Lokket og lurt

september 8, 2010


Klikk-måling, hvor mange som klikker på en overskrift for å lese artikkelen, tror jeg kan inneholde en skjult felle.

Når nettaviser og magasiner har lokkende overskrifter, så får de flere klikk. Men de har ingen måte å måle skuffelsen på når artikkelen ikke tilsvarte forventningene.

9 av 10 ganger når jeg kjøper papiraviser basert på forsidene så blir jeg skuffet over innholdet. Jeg får sjelden det jeg håpet på, og jeg har derfor forbannet meg selv på å aldri la meg lure mer.

Det er altså en korttids-effekt og en langtids-effekt av lokkeoverskrifter. Den ene er lett å måle, den andre kan være en skjult felle.

Jeg har blitt mer og mer bevisst på det dette, og jeg går rett og slett lei av slike publikasjoner.

Det ironiske i situasjonen er at publikasjonene ikke tør å reklamere med artikkelens egentlig innhold. Hadde de stolt på at de kunne levere en god artikkel som jeg som leser hadde likt å lese, så er det dette de burde reklamere med i overskriftene. Da fikk jeg som  leser det jeg klikket på for å lese, og jeg ville vært en fornøyd leser. I stedet for å at jeg lot meg lokke til å klikke på noe uinteressant, og ble en missfornøyd leser.

Så en melding til nett-aviser og nett-magasiner: Ikke la klikk-målinger og lokke-overskrifter gi dere missfornøyde lesere. Det kan dere tape på på lang sikt.

2 Responses to “Lokket og lurt”


  1. Velkommen tilbake etter dvale, Ukorrigert! 🙂

    Misvisene titler vil over tid undergrave troverdigheten til massemediene ytterligere enn det den allerede har blitt. Det er om å gjøre å selge mest mulig, og da tyr de vel til slike desperate virkemidler i sin korttenkte strategi.

    • ukorrigert Says:

      Takk, takk. Om jeg er ute av dvale gjenstår å se. Døgnet har bare ikke mange nok timer til jobb, familie, hobbier, trening og blogging. Og jeg har mer å gjøre nå enn før, og derfor har blogginga måttet lide.


Legg igjen en kommentar

