Hvorfor demonstrerer muslimer mot kariakturer, men ikke mot islamsk terror?

desember 18, 2010


Oppmøtet til demonstrasjon mot terror begått i Islams navn er å fattige 150-200 stykker, hvorav halvparten etnisk norske.

Oppmøtet til demonstrasjon mot Muhammedkarikaturene samlet nærmere 3000, de fleste muslimer.

Man må spørre seg hvorfor muslimer i langt større grad demonstrerer mot de som henger ut religionen deres ved bruk av ytringsfriheten, enn mot de som henger ut religionen gjennom terroraksjoner.

Jeg ønsker å forstå, ikke bare fordømme. Jeg fordømmer gladelig religion og Islam, det er ikke det, men det er for overfladisk å stoppe det, så jeg måtte tenke meg litt om. Og jeg kom frem til en psykologisk forklaring:

Hvis noen som deler mine synspunkter er en dust, så blir jeg oppgitt. Men det er sjelden jeg gidder å gjøre noe med det. Han representerer ikke meg, og jeg prøver heller å være en bedre represenant for min side selv. Jeg har nok med å forholde meg til motparten, de som angriper min side, enn å krangle med de på min side i tillegg.

Denne tankegangen kan delvis overføres til demonstrasjonsparadokset. Det er lett å engasjere seg når de som tilhører motparten går til angrep. Men når en på egen side oppfører seg ille, så er ikke det et direkte angrep, og man føler heller ikke at det angår en selv direkte. Paradokset er at det i denne situasjonen er langt mer skadelig for Islams omdømme at terrorisme skjer i Islams navn, enn at Muhammed blir svertet.

Men omdømmet er kanskje ikke så viktig heller. Jeg tror det er viktigere å forsvare hva Islam er, enn å forsvare omdømmet. Latterliggjøring av Muhammed er et direkte angrep på hva Islam er. Dersom Islam er legitimt mål for latterliggjøring, slik også Islam BØR være, så vil Islam miste sin autoritet. Og jeg tror mange muslimer frykter at Islam vil gå samme vei som kristendom har gjort.

Den største trusselen mot Islam er ikke at ikke-muslimer ser på muslimer som terrorister. Den største trusselen er at Islam går i oppløsnng innenifra, slik kristendommen sakte men sikkert gjør i liberale vestlige land der individets rettigheter settes høyere enn religiøse plikter.

Nå skal jeg ikke innta apologetikernes rekker. Jeg ser langt fra bort fra at det er mye reelt hat mot vesten (som i vestlige verdier)  innen muslimsk kultur, og at det er mange som har sympati med terrorbombere, selv om de ikke støtter dem direkte. Det er ingen hemmelighet at innen mange muslimske miljøer, både på nett og utenfor, utveksles mye negative tanker om vesten. Den slags hat ser man jo til og med i mange moderate venstredreide miljøer også, det er bare å observere hvordan USA omtales i mange debatter. Så hvorfor dette fenomenet ikke skulle eksistere blant muslimer også  kan jeg ikke forstå.

Så kombinasjonen av:

  • en viss sympati med terroristen (om ikke handlingen), men liten sympati med karikaturtegneren
  • man er ikke den som ble angrepet av handlingen, men ble angrepet av karikaturene
  • man føler ikke at terroristen direkte representerer en selv
  • man ser ikke terrorhandlinger som en trussel mot Islams autoritet, men ser at latterliggjøring er undergravende

betyr til sammen at man blir lettere engasjert i demonstrasjon mot karikaturer enn mot terror i Islams navn.

23 Responses to “Hvorfor demonstrerer muslimer mot kariakturer, men ikke mot islamsk terror?”

  1. HILDE HAALAND Says:

    Muslimene flest bosatt i Norge støtter selvmordsaksjonen.

    HILDE

    • ukorrigert Says:

      Kanskje, men det er bare en påstand.

      Jeg har ikke noen forusetninger for å si noe om hva muslimer mest mener. Derfor holder jeg meg mer til generelle betraktninger.

      Men det hadde vært interessant om vi i Norge turde gjøre spørreundersøkelser for å forsøke å få rede på disse tingene.

  2. muslim! Says:

    når det er 10 minus og blåser iskald vind,jah da blir fleste hjemme. alle er imot terror.

    • ukorrigert Says:

      Hehe, godt poeng. 🙂

      Men jeg tror desverre ikke alle er imot terror. Og den troen begrunner jeg i reaksjoner på terror i tidligere tilfelle, både innenlands og utenlands.

      Dessuten var det mange andre som trosset kulda i mindre viktige ærend, så noen fullgod forklaring er det ikke.

    • Anonym Says:

      Men i februar møtte det opp 3000, under omtrent samme temperaturforhold. Men siden du mener alle er imot terror, hadde de kanskje bedre ting å foreta seg? Patetisk!

  3. Anonym Says:

    Nordmenn var invitert, men det var nesten ingen nordmenn der, i et land med over 4 millioner nordmenn og kun 100 stk som dukker opp mot terror?! Er alle nordmenn for terror? Hvorfor kom de ikke? Hele oslos befolkning var invitert, hvorfor kom ikke 500.000 mennesker? De fleste er nordmenn, hvorfor kom de ikke? Er de for terror?

    Selvsagt ikke, det er kaldt, folk handler julegaver og er opptatt med andre ting, derfor kom det ikke mange nordmenn og derfor kom det få muslimer…

    • Kurt Says:

      Å komme på noe som islamsk råd arrangerer ville jeg trodd var en aksept for dette rådet.

    • ukorrigert Says:

      Det er ingen som begår terror under fanen «Nordmenn». Det er Islam som har et globalt image-problem på grunn av mange muslimers manglende respekt for ytringsfrihet kombinert med en forkjærlighet for bruk av vold med tilfeldige mennesker. Det er ingen grunn til å gjøre seg dummere enn man er.

      Du har et lite poeng, og det var det jeg tok opp med «man føler ikke at terroristen direkte representerer en selv».

      Det taldende paradokset er allikevel: Muslimer engasjerer seg når profeten blir svertet av humorister, men ikke når profeten blir svertet av terrorister.

  4. SAnnheten Says:

    Europols statistik över terrordåd i Europa 06-09:
    Total number: 1770
    Islamic: 6 (0.34%)
    Right Wing Ethno-Nationalist and Separatist: 1596 (90.17%)
    Left Wing: 106 (5.99%)för 10 timmar sedan Radera

  5. Gunnar F Says:

    Muslimene driter i om uskyldige mennesker blir drept i skandinavia, de er mer interessert i å demonstrere mot tegningene av denne pedofile mohammed eller hva faen han nå heter………
    Send dritten ut av Norge.

  6. Laimius Says:

    KRIG !!!

  7. tony Says:

    Har stilt spørsmål om det i mange år. Hvorfor ikke muslimer demonstrerer mot at terorister, som sprenger uskyldige, blir gjort i allahs navn
    Men om du tegner et bilde av allah springer alle ut i demonstrasjon. Og den blir gjerne voldelig

  8. j0wa Says:

    «Ikke alle muslimer er terrorister, men alle terrorister er muslimer» var det en person så enkelt sa det. De gjør veldig lite for å motbevise det uttrykket.

  9. j Says:

    Selv om det blåser godt og vel 30 knop fra øst, og opptil flere kuldegrader,og for ikke å glemme den sinnsyykt iskalde vinden som blåser gjennom marg og bein. Har driv-is i pungen, og pisser spaserstokker,og jeg med hele min kurdiske familie på 65 stk hadde stillt opp på en slik fredsmarkeringsom det minste takk til Norge,om jeg hadde vært flyktning…..
    Men det er vel kun en nordmanns tanke……

  10. Ali Says:

    Det kan være mange grunner til det.
    Selv viste jeg ikke om det skulle bli demonstrasjon på lørdag, grunnen var at, jeg ikke fulgt med aviser og media de siste dagene, var veldig opptatt med julehandel og jobben.
    Nå er jeg verken muslim eller kristen eller noen annet, men kunne jo selvfølgelig møte opp bare for å vise min avsky mot tror.
    Senere på lørdag skulle jeg på jobb(kjører buss i Oslo)og da viste det seg at det var mange av mine koleger(mange muslimer blandt oss) som ikke viste om det.
    Som sagt det kan være mange grunner til det. Mange utlendinger har jobber som krever at de må jobbe i helgene, f.eks. buss, taxi, gatekjøkken, resturant, hotel, dagligvarer, helse personell, ja you name it.
    Mange viste ikke det, liksom meg selv og ja kanskje kulda spilte også en rolle oppi alt dette.
    Jeg vil ikke forsvare muslimer siden jeg hater denne relligionen, men man kan jo ikke se bort fra endel fakta heller.
    Har lest her at det er flere som lurer på hvorfor da var det mange mer på demonstrasjonen under karikatur tegningene?
    Svaret kan ligge i at diskasjonen rundt Islam og muhammed var på sin hotteste den gangen men nå er de fleste muslimer ganske lei og føler at det er bare bortkastet å overbevise Nordmen at de ikke støtter noen form for trorismen og vil bare leve i fred og ro.
    De sier at Nordmenn vil likevel tro det de selv vil eller på det som står i avisen og media.
    Han ene kollega jeg snakket med igår på jobben sa at en massedemonstrajon mot tror ville bare vise disse onde kreftene at deres metoder virker særlig for slike unge eksreimister som Stockholm bomberen som er utstøtt av samfunet og jakter dessperat på oppmerksomhet, vil dette være midt i blinket.
    Personlig vet jeg at de aller fleste av muslimer tar sterk avstand av tror og trorismen siden jeg kjenner en god del muslimer både gjennom jobben og privat, men det er bare min mening…

    • ukorrigert Says:

      Jeg er ikke ute etter at noen skal demonstrere for å overbevise nordmenn. De bør demonstrere fordi de blir engasjert og provosert av muslimer som begår terror i Islams navn.

      Hvis de demonstrerer for å bevise noe for nordmenn, så demonstrerer de av feil grunn.

      Og det er det at karikaturer engasjerer langt mer enn terror, som er betenkelig, og som jeg har prøvd å gi svar på.

  11. roger Says:

    Abid Raja skuffet??? Mediakalkunen nr. 1 i norge.

    Hvem trodde at de ville gidde… det angår jo ikke dem.

    Nok et tull utspill fra den gjengen,

    «når det er 10 minus og blåser iskald vind,jah da blir fleste hjemme. alle er imot terror.»
    Regner med de fleste var på nille og europris eller hang rungt på grønnland.

  12. GooodJul Says:

    YESS Jeg hang på grønland 😀 og det var iskaldt, men jeg fikk iallefall gjort ferdig et par viktige ting :D.
    Vi alle veit at det er bare no pisspreik det de driver med der, muslimer gir blaffen i hva som blir sagt, og det er litt leit å se hvor mye nordmenn bryr seg når de har såpass lite med saken mens de som hadde invitasjonen rettet mot seg gadd ikke gå ut en meter ut i kulda for å vise sin støtte for denne saken, ironisk, er det ikke?! 😛

  13. Fata Says:

    Ofte lurt på det samme selv. Terroraksjonene har krevd en lav andel vestlige liv, mens muslimene selv blåses i fillebiter. Som om noen hadde godtatt at et anti-islamsk gruppering valgte å sprenge seg i luften på Karl Johan.
    Jeg tar vel for gitt at muslimer er motstandere av å bli sprengt og lemlestet de også. Men de høres ikke.


  14. Raja sier hva det skal være for å få hodet sitt smurt opp i pressen. Dette utspillet handler om hva som gavner hans politiske kariere, mer enn noe annet.

    Jeg syntes norske muslimer bare skal drite i å prøve noe som helst. De bør slutte å lese avisa, og å slutte å prøve å være samfunsbevisste borgere.
    For det hjelper ikke at de demonstrerer i Trondheim eller skriver innlegg mot anti-homo uttalelser, skriver eller demonstrerer mot terror – De blir jo angrepet og kritisert for det uansett, og det er tydeligvis aldri godt nok.

    They`re damned if they do, and damned if they don`t.
    De får det mye bedre og fredligere om de bare slutter å prøve fåfengt å gjøre det «vi» vil de skal gjøre, og heller trekker seg ut av den demokratiske debatten. Spørs om samfunnet som helhet vil nytt godt av det da.

    • ukorrigert Says:

      Muslimer «skal» ikke demonstrere mot terror for å tilfredstille nordmenn, de «skal» demonstrere mot terror fordi de blir provosert og engasjert når Islam misbrukes.

      Eller aller helst, de «skal» slutte å demonstrere mot bruk av ytringsfriheten, men akseptere og leve med at i Norge står ytringsfriheten over Islam.

      Men ja, så lenge Islam er en kilde til terrorisme, så vil Islam være under kritikk nærmest uansett hva norske muslimer finner på. Med mindre de starter et virkelig godt og synlig arbeid mot terrorisme og mot negative holdninger i forhold til vestlige verdier.


Legg igjen en kommentar

