Islamsk styrkedemonstrasjon og vestlig servilitet

september 10, 2010


Så ble pastor Terry Jones, som ville arrangere koranbål, presset til å la være, eller utsette. Slik «unødvendig provokasjon av muslimer» var både sårende og kunne få for alvorlige konsekvenser, i form av terror og angrep på amerikanske soldater i utlandet.

Lokket på den muslimske trykkokeren er dermed igjen satt på. For jeg har vanskelig for å tro at årsaken til muslimsk aggresjon og hat mot vesten er et resultat av koranbrenning, rondellhunder og kariakaturer av Muhammed. Her må vi nok se på andre faktorer, som vestens suksess tross innbilt islamsk overlegenhet, frykt for gudløshet som resultat av kvinnefrigjøring og vestlig kulturs innflytelse med fokus på individets frihet (til å hore og drikke m.m.) og vestens press på land med islamsk kultur for å nettopp respektere individets frihet. Dette er faktorer som jeg mener ligger under en ensidig negativ propaganda og demonisering av USA og vesten. Og disse faktorene består og endres lite, selv om vi i vesten gir etter for trusler om vold. Snarere tvert om tror jeg en suksessfull styrkedemonstrasjon muslimsk side bare bekrefter troen på egen kulturs styrke og overlegenhet, og dermed styrker troen på bruk av vold, terror og trusler.

Jeg vil gjette på at pastor Jones oppnådde mye av det han ønsket. Selv uten å brenne en eneste koran fikk han demonstrert muslimsk aggresjon og vestlig servilitet.

Som jeg antyder ovenfor, så tror jeg ikke det blir noe mer vold på lang sikt av koranbrennings-stunt. Jeg tror ikke vi har reddet noen liv på annet enn kort sikt ved å gi etter for truslene om vold og underkaste oss kravene fra en islamsk verden.

Snarere tror jeg at å provosere den muslimske verdenen kan provosere muslimer til å tenke, og kanskje føre til at flere tar avstand fra vold som virkemiddel. Og jeg tror også den langsiktige effekten av servilitet og ettergivelse for trusler er den motsatte av det vi håper på.

I Obamas sted ville jeg med andre ord valgt annerledes fremgangsmåte. Jeg hadde klart og tydelig sagt unnskyld til den muslimske verdenen, og beklaget at følelsene deres ble tråkket på. Samtidig hadde jeg like klart og tydelig påpekt at dette var individer som representerte kun seg selv, og at uansett hvor provoserende vi synes handlingene er så er de beskyttet av ytringsfriheten og vil ikke bli stoppet med makt. Jeg tror vi oppnår mer respekt i den muslimske verdenen ved å selv vise styrke og at våre verdier og kultur er noe vi faktisk tror på, og ikke er klare til å kaste på sjøen straks det blir litt hett rundt ørene våre.

(Og til de som føler for å si noe så dumt som at religion ikke er kultur, ikke gjør det!)

7 Responses to “Islamsk styrkedemonstrasjon og vestlig servilitet”

  1. Roger Says:

    «- Det kan føre til alvorlig vold og sette amerikanske soldaters liv i fare på steder som Pakistan og Afghanistan», sa USAs president Obama om å brenne koranen offentlig.

    Som om amerikanske soldaters liv ikke allerede er i fare på de nevnte stedene! Dette var en usedvanlig dustete kommentar fra en ellers meget intelligent president.

    • ukorrigert Says:

      Jeg skjønner argumentet han. Og som USAs president er han i den posisjonen at han er direkte ansvarlig for livet til USAs soldater. Så han har et dilemma.

      Men jeg er enig i at det ikke var den klokeste beslutningen. Jeg tror som sagt ikke det vil bedre situasjonen i det hele tatt. Og om det gjør det, kun på meget kort sikt.

  2. Nikolai Says:

    Sekter gjør dumme ting for å vise makt. Dette er kun for å provosere ingenting annet. Har ingenting med religion eller ytringsfrihet å gjøre. Kun for å vise makt, få pr og provosere. Mange sektmedlemmer har sikkert underliggende spykiske lidelser slik som psykopat. De liker slik medieoppstandelse av tåpelige grunner. Hadde ikke muslimene reagert så hadde det heller ikke vært noe stas å brenne den koranen.
    Forøvrig så er det hans fulle rett til å gjøre det i et samfunn som baserer seg på ytringsfriheten. Han slår ingen eller dreper slik som ytterligående muslimer, han brenner en bok.

    Forøvrig så er det å legge et muslimsk senter til ground cero helt tåpelig. Det er å provosere andre veien. Det var jo tross alt muslimer de som drepte der selv om det ikke kan sies å gjelde alle muslimer, så bør allikevel alle muslimer ha vett nok til å tenke at dette er tåpelig.

    • ukorrigert Says:

      På hvilken måte viser denne pastoren makt med en slik handling?

      Og jo, det har masse med ytringsfrihet å gjøre. At du ikke er enig, eller synes det er klokt, betyr ikke at bare kan avfeie andres motiver.

      >Hadde ikke muslimene reagert så hadde det heller ikke vært noe stas å brenne den koranen.

      Du kan snu på det. Hadde ikke muslimer reagert som de gjorde, så ville det ikke være noe poeng. Men fordi de reagere, så blir det et poeng. Om det er et godt poeng kan man selvsagt diskutere.

      >Forøvrig så er det å legge et muslimsk senter til ground cero helt tåpelig.

      Ja, det provoserer mange. Og det var en opplysning jeg hadde oversett når jeg skrev bloggposten. Dette hevdes jo å være en hovedgrunn.

  3. potetrepublikken.norge! Says:

    obama veit det var rasisten bush som sto bak 9-11
    cia var med på det,alt pga oljen penger.derfor lar obama bygge moskeen. usa lurer dere nordmenn også,deres sønner dør sprenges i filler pga usa trenger olje.denne pisstorren bør straffes.

    • Barbro Says:

      Det er vel sterkere bevis for at det var islamister som sto bak terrorhandlingen 11.sept. enn CIA og Bush….Alle i flyene som kjørte inn var vel muslimske terrorister?Og i midtøsten dansa de i gatene for å feire agrepet.Osama Bin Laden sa :»Den som idag gjorde dette,har gjort noe stort.»
      Til bokbrenningen vil jeg si at jeg er glad det ikke skjedde.Mn skal alltid respektere det som for andre er hellig.Men reaksjonene til enkelte muslimer synes jeg er å gå for langt.De truet med å skape terror over hele verden og å drepe kristne i deres muslimske hjemland.At de truer med å drepe uskyldige,viser hvor farlig Islam er.Dette bør få alle disse unge konvertittene til å våkne og se hva de har begitt seg inn på.

  4. anti Says:

    Kort sagt;
    Religion fører kun til faenskap…


Legg igjen en kommentar

