Den meningsløse «årsaken»

mai 25, 2010


I diskusjoner og debatter og andre sammenheng kommer man stadig vekk borti at det argumenteres med at «årsaken til situasjonen er …»

«Årsaken» er bestemt form entall, og antyder dermed at det er snakk om kun en enkeltårsak til en situasjon. En erkjennelse jeg har gjort er at dette i de aller fleste tilfeller er feil og fordummende. Feil fordi det så godt som aldri er bare en enkelt relevant årsak. Fordummende fordi man gjør debatten og løsningene fokusert på ett enkelt felt, når en helhetlig løsning er det som må til. Og også fordummende fordi det for ofte fører til en krangel mellom min og din årsak.

Dette var noe jeg begynte å bli bevisst på en gang jeg var i en diskusjon om konsekvensen av religion. Jeg påsto at religion, Islam spesifikt, forårsaker mye faenskap, og for eksempel er en årsak til at kvinner må dekke seg til og undertrykkes, og at steining og pisking fortsatt er straffemetoder som benyttes en del steder rundt i verden. Motpåstanden var at årsaken til slik praksis ikke var religion, men kultur. Undertrykking av kvinner og steining/pisking kom av kulturen.

Det er lett å se hvordan en diskusjon fort låser seg i en krangel om hva som er årsaken, mens det i virkeligheten er et samspill mellom flere årsaker, mellom religion og kultur, der kultur former den lokale religiøse praksis, og religion er med på å bevare maktstrukturer og dermed virker konserverende på kulturen. Det er flere årsaker, og et samspill mellom disse. Og diskusjonen burde dreid seg om hvordan religion og kultur fører til steining og kvinneundertrykking.

Et annet eksempel finnes i diskusjonen som fulgte mitt forrige innlegg om SVs holdninger til tunnel for å løse køproblemene over Røa i Oslo. Her hevder min motpart at «Det løser som du sier ingen problemer å appellere til bilistene på den måten. Men det er fremdeles de som skaper problemet (Min utheving.) Altså hevdes det at det er en enkeltårsak til kødannelse. Mens i virkeligheten er det en mengde årsaker: «folk skal på jobb samtidig, samfunnets tidspress, ikke godt nok kollektivtilbud, antall mennesker i samfunnet, veienes standard og kapasitet, osv.» Å bare se en av årsakene fører til at man blir begrenset også når det gjelder å se løsninger på problemene.

Min oppfordring er å bytte ut «årsaken» (og likende i bestemt form entall) med «en viktig årsak», «hovedårsaken» eller tilsvarende. Ikke bare ser det mer reflektert ut, men man blir faktisk også tvunget til å reflektere ett lite sekund eller to ekstra for å identifisere årsakens plass blant de andre mer eller mindre relevante årsakene.

4 Responses to “Den meningsløse «årsaken»”


  1. Helt uproblematisk. Vi snakker om flere nivåer av årsaker. Men altså, årsaken til kø er at det er flere biler på veien enn det er plass til. Så ligger det selvsagt årsaker bak det igjen. Ville aldri funnet på å antyde noe annet. Men la oss ikke gjøre dette unødig komplekst. Det er flere biler enn det er plass til. Derfor er det kø. Kanskje bør det være så mange biler, osv osv, men min oppsummering av problemet hjelper oss til å fokusere på en praktisk løsning: Enten færre biler, eller mer vei.

    • ukorrigert Says:

      Jeg vil først poengtere at dette er ikke noe forsøk på å videreføre kø-debatten, eller å foreta et bakholdsangrep på motdebattanten/deg.

      Temaet har jeg tenkt på lenge, men diskusjonen vi hadde om køer touchet både denne og et par andre kjepphester jeg rir (den ene burde være lett å gjette seg til 🙂 ). Jeg har tenkt ta de andre også, etter hvert, ved anledning og når inspirasjonen byr seg. 🙂

      Jeg leste «Født sånn eller blitt sånn», boka til Harald Eia og Ole-Martin Ihle i forbindelse med TV-serien Hjernevask. Der beskrives begrepene proximate og ultimate forklaringer, hvor man skiller mellom de nære og overfladiske forklaringer og de bakenforliggende forklaringer.

      Nå synes jeg skillet mellom proximate og ultimate forklaringer blir litt kunstig. Bare tenk på fireåringen som kan spørre «hvorfor det da?» i det uendelige.

      Men allikevel så blir «det er fler biler enn det er plass til» i denne konteksten en veldig proximat forklaring. Den sier ikke noe om årsaken til at det er fler biler enn det er plass til.

      Jeg synes ikke det er unødig komplekst å gå litt dypere ned i forklaringshierarkiet enn dette.

      Nå føler jeg at jeg er på vei inn i den andre debatten igjen. Det er ikke målet. Som sagt, målet med denne bloggposten er ikke verken kø-debatten eller religion-debatten. Disse er bare eksempler.

      Og eksemplene må dessuten taes slik de beskrives, og ikke som oppsummering av de andre debattene. For det er godt mulig jeg har overforenklet Bjærn Stærk sitt standpunkt for å fremheve det som er poenget mitt her.


  2. Jepp, la oss holde kødebatten i den andre tråden, eventuelt avslutte den ettersom ingen ser ut til å gi seg. 😉

    Men ja, det er en proksimat forklaring, og det var hensikten. Du har helt rett i at det ikke gir dybdeforståelse, men en slik forklaring fungerer godt som knutepunkt for alle potensielle løsninger. La oss si at A, B og C fører til X, som er proksimat årsak til problem Y. Da er vi ikke så opptatt av om vi løser problemet ved å se på A, B, eller C – så lenge vi får gjort noe med X. Kanskje prøver vi å gjøre noe med A, men det går ikke, og så prøver vi B. Det er ikke så farlig, vi kan godt leve med A.

    • ukorrigert Says:

      Men man kan også snu forklaringen på hodet: Årsaken til kø er at veikapasiteten er for dårlig.

      Det er en like gyldig oppsummering, men gir helt andre løsninger.

      Det beste er å lete etter flest mulige relevante årsaker for å gjøre mulighetene for løsninger mange, i stedet for å se seg blind på kun en faktor.


Legg igjen en kommentar

