Bullshido i Aftenposten

desember 6, 2010


Jeg registrerer at Aftenposten ukritisk server en dose bullshido i dag.

At man kan slå noen over ende med Chi/Qi/Ki-energi er bare tull og tøys.

Jeg så en video om dette for lenge siden, der en TV-reporter besøkte en Dojo og fikk «No touch knock down» med Chi demonstrert. Og det fungerte like godt på Dojo’ens studenter, som det gjør i Aftenspostens video. Men når turen  kom til TV-reporteren, så stoppet det plutselig å fungere.

Forklaringen ligger mest sannsynlig i psykologien. Jeg skal ikke prøve meg på noen kvasi-psykologiske forklaringer her, det lar jeg opp være opp til hver enkelt leser.

Jeg googlet litt for å finne nevnte video. Uten hell. Men jeg fant følgende lovende (jeg har ikke sett den selv ennå, men den hadde James Randi i del 7, og det lover godt) serie videoer på youtube:

Legg igjen en kommentar

