Å, nå telte han deg også!

november 5, 2010


USA har drevet overvåking i Norge. Overvåking, det betyr at at at … folk har havnet i registre uten å vite om det, og sånn!

Det er rart. Jeg pleier å være blant de som roper høyest når myndigheter tramper på den lille manns integritet, men allikevel klarer jeg ikke å hisse meg opp over denne saken.

I stedet får jeg litt assosiasjoner til Alf Prøysen sitt eventyr om «Geitekillingen som kunne telle til ti.» (Behørig funnet med Google her.)

I grisebingen lå det et stor purke og sov da følget for forbi.
– Svært til hastverk dere har da, sa purka.
– Vi skal ta geitekillingen, sa kua.
– Han teller oss, rautet kalven.
– Og det får’n ikke lov til, brølte oksen.
– Han kan bare vente, vrinsket hesten.
– Åssen gjør’n når’n teller da? spurte purka.
– Jeg gjør bare sånn, sa geitekillingen. – Én for meg og to for kalven og tre for kua og fire for oksen og fem for hesten og seks for purka. 1-2-3-4-5-6.
– Å! Nå telte han deg også, rautet kalven.
– Det skal bli verst for’n sjøl, sa purka og brakk løs en planke i gjerdet med trynet sitt og satte etter de andre.

USA har telt noen, og det får’em ikke lov til!

For vi har ennå ikke fått høre hva denne overvåkinga egentlig har gått ut på. Hva de faktisk har gjort. Hvilke lover og regler de har forbrutt seg mot. Som Grosvold spurte i et intervju på radioen i går, og jeg tar det på hukommelsen «Men hvis disse etterforskerne har sittet på rommet og overvåket nordmenn, da er det å gå for langt?». Motsatsen var at tidligere politietterforskere har bidratt med råd  og erfaring, i motsetning til aktivt bidrag i «overvåkingen».

Jeg humret i skjegget når jeg hørte dette. Smak på det:  «Sittet på rommet og overvåket.» Vi aner ikke det minste om hva som har foregått. Men det er altså noe skummelt som har skjedd på dette rommet:

Dette er rommet

Her har USA overvåket nordmenn!

Det er litt som når vi gikk på barneskolen og skulle være lure. Vi samlet oss i en liten gjeng, snek oss unna, pratet lavt, og så var vi lure sammen. Kanskje vi til og med telte noen!

Men det som faktisk forundrer og bekymrer med denne saken er at ingen av våre politikere visste noe. Det rare er at jeg visste at dette foregikk. Kanskje ikke direkte visste, men jeg har fulgt med i nyhetene. Og jeg visste at i kjølvannet av 9/11 så var en viktig del av krigen mot terror et opptrappet og utstrakt internasjonalt samarbeid mellom USA og etterretningstjenestene i andre land. Og jeg vet også overvåking og kartlegging av mistenkelig adferd er en del av dette. For meg er det selvsagt at Norge er en del av dette, og at USA ikke har satt igang helt uten at noen form for dialog har funnet sted.

Så når dette nå bekreftes så er det ikke dét jeg er overrasket over. Jeg er overrasket over at norske myndigheter tydeligvis har null kontroll og oversikt, og at det ikke finnes noen form for informasjonsflyt mellom myndigheter og «de hemmelige tjenester.»

 

2 Responses to “Å, nå telte han deg også!”

  1. Tjada Says:

    Der ordsattes hva jèg også tenker rundt ‘saken’, mer fiffig
    enn mine tankerekker rakk, så TAKK 😀

    Men hvor er Stasministeren vår, oppi dette tro..? Venter spent
    en offentlig uttalelse fra ham.

  2. Oleg Primakov Says:

    A-Pressen – TV2 og KGB- Hallvard Bakkes NRK

    Ad «Debatten» fra Litteraturhuset på NRK.

    Så symptomatisk. KrF-lederen sørger ettertrykkelig for å nytte høvet til å rose nestlederen i SV for gode bibelkunnskaper. Og alle smiler og ler søtt; vi er jo tross alt alle gode jesusmarxister.

    Hvordan NRK greier å iscenesette et hylekor av en forestilling basert på den forlorne åreforkalkede «venstresides “ tradisjonelle, anti-USA ryggmagsreflekser er forstemmende. Hans Rustad har helt rett. Eliten har adoptert anti-amerikanismen, anti- Vesten retorikken som Rødt og SV tidligere var alene om.
    Jeg skriver «venstreside» fordi ekte nytenkning, konkret analyse av hva som faktisk skjer i samfunnet ikke lenger eksisterer. Hjernen er gjennomforkalket, kun refleksene fungerer fortsatt.
    Panelet med NRKs programleder / seremonimester sleiket hverandre opp etter ryggen i sin salige USA-hets.
    En ekte samfunnsvitenskapelig analyse av denne gjengen skulle etter min oppfatning kunne munne ut i en hypotese om den norske Nomenklaturen.

    Når man har sitt opphav i de kondisjonerende klasser og dertil er akademiker uten nevneverdig erfaring fra arbeidslivet vil man hele livet være handikapet i forhold til virkeligheten.
    Disse menneskene vil forbli i sin prektige verden helt til realitetene innhenter dem.


Legg igjen en kommentar

