Jeg, en hverdagshomofob

juni 26, 2010


Hellesund tror homofiles største fiende ligger i hverdagshomofobien.

– Det er mange som skyver ekstremistene foran seg, mens de ikke synes det er så greit om deres egne barn var homofile, sier hun.

Ref: VG

Damn right! Jeg synes homofili, da spesifikt når det gjelder menn, er ekkelt.

En fobi er per definisjon en irrasjonell frykt. Irrasjonell betyr at det er følelsebasert, og ikke rasjonelt.

Jeg er heterofil, det vil si at jeg tiltrekkes av kvinner. Andre menns seksualitet er ikke tiltrekkende, snarere tvert imot. Det handler om følelser. Så i den grad jeg frykter homofili, så er det definitivt basert på følelser, og «fobi» er dermed korrekt betegnelse.

Jeg har respekt for andre mennesker, også homofile. Jeg bryr meg ikke om en offentlige person, politiker eller kjendis, er homofil. Men jeg innrømmer det uten problemer: Jeg ville ikke likt det om jeg fikk en homofil sønn.

Homofile har rett til sine følelser og å leve ut disse innen normale normer, uten å bli trakassert eller diskriminert. Men jeg forlanger samtidig den samme retten: Jeg har også rett til å ha mine irrasjonelle følelser, de som gjør meg til en homofob, uten å bli trakassert eller diskriminert!

31 Responses to “Jeg, en hverdagshomofob”

  1. tore Says:

    Er enig med deg,men når du kaster stein og /eller spytter på andre pga.seksuell legning,klesstil,utseende osv,da må det jo være på sin rett at du blir satt på plass. Respekt går begge veier.

  2. Emil Says:

    de fleste har nok homofobi inne i seg. selv om de ikk trakasser homofile, for uansett hva folk sier så ville de ikke likt at deres barn er homo. sånn er det bare. selv om det er politisk korrekt å si at man synes homofili er helt ok så tror jeg de fleste synes det er ikke helt «naturlig».
    Men jeg synes så lenge folk ikke skader andre er det feil å trakassere dem. Det er ting man ikke liker og det må man innrømme, men det er mye i verden en ikke liker, kan jo ikke fjerne alt man ikke liker.

    • zailo Says:

      jeg er homofil, men jeg ville ikke at mine barn eller onkel barn skal bli homofile. Det er bare pga. slike som dere som har fordommer mot homofile og gjør livet til et helvete for en stakkars ung skaphomo…

  3. abrebloggen Says:

    At det er mulig å være så trangsynt!! du viser bare at du ikke er i stand til å vise medmenneskelighet og alle som ikke er akkurat som deg er noe du ikke klarer og forstå. Stakkars deg. Og hvor patetisk og skrive dette forkastelige innlegget…

    • ukorrigert Says:

      Allikevel ville jeg ALDRI gått til angrep på en annen person på samme måte som du angriper meg!

  4. Fransisca Says:

    Du har rett i det du sier, for hvem kan vel nekte deg å være skeptisk til homofile? Men du misbruker ordet homofob. Å være homofob betyr å være REDD for, altså ha et fobi, mot homofile. Å ha et fobi betyr ikke bare å synes at noe er ekkelt, det betyr faktisk å ha en angst. Angst er en alvorlig psykisk lidelse. Å si at en ikke vil ha en homofil sønn er ikke å si at en er homofob. Jeg synes oppriktig synd i deg dersom du har angst for homofile.

  5. Sleske Svenson Says:

    Hvilket jarmeskrik ville det ikke bli om det ble arrangert en «hetrofestival og parade». Mange Homofile har også hetrofobi.

    «Respekt» betegner man akseptere hverandres forskjelligheter. Homofile vil f.eks ikke akseptere de ikke kan få barn f.eks på naturligvis. Derfor omgås naturen med vitenskaplige hjelpemidler, og «på grensen etiske regler» får, ikke for barnenes skyld, men de homofile selvtilfredshed. DET ER DETTE SOM PROVOKERE MEG!

    • zailo Says:

      Hetrofile har jo deres parader og synlighet i hverdagen, faktisk heletiden og overalt….

      Det er heler ikke mange barn som er planlagt i så mange år som homofiles barn.

    • ukorrigert Says:

      Jeg er fullstendig enig i at respekt handler om å akseptere hverandres forskjeller. Det handler ikke bare om å respektere det som er forventet å respektere av de politisk korrekte bedreviterne.

      Derfor liker jeg å kalle meg selv homofob, og «forventer» respekt for å være det. 🙂

  6. Oslo Says:

    Du framstiller en interessant problemstilling. Jeg er helt enig med deg i at det må være lov å være homofob. Det bør ikke bli ulovlig før du faktisk behandler homofile dårlig. Det må være lov å ikke ha lyst til å omgås homofile, akkurat som det må være lov å ikke ha lyst til å omgås religiøse.

    Ulovlig bør det først være når man faktisk behandler noen dårlig pga deres legning eller tro. Men jeg forbeholder meg faktisk retten til å ikke like en person, uavhengig av hvorfor.

    For ordens skyld (og for å slippe å bli angreper) nevner jeg at jeg ikke har noe imot homofile. Men selvom jeg ikke har noe imot homofile så vil jeg forsvare min RETT til å ha noe imot homofile.

    • ukorrigert Says:

      Jeg behandler alle mennesker jeg treffer med respekt. Og jeg har homofile venner av begge kjønn!

      Innlegget mitt handler egentlig om å provosere kravet om å være politisk korrekt. Og det har alltid fascinert meg hvordan de som roper høyest om å tolerere andre mennesker ofte er de som har minst toleranse for mennesker som ikke tenker som dem selv.

  7. Olsen Says:

    Blir bare Kvalm av den dritten! En jævla skam! Få de forbanna bøgene ut på sin egen øy!

    • Oslo Says:

      Du høres ut som du kommer fra bøgda. Kom deg til helvete ut av landet din jævla bonde.

      • Ugg Says:

        Da kan vel du sulte i hjel da, din ufyselige, lille dritt. Du vet tydeligvis ikke hvem som sørger for at du har mat på bordet..

        Er forøvrig hverken bonde eller homofob, blir bare provosert av idioter som deg.
        Den karen som skrev «få de forbanna bøgene ut» osv. er for øvrig også en idiot.

      • Oslo Says:

        Og hvis du ser hvilken post jeg svarte på, så skjønner du sikkert at jeg ikke mente det seriøst men bare brukte samme argumentasjonsteknikk som «Olsen» for å demonstrere hvor dumt det er.

        Men sånn litt på sidelinja, så er det veldig lite av den maten jeg kjøper som faktisk kommer fra norge. Det veit jeg for jeg sjekker hvor alt jeg kjøper kommer fra sånn at jeg ikke skal komme i skade for å kjøpe noe fra et land jeg ikke liker.

    • ukorrigert Says:

      Hvorfor trenger du (vi) å skulle like alt det andre driver med på privaten?

  8. ole Says:

    hele paraden er en skam for hele norge. få disse syke jævlene tvangsinnlagt,de ødlegger sammfunnet.SKAM DERE HOMSER!!

    • ukorrigert Says:

      Jeg synes paraden er en positiv ting, og morsomt at de utfordrer fordommer.

      Men jeg holder meg langt unna, og har ikke noe behov for å se den.

  9. Anonym Says:

    Til alle dere som her skriver at dere er mot homofili: Våkne opp! Jeg har selv nær kontakt med flere lesbiske personer, og en av dem har et barn som hun er like glad i som om hun skulle vært heterofil, i tillegg til at hun daglig passer andres barn på en minst like god måte som om hun skulle væt «normal». Det er sånne som dere som også sørger for at barn av homofile og lesbiske er de som er oftest representert i selvmordsstatistikker. Det er ikke hva slags legning du har som betyr noe, men derimot hva du har av indre kvaliteter. Du kan være tykk, tynn, lav, høy, hetero, homofil/lesbisk, jøde, muslim, kristen, autist, sitte i rullestol, forskjellig hudfarge (avhengig av hvor slekten kommer fra i verden) etc. uten at DET har NOE SOM HELST Å SI! Fortsatt er det hvilke indre egenskaper du viser deg frem med, som er det som betyr noe.

    Og til deg som sier du: (sitat) «For ordens skyld (og for å slippe å bli angrepet) nevner jeg at jeg ikke har noe imot homofile. Men selvom jeg ikke har noe imot homofile så vil jeg forsvare min RETT til å ha noe imot homofile.» Du snakker med to tunger. Har du noe i mot homofile eller ikke? For i det ene øyblikket sier du at du ikke har det, men avslutter med at du HAR noe mot homofile? Kan du forklare dette nærmere? Enten er man FOR eller i MOT. Ikke begge deler!

    • Oslo Says:

      Det er godt mulig du at du rett og slett ikke skjønte hva jeg sa. Jeg er i min fulle rett til å mislike homofile, SELVOM JEG IKKE GJØR DET. Det jeg prøver å få deg til å forstå er at man ikke kan sitte å kreve at alle andre skal godta sin egen livsstil. Den retten har man ikke, og jeg driter i om du syns det er urettferdig. Jeg hater kristne, jeg hater muslimer og jeg hater jøder. Jeg hater ikke homofile men jeg forsvarer min RETT til å gjøre det. Dersom du ikke skjønner hvorfor jeg sier det så er det ditt problem.

      • Anonym Says:

        Det er ikke jeg som har et problem, men det har du. Og da har du et enkelt valg: Flytt til en øde øy hvor du ikke møter på andre mennesker som har et verdisyn som ikke samsvarer med ditt eget! Jeg har alltid vært åpen for andres syn, men jeg misliker de som misbruker religion som et forsvar for å utføre uærlige hensikter. Jeg har selv opplevd å bli mobbet i barndommen, bare fordi jeg var litt annerledes enn de andre. Det har medført store psykiske belastninger som jeg til dels sliter med den dag i dag. Derfor ber jeg deg og de andre her, som mobber dem med en annen legning, å respektere dem i stedet for å mobbe dem for hvordan de er. Du går tross alt forbi mennesker av alle slag hver eneste dag, uten at du kan vite hvilken legning de har, eller religion deres. Du bare beviser at du er full av fordommer som hører til i historiebøkene.

      • Oslo Says:

        Nei, jeg har ikke noe problem. Det er nemlig slik at vi enda ikke har et tanke-politi her i landet, selvom folk som deg nok kunne ønske at vi hadde det.

        Enn så lenge får jeg altså lov til å tenke det jeg vil, og så lenge jeg får lov til det så har jeg ikke noe problem.

        Jeg registrerer at det er mange her som mener man ikke skal ha lov til å ha fordommer. Hvis den retten tas fra oss så lurer jeg på hva som er det neste som ryker. Plutselig lever vi i nord-korea.

        Jeg ser at jeg blir beskyldt for å tvinge mine livssyn på andre, men det er jo akkurat det jeg ikke gjør. Jeg *driter* virkelig i om han ved siden av meg er homofil, så lenge det at han er homofil ikke påvirker meg på noe vis. Folk kan ha den legninga de vil, og den religionen de vil, men hold det for deg sjæl. Er det et reellt problem at man blir diskriminert mot så skal man selvfølgelig få lov å påpeke det; men det er ikke det denne paraden handler om. Hvis de da ikke har skifta fokus litt i år siden de bestemte seg for å gå over Grønland.

    • ukorrigert Says:

      Enten er man for eller mot? Svært så svart/hvitt verden plutselig ble da?

      Jeg er for homofiles rettigheter, men anser det ikke som en rettighet å få adoptere. Jeg er for å behandle alle mennesker, homofile inkludert, med respekt. Men jeg synes «private homofile aktiviteter» er ekkelt, og jeg ville ikke ønske meg en homofil sønn.

  10. potetrepublikken.norge Says:

    møkka folk!!!!!

  11. Geir Says:

    Irrasjonelle følelser finnes, men jeg føler ikke man har noen «rett» til det irrasjonelle. Retten er vel snarere retten til å få bearbeidet det irrasjonelle og få erstattet det med det rasjonelle, noe som bl.a. er hjemlet i retten til utdanning.

    • Oslo Says:

      Og hvem bestemmer hva som er rasjonelt?

    • ukorrigert Says:

      Det der er samme argumentasjonen som en del bruker ovenfor homofile. Bl.a for argument og tilbud om behandling for å få «bearbeidet» sin legning.

      Og jo, alle har rett til egne tanker, meninger og følelser. Det er en helt grunnleggende menneskerett, og den beskytter både homofobe og homofile.


  12. Men hva om du faktisk fikk en homofil sønn?

    • ukorrigert Says:

      Han ville jeg elsket. Og ut av kjærlighet og respekt ville jeg lært meg å leve med at han tok med seg sin mannlige partner hjem. Og jeg ville forsøkt å unngå å tenke på visse ting.


Legg igjen en kommentar

