NRK-avgiften må endres

mai 9, 2010


NRK-avgiften, ja jeg kaller den det, er det på tide å gjøre noe med. Det er meningsløst med en egen betaling spesielt til dette, da det fungerer som en luksus-avgift. Og flate luksus-avgifter er noe som rammer de fattigste tyngst.

Det er lenge siden TV gikk fra å være luksus til å være allemannseie, og den viktigste kilden til å holde seg oppdatert om hva som skjer i samfunnet. Det vil si, Internet har kanskje tatt over den rollen. Men når man nå lukter på en utvidelse av avgiften til å også gjelde PCer og mobiltelefoner(!) , så er følgende argument fortsatt relevant: Muligheten til å holde seg oppdatert om samfunnet og følge aktuelle nyheter skal ikke belegges med egne avgifter!

Her ser jeg to muligheter:

  • Den sære støtten til NRK fjernes i sin helhet
  • NRK får bevilgninger over statsbudsjettet

Dagens ordning anser jeg som uakseptabel.

Dersom NRK skal behandles spesielt, med bevilgninger andre norske TV-kanaler ikke får, så må det følge med et ansvar og forpliktelser. Det gjør det meg bekjent allerede i dag, uten at jeg har oversikt over hva disse innebærer.

Det jeg tenker på i denne omgang, (uten at det utelukker andre punkter) er tilgjengelighet. På ALT innhold NRK leverer. Altså både via TV, radio og Internett. Kommersielle kanaler som driver uten statsstøtte kan i prinsippet gjøre hva de vil, selv om de selvsagt ikke er fritatt for kritikk.

Men NRK bør ha klarere forpliktelser så lenge de finansieres av skattebetalerne. Og min klare oppfatning er at de må forholde seg til samme regler for å publisere innhold i åpne og fritt tilgjengelige format som resten av det offentlige. NRK er flinke i forhold til radiokaneler og sinn nett-TV løsning. Men løsningen som ble benyttet til OL-sendinger tidligere i år, Silverlight, utelukker i praksis brukere av Linux. På tross av at vi også har betalt NRK-avgiften.

Det er ille nok at man må betale Microsoft-skatt når man kjøper PC (man må så godt som over alt betale for Windows, uavhengig av om man ønsker produktet eller ikke), men samtidig skal man ekskluderes fra innhold på nett man har vært med å betale for.

Det er altså på tide å fjerne NRK-avgiften, enten helt eller erstatte den med bevilgninger over statsbudsjettet. Og i tilfelle siste alternativ, gi NRK klare forpliktelser i forhold til (skatte)betalerne.

10 Responses to “NRK-avgiften må endres”

  1. Mona Says:

    Krypter NRK og la dem som ser/hører NRK få kjøpe/leie dekoderkort, en grei løsning hvor brukerne betaler for tjenesten.

    Har lest at NRK har 10.-15.000 ansatte, det er da sykt lite kvalitets materiale de klarer å produsere.

    • ukorrigert Says:

      Jeg ser behovet for en tilgjengelig informasjonskanal, og dermed et behov for at NRK ikke skal være en betalingsløsning.

      Dermed er jeg litt ambivalent til hvilken av mine to alternativer jeg ønsker.

      Men at dagens situasjon er dårlig er jeg ikke i tvil om.

      Det ødelegger konkurranse mellom kanalene (TV2 sliter f.eks økonomisk), sikrer ikke alle tilgang uavhengig av økonomi, er ineffektivt (som du påpeker) og kanalens ansvar og plikter er uklare.

      Et tredje alternativ til det jeg skrev ovenfor er at bevilgningene fordeles på de norske kanalene, for å sikre bedre konkurranse kanalene imellom.


  2. Selv synes jeg NRK burde splittes og selges. Men et alternativ er å ta idealene om hva en offentlig kringkaster er til for seriøst. Argumentet for NRK er at vi trenger noen til å lage programmer på norsk som ikke er kommersielt levedyktige. Greit – men da bør de slutte å lage populære programmer. Det kan jo hvem som helst gjøre. Det er ingen grunn til at en statlig TV-kanal skal lage et program som har 1 million seere. Hvis det skal være noe poeng, så må det være å gå etter det ikke-kommersielle: Det sære, det upopulære, det som muligens er viktig men det ikke er penger i.

    Jeg er ikke helt overbevist av dette argumentet heller, for jeg kommer ikke på noen sære behov som ikke blir dekket i dag av kommersielle leverandører. Det eneste du må gjøre er å droppe kravet om at det skal foregå på _norsk_.

    Men hvis det er viktig med sære programmer på norsk, så bør iallefall NRK nøye seg med det. Ikke sabotere markedet til de kommersielle kanalene.

    • ukorrigert Says:

      Du tar opp et poeng jeg glemmer, de sære programmene. Det er selvsagt ikke bare tilgang til nyheter som er av interesse.

      Men jeg synes nyheter og samfunnsinnformasjon er viktigst, da jeg anser tilgang til slikt som grunnleggende for et fungerende demokrati.


  3. Jeg ser behovet for en allmennkringkaster som er tilgjengelig for alle, og som kanskje viser endel programmer som ikke er tilgjengelige på kommersielle kanaler, men det er rart å ha et eget system for innkreving av denne avgiften.

    Hver enkelt av oss betaler skatt for en haug med tjenester vi enten ikke har lyst, eller behov for.

    NRK burde finansieres over skatteseddelen akkurat som alle de andre offentlige tjeneste vi betaler for.

  4. OleBole Says:

    Har ikke hatt TV siden jeg flytta ut fra et kollektiv for 4-5 år siden.

    Jeg har PC og mobiltelefon, MEN jeg bruker ikke disse til å se/lytte til NRKs produkter, hvorfor skal jeg da betale for en vare jeg ikke er interessert i?

    De meste av pengene går jo til å «kjøpe opp» idrettsarrangement og dritt som Grand Prix. La folka som er interessert i dette betale for det.

    • ukorrigert Says:

      Enig, NRK kjøper opp masse dyrt tull som er mest underholdning og har liten samfunnsnytte.

  5. Fjellape Says:

    Den eneste rettferdige ordninga, ville være å la NRK være betal-tv, der abonnentene fritt velger hvilke TV-kanaler de vil abonnere på fra selskapet.
    Med dagens teknologi, så burde den løsninga være kurrant for TV, men radio bør vel finansieres på andre måter.

    • ukorrigert Says:

      Det forutsetter at det ikke er samfunnstjenlig med en kanal som garanterer for for eksempel nyhetstilgang til alle.

      Jeg er som sagt ambivalent i forhold til det spørsmålet.


Legg igjen en kommentar

