voksne tar en øl eller to sammen med barna. Det tar dem ingen skade av. Problemet oppstår først når du blir bedugget og begynner å endre atferd. Da blir barn ofte usikker og redd. Har selv vokst opp med foreldre som har drukket seg full. Det opplevde jeg som svært ubehagelig. Dem gjorde meg ingenting, men adferden deres endret seg kraftig så jeg følte at mamma og pappa var ikke de samme og ble usikker. Derfor synes jeg at det ikke er ok å drikke seg bedugget sammen med barna. Definisjonen for hvor mye er veldig enkel. Stopp før du merker du har drukket.

    • ukorrigert Says:

      Å snakke om å «ta skade» er ikke uvanlig, og ikke alle mener det bokstavelig. Men i det barna har faktisk tatt skade, da har det etter min mening gått alt for langt.

      Jeg tror ikke du tok skade av dine opplevelser(?), men barn burde slippe slike opplevelser uansett.

  3. Anonym Says:

    På tide med ein ekspert som har litt mellom øyrene. I dagens norske bomullsamfunn får jo ungane knapt gå på do utan hjelm.
    Tek mor eit glas rødvin når ho er gravid = missdanna barn.
    Tek mor eller far 3 glas med vin (gjerne rød) er det på tide å tilkalle barnevernet.

    Eg tør ikkje ein gong tenkje på om eit barn skulle komme til å rusle inn i eit rom der nokon har røyka ein sneip (tobakk) då snakkar me heilt klart om framtidige trygdeklientar. Eit slik «overgrep» kjem ein seg ikkje frå.

    Ta eit glas med godt samvit. Hugs berre, «det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hovudet».

    Mvh ein politisk ukorrekt (men med sunt bondevett)

    • ukorrigert Says:

      Det er et interessant innlegg du skriver, for jeg er uenig med meg selv om jeg er enig eller uenig.

      Etter å ha tenkt litt over det har jeg kommet frem til at jeg er uenig fordi konsekvensen er overdrevet, slik som jo egentlig også er problemet i Hilde Pape sin uttalelse.

      Når det handler om skadde barn eller ikke, så har man mista fokus. Det er mange mellomting mellom «missdanna barn» og «det er helt greit å drikke når man er gravid».

      Det jeg mener er at man bør ta hensyn. Selv om det ikke handler om skader eller ikke, så er det et lite offer å legge bort både alkohol og sigaretter, til barnets beste.


Legg igjen en kommentar

