Kalvig angriper person i stedet for sak

september 23, 2010


Fordi jeg syntes Anne Kalvig sin  kritikk av Nabintu Herland var så useriøs og dårlig la jeg inn følgende kommentar på bloggen hennes:

Dette var da noe forferdelige greier. Her handler det bare om å rakke ned på en person på vedkommendes bakgrunn. Men det er ikke, og har aldri vært, en persons bakgrunn som skal støtte uttalelser. Uttalelsene må hvile på seg selv, og det er verdien i hva Herland formidler som skal vurderes. Ikke om hun har den korrekte bakgrunn, og korrekte meninger og holdninger ellers.

Det er forøvrig fascinerende å se Anne Kalvigs forhold til vitenskap. I samme post kan vi lese både:
“Det er vår oppgave å analysere, tolke, forklare og forstå religiøse fenomener på et nøytralt og vitenskapelig grunnlag, og formidle dette ut til de brede lag av folket.”

Og:
“Vi har nemlig et faglig ideal om at det studieobjektet vårt viser til, per definisjon og bokstavelig talt er hinsides det vi kan vitenskapelig uttale oss om.”

En smule schizofren denne Kalvig.

Til slutt vil jeg minne om at forsker ikke er en beskyttet tittel. Forsker er den som forskning bedriver.

Dette la jeg inn 23. september, og kommentaren venter fortsatt på moderasjon. Nå har det ikke dukket opp noen flere innlegg etter at jeg postet dette, så jeg er neppe den eneste Kalvig ikke har sluppet til med kommentar.

Grunnen til at jeg nå reposter innlegget mitt her, er fordi jeg ønsker en offentlig debatt hevet over dette nivået. Jeg ønsker en mer moden offentlig debatt som dreier seg om sak, og ikke først og fremst om å diskreditere person.

Det skal selvsagt være lov å kritisere person også, men slik kritikk bør være basert på relevante handlinger (og uttalelser). Det Kalvig gjør er å trekke inn utsagn om helt andre ting som skal demonstrere hvor dum Herland er, og hun trekker inn formell utdannelse og arbeidsstilling for å diskreditere Herland basert på hennes bakgrunn. Dette er å fullstendig bomme på ballen, og forsøke å klippe noe spiller’n i stedet.

Slike useriøse angrep fra Kalvig sin side setter Herland i en god posisjon der hun rett og slett bare kan heve seg over Kalvig.

Hun ønsker ikke å gå inn i en polemikk med Kalvig.

– Du vil ikke svare med samme mynt?

– Jeg vil i så fall svare med å kritisere hennes konkrete meninger, dersom jeg mener hun ikke har gode nok argumenter.

4 Responses to “Kalvig angriper person i stedet for sak”

  1. Terje Says:

    Jeg har ikke særlig sansen for Herland, og kan nesten mene det samme som Kalvig når det gjelder dama. Likevel rokker Herland ved de rådende sosialideologiske feministene som sitter svært så godt ved elitebordet vårt, og deres motsvar vil ALLTID være sleivete personangrep og ikke konkret debatt.

  2. norskgoy Says:

    Herland rokker ikke ved noenting, annet enn hun ønsker en spesiell religion skal ha forrett for alt annet, og er det noe som tenkes kan som kan rokke ved dette så skal dette angrepes. Så når man klager på at Herland blir angrepet, vel, det er kanskje også på tide å se hvem som angrep først.

    Herland er og forblir en fundementalist som har blitt kjæledeggen til høyresiden. Ikke noe galt i det forsåvidt, det artige er at mange på høyresiden anser seg selv som motstandere av patrikalske religioner. Ironisk toppnivå.

    • ukorrigert Says:

      Hvordan kan man være både motstander av religion, og ta Herland i forsvar?

      Ganske enkelt: Fokusere på sak i stedet for hvem man har sympatier for.

      Selv om jeg ikke er enig i Herland i en sak, så betyr ikke det at jeg blindt overfører slike sympatier til neste sak.

      Noe av det mest håpløse i norsk debatt er hvor mange som tar parti basert på sympatier og ikke på sak og rasjonelle argument.


  3. Det er jo mildt sagt ironisk at et av de fremste medlemene i f.eks. Kvinnegruppa Ottar, Kvinnefronten og Rødt stempler Herland som fanatiker.


Legg igjen en kommentar

