Dette blir for dumt, Raja!

mai 4, 2010


Jeg leser «Slik svarer Raja på angrepet fra Håkon Haugli» i VG, og blir fullstendig oppgitt.

Raja burde jo være en intelligent person, med sin utdannelse og posisjon i samfunnet, men nesten alt han skriver er personfokusert drittslenging.

Det dialogmøtet som Haugli forsøker å dytte foran seg, i forsøk på å kamuflere hatet sitt, foregikk på en helt annen måte enn slik Haugli polemiserer. Dette hadde selvsagt en opplyst stortingsrepresentant visst, med mindre han utelukkende skjulte seg bak gardinene på Løvebakken.

Her går Raja går rett på person og kommer med påstander om at Haugli er drevet av hat. Han prøver altså fra første stund å diskreditere Haugli.

Som nordmann blir jeg litt småflau når jeg tenker på at skattebetalernes penger går med til å livnære slike som Haugli – det er slike som han som sitter i vår mektigste sal; som landets øverste organ.

Her fortsetter Raja med å forsøke å undergrave Haugli. En hersketeknikk som sikkert fungerer ypperlig muntlig og med rette typen tilhørere, men som på «trykk» bare faller platt igjennom. Fortsatt er det 0% sak, og 100% personangrep.

Og når jeg sier slike som deg, Haugli, sikter jeg ikke til din seksuelle legning. Den er for meg revnende likegyldig. Da sikter jeg til din bakstreverske personlighet. Din sneversynthet. Og din manglende evne til å se at muslimer kan være annet enn homohatere eller jødehatere. Tro det er eller ei, alt handler ikke om din seksuelle legning – og det er derfra kraftsalven fra meg kommer, som igjen gjentas: Slutt å opptre blendet av din legning! Alle muslimer rundt deg ønsker deg ikke steinet.

Og slik fortsetter Raja. Ignorerer sak fullstendig, men kommer med påstand på påstand om Haugli sin motivasjon, Haugli sine manglende evner, hva Haugli mener og tror.

Dette var starten på Rajas «svar». Jeg leste noe mer av Raja sin raljering, men gadd til slutt ikke mer, det ble for dumt. Alt for dumt!

Og Raja, et lite hint til slutt: Drittslenging er ikke dialogfremmende!

62 Responses to “Dette blir for dumt, Raja!”

  1. Geir Hagberg Says:

    Du setter ord på det flere av oss mener.
    Takk.

    Jeg ble svært skuffet over å lese Raja sitt svar i VG. Den oppførselen Raja selv viser i sitt svar er langt fra hva jeg forbinder med dialog. For meg er dialog preget av tilstedeværelse, respekt, ydmykhet og dybde. Jeg fant lite av det synes jeg i Raja sitt svar.

    • ukorrigert Says:

      Fullstendig enig. Rajas svar er det motsatte av dialog. Det er forsøk på å undergrave motparten.

      Å fremme «dialogmøter» på denne måten blir veldig parodisk.

  2. dissux Says:

    Nei, dette er ikke bare dumt.
    Dette sier også en del om personlighet. Hvordan kan Raja forsvare det han her gjør. Han ser på seg selv som flinkere enn andre og er stolt av det! Har fulgt det som er skrevet av og om Raja og ser en utvikling som jeg personlig mener ikke er bra. Hvem er denne mannen egentlig. Han ønsker et godt samfunn for «oss» Nordmenn/damer.
    Personlig kan jeg ikke se at slike angrep han her kommer med er til gagn for noen. Dette er rett og slett stygt eller sykt.

    • ukorrigert Says:

      Enig i at den typen angrep ikke er til gagn for noen. Kanskje med unntak av den angrepne. Raja ødelegger for seg selv og saken sin på denne måten.

  3. Thorbass Says:

    Det du leste her «kjære» blogger var skrevet av en mann som ønsker noe, en forandring.. Og han er frustrert og passionate fordi kålhoder som Håkon Haugli blokkerer friske tiltak!! Men dette vil du ikke forstå «kjære» blogger, for du gadd ikke en gang lese hele artikkelen din ignorante latsabb! At bakstreverpartiet AP sitter med makten er mer enn hva en over middels intelligent person kan forstå! Jeg må si at jeg begynner å virkelig like denne Abid Raja, både for hans personlige engasjement og for hans in-your-face-vinkling på sakene han fronter! Abid Raja har baller!! Og han har hjerte og hjerne! DET er mangelvare i den sittende regjeringen!!!! FORE SURE!!
    PS! Av og til må man provosere litt ekstra for å lette «fiffen» opp av sin bakoverlente stol og få de til å tenke seg om, kanskje til og med få en liten reaksjon..

    Btw, jeg stemmer FrP. Gleder meg til 2013


    • I love jue!

      Let it bee.

      Her comes a some bether than everything.

      Let me send you som bethowen and animals, iron maidende osv

    • ukorrigert Says:

      Men dette vil du ikke forstå “kjære” blogger, for du gadd ikke en gang lese hele artikkelen din ignorante latsabb!

      Jeg skjønner at du ikke forsto poenget med kommentaren min.

    • hihi Says:

      «Thorbass» = Raja selv?

      Raja er iallfall ikke rette mannen til å snakke om «dialog»! Han takler jo ikke andre meninger. Han vil bare presse sine egne ned i halsen på andre.

    • krakknisse Says:

      Ja, kan Thorbass være Raja tro?

  4. Anonym Says:

    get a life.

  5. dissux Says:

    🙂 hjerte og hjerne har vi vel alle. Spørsmålet er vel hvor disse organer leder oss. Vi har det så trasig i Norge at vi trenger sterkt til forandring.
    Helt enig i at mye kunne vært forandret men etter en del reisevirksomhet under helt andre styresett mener jeg bestemt vi greier oss «tilfredstillende» så lenge havet er blått og vi stemmer rødt. Kapital er noe merkelig greier du

  6. Siggen Says:

    Så nå er Raja dum iflg. deg hr. Blogger?

    Ja, kanskje det er slik at du og Haugli hittil har hatt eneretten på nevnte tilstand?

    Dum – dummere – dummest….

  7. nick Says:

    Etter å ha lest Rajas innlegg mistet jeg all respekt for han som politiker.

    At en slik raljering av usaklig sverting – på grensen til mobbing – kommer på trykk, er helt uforståelig for meg. Når det i tillegg er skrevet av en stortingspolitiker kan man virkelig begynne å lure på hva slags folk som egentlig kan komme inn på stortinget.

    • ukorrigert Says:

      Enig.

      Dessverre er det veldig mye barnslig retorikk fra mange av våre politikere. De virker oftere opptatt av å score billige poeng, enn å faktisk fremme gode tanker og idéer. Man Raja overgikk virkelig de aller fleste med dette.

      Jeg tror mediene har mye av skylden, siden mediene er de som bestemmer hvilken oppførsel som betaler seg i form av oppmerksomhet og ikke.

  8. Gudmund Says:

    Ja ja raja…….du er nå politisk død og begravet….synd, jeg hadde litt tro på deg.

  9. K Says:

    Velskrevet innlegg. Er det noe som er for dumt må det være Hauglis innlegg. Han ber om dette svaret. Bra!

  10. Lise Says:

    Noe så usaklig og barnslig, fra en antatt seriøs politiker er skuffende lesning. Trodde mye bedre om deg før dette feilsteget, Raja.

  11. nicco Says:

    sorry, men det handler lite om vad som blir sagt i denne saken.. de dialog møtene har noe for seg og det er og prate og komme frem til løsninger. tor det eller ei men flertalet av jøder, muslimer ect er ikke ondsinnete, det er det handler om,l ikke noe annet.

    • ukorrigert Says:

      Raja ødelegger for seg selv og saken med å opptre på denne måten. Hvis dialogmøtene er viktige, så burde Raja fremheve dette og hvorfor, i stedet for å slenge dritt om andre mennesker.

      Drittslenging fremmer ikke dialog.

    • hihi Says:

      Hvordan kan en som ikke takler dialog holde dialogmøter?

  12. Geir Says:

    Det pussige her er at jeg er på en måte litt enig med Raja, at kritikken fra Haugli mot dialogmøtene er litt usaklig (det finnes mange andre muslimer han kunne angrepet i langt større grad enn Raja). Men så velger altså Raja en _form_ som gjør at Raja selv fremstår som enda mer usaklig. Og dette er kanskje noe han burde tenke over selv.

    • ukorrigert Says:

      Raja skaper bare støy med slik usaklighet. Han gjør dialogmøtene en stor bjørnetjeneste ved å «forsvare» dem på denne måten.

  13. Incontinentia Says:

    He he, jeg må bare le……her gjør Raja et STORT poeng ut av at han ikke vil fokusere på seksuell legning, men allikevel gjennomsyres innlegget at Raja’s (og andre muslimers) hat mot lesbiske/homofile…

    På tide å legge Gay-Pride paraden innom Grønland/Tøyen ?

  14. RANGER Says:

    Uansett hva klovnen sier, SÅ ER DET KORANEN HAN FORHOLDER SEG TIL!!!!!!!!!!!!!

  15. pelle Says:

    Dette er berettiget drittslening etter nok en sveisblind «folkevalgt» kål. Raja er en kreativ mann med ambisjoner og spennede tilnærminger. I rak kontrast til flertallet de skattepengesnyltende fårståsegpåerne i det politiske Norge!

    Bra taktikk er det også at Raja sikrer at haugli ikke trekker fram sitt «safecard». Altså i ettertid inntar en offerrolle på bakgrunn av legningen sin, noe jeg på ingen måte tviler på at han er feig nok til å ville gjort. Det ville vridd hele saken ut av sammenheng, og drept debatten.

    • ukorrigert Says:

      Berettiget drittslenging? Ikke bare er jeg uenig i at noe slikt finnes, men Raja burde forstå at han ødelegger for saken med å opptre på den måten.

    • hihi Says:

      pelle, er du Raja?

  16. Line Says:

    Håkon kom med kritikk. Raja svarer med personangrep.

    Dialog handler for meg om gjensidig respekt og annerkjennelse. Her må Raja legge seg flat og innse at han bare skaper seg nye fiender, og splitter befolkningen, i måten han her konfronterer sin «fiende».

    La Håkon få mene hva han vil, men hold det på et saklig nivå. Dette som han har kommet med her holder ikke vann, og truer med å ødelegge alt det gode Raja har fått til med disse dialogmøtene.

    Folk vil alltid mene forskjellig. Men det hjelper ikke å prøve å knuse de, for at de skal forandre mening. Det blir bare værre. «Fienden» vil nå befeste sin stilling dypere og dypere og skaffe seg «tilhengere». Gratulerer! En ny splittelse er født!

    Skulle tro en som Raja, en som ønsker det beste for sine medmennesker, skjønte dette. Vel, akkurat NÅ er tiden inne for å lære, og ta tilbake alle de bitre ordene..

    De som mener Raja gjør klokt i å sverte andre, selv om de skulle sverte han, innser ikke at ord som sårer, bare gjør oksen sin så den gjør mer skade. Aggresjon avler aggresjon. Vold avler vold..

    • ukorrigert Says:

      Jeg er helt enig. Raja mister tiltro på denne måten. Og det rammer både han selv og saken han prøver å forsvare.

      Jeg er også overrasket over at Raja ikke forstår bedre. Raja er jo advokat, og man skulle tro at det forutsatte en viss intelligens, og at det medførte en viss opplæring i god argumentasjonsteknikk.

  17. Per Gøran Erichsen Says:

    Abid Q. Raja; MANNEN ER EN TIKKENDE BOMBE!!!

  18. RANGER Says:

    INGEN MÅ BLI OVERRASKET HVIS RAJA VIL STARTE FOR SEG SELV,,,,,,FOR STEMMER DET FÅR HAN NOK AV,,,HER SNAKKER VI BARE OM NÅR TIDEN ER INNE ,OG DEN ER HER SNART

  19. Gregory Says:

    Jeg mener Raja har mye bra å komme med, og om han spiller kortene riktig kan han få utrettet mye positivt, men.
    Da må han først legge fra seg denne uvanen. Denne formen for «debattering» blir som bloggeren skriver rett og slett for dumt.
    Arlig talt, en voksen mann kan ikke oppføre seg slik. Han står jo fram som en unggutt. Han må klare å svare for seg på en skikkelig måte.
    Legger han vekk uvanen vil han gavne mye og få den respekten han fortjener.
    Jeg tror det er mange som er enig med meg.

    • ukorrigert Says:

      Jeg er enig med deg. Jeg ser også av og til bra ting med Raja. Men det overskygges av denne uvanen, som du kaller det.

      Det virker på en måte som om Raja har lært å argumentere i en politisk ungdomsorganisasjon, der det viktigste er å slå motparten og få tilhørerne på sin side. Og som sagt, i en muntlig debatt i et slikt miljø, så vil nok Raja være en tøff motstander.

      Men skriftlig så faller dette fullstendig igjennom. Så her må Raja legge om stilen om han ønsker å bli tatt seriøst i lengden.

  20. raja Says:

    Raja abid er en jævlig dobbelt moral person.noen år tilbake da han var bare advokat han pleide å forsvare alle utlendiger selv om de var skyldig.bare for å tjene penger .han r nulllllll person r selv homofile

  21. OMG Says:

    Å ja Raja..det er slik man fører dialog ja!!! akkurat. hm.. da burde vel kanskje du byttet plass med
    med en i salen og overlatt jobben som leder av dialogmøtene med en som kan dette.
    SKAM DEG DIN HOVNE BLEI!!! snakk om ekstremisme

  22. muhamed Says:

    Raja…..
    Dette er drøyt…… du driter deg sååååå jævlig ut.. kanskje bedere om du reiser hjem til der du kommer fra….

  23. Kristen Says:

    Re: «Dette blir for dumt Raja»

    Hvordan kan du kritisere innlegget til Raja når du ikke engang har lest hele innlegget. Slike folk som deg leser litt av en tekst, for så å lage sin egen virkelighet og sannhet. Hvis du ikke gidder å lese hele innlegget faller det på sin egen urimelighet at du kan skrive ett kritisk innlegg. Jeg er ikke på «noen» side i denne saken, men observerer at det finnes personer med mindre integritet som lager innlegg. Trist at slike personer får oppmerksomhet. Du får lese igjennom hele innlegget til Raja, og ikke minst grunnen til innlegget, nemlig kritikken fra Haugli. Da får du kanskje mer innsyn i hva det dreier seg om. Du kan ikke være så lite intelligent at du leser litt av ett innlegg, for så å kritisere det uten å kunne noe av det bakenforliggende i saken. Dette minner bare om sure oppgulp og elendig journalistikk.

    • ukorrigert Says:

      Som jeg kommenterte nedenfor: Jeg tok for meg Rajas form, og at hans form ødelegger for innholdet.

      Rajas form kom klart frem i den delen jeg leste, og kan ikke reddes av om han har en god sak eller ikke.

    • hihi Says:

      Kristen = Raja?

  24. Kristen Says:

    Jaja. Jeg får skrive litt til. Du som kaller deg blogger. Du bør kanskje finne deg noe annet å bedrive fritiden din med. Som offentlig prater ligger du an til terningkast 1. Du utgir deg selv som en tosk. Du skriver at du ikke engang gadd å lese hele innlegg. Hvordan kan du da vite hva det hele dreiet seg om ? Jeg ler av slike tullinger som deg. Du gjør alt for å få litt «media tid». Kanskje dine 15 minutes of fame ?? Du får skjerpe deg i fremtiden. Kanskje du skal prøve noe radikalt neste gang. Nemlig å sette deg inn i hva du skriver om. Det ville vært stort.

    • OMG Says:

      Og du som kaller andre tosker og tullinger..og tror du er mer nyansert enn andre..må jo være DUM!
      Du har jo samme retorikk som Raja har. Lavmål!
      Om du leser eller hører litt av det Raja sier kan enhver oppegående person konkludere med at Raja går til personangrep her! Men det gjør tydligvis ikke du! Snakk om troll

      • OMG Says:

        Jaja jeg får skrive litt mer om deg også da!
        Bare ved å lese noen få linjer av ditt innlegg her gjør at resten faller i grus og blir like meningsløst og liten vits i å lese resten av hva du skriver.
        På seg selv kjenner man andre!

    • ukorrigert Says:

      Du skriver at du ikke engang gadd å lese hele innlegg. Hvordan kan du da vite hva det hele dreiet seg om ?

      Det jeg kommenterer er ikke innholdet, men formen Raja benytter. Poenget med at jeg ikke gadd lese hele var at Raja med sin form ødelegger for budskapet.

  25. ola Says:

    fuck you gay shit.

  26. K Says:

    Der forsvant enhver respekt for AR. Maken til nedrig pesronangrep på en politisk motstander har jeg aldri sett- Raja er en skam for venstre og for Norge, siden han kaller seg «nordmann»!
    Hauglis kritikk er saklig, uten personangrep. Raja babler om homofili hele tiden i sitt innlegg som er breddfullt av personlig hat, og med en underliggende homofobi som en av drivkreftene.
    Raja tilhører en «kultur» der det å miste ansikt eller få kritikk absolutt ikke tåles, og han demonstrer det på overtydeligste måte i sitt skittkastned tilsvar til Haugli.
    Raja etterlater seg inntrykket av et rasende forurettet barn, uten folkeskikk og uten evne til å svare på det Haugli skriver.
    Men takk for den endelige avsløringen av hva som driver Raja.Makt og oppmerksomhet for enhver pris.

  27. ekkelt Says:

    Rajas angrep på Haugli sier mest om han selv. Så mye ukontrollert utskjelling skal man lete lenge etter. Man kan lure på om Raja er riktig vel bevart? Ellers går det vel tydelig frem av Rajas svar at han – i likhet med sine religiøse, orientalske frender – er homofob og intolerant.

  28. Tricia Says:

    Jeg leser innlegget til Raja slik at han er lei av at Haugli gjemmer seg bak homokorrektheten og derfor nevner det hele tiden, han vil ha engasjement istedenfor kritikk. Det spiller ingen rolle, vi er alle mennesker uansett, og vi må respektere hverandre. Akkurat som han frykter at barna hans skal bli hetset av muslimer fordi de er mordmenn med pakistanske besteforeldre.
    Det er jo generell politisk korrekthet overalt.
    Jeg kom til å tenke på denne artikkelen fra Fri Tanke for noen år siden omhandler noe av det samme, Raja er en upolitisk korrekt engasjert mann som vi trenger.
    http://www.fritanke.no/REPORTASJE/2008/Europiske_motstemmer/Pasient_Europa/

    • ukorrigert Says:

      Kan hende vi trenger (menn som) Raja. Men ikke i denne formen.

      Hvis Raja ikke klarer å skjære gjennom «homokorrektheten» med saklige argumenter, så bør han heller la være. I stedet for å synke til dette nivået.

    • OMG Says:

      Dette handler da ikke mye om politikk og engasjement…mener du virkelig det? Og om du hører radio debatten finner du ganske fort ut hvem som respekterer hvem her.
      Dette handler om en selvutnevnt,arrogant mann som absolutt ikke burde gå til slike personangrep som han gjør. Politiker er han også og bør vite bedre enn som så.
      Upolitisk korrekt sier du? Ja kanskje i dine øyne.

      • Tricia Says:

        Jeg har hørt debatten og vært i Litteraturhuset flere ganger. Begynte ikke Haugli med angrepet uten å ha vært til stede? Vi har ikke fått til så mye dialog her i Norge uansett, har vi vel?
        Jeg er veldig politisk korrekt, men samtidig er vi for politisk korrekte her i Norge og Europa, så jeg ønsker en røffere debattform enn at alt skal gjemmes bak politisk korrekthet. Leste du den artikkelen jeg lenket til?
        Hvordan kunne SOS Rasisme holde på sånn som de gjorde? Vår skyld,de hylte rasisme om det kom kritikk, nå driver de og lirer av seg med konspirasjonsteorier og at Klassekampen er påvirket av høyreekstreme!
        Jeg er humanist, men nå begynner jeg å bli lei denne politiske korrektheten hvor man bare kan skjule seg bak ditt og datt. Raja er åpenbart hverken homsehater, jødehater, muligens litt redd sin egen religion og det er det som driver ham. Det er få som tør å være så konfronterende som ham i Norge i dag i redsel for å få stempel som både det ene og andre, både kvinner og menn. Det ville vært sunt for samfunnsdebatten etter min mening.
        Og nei, jeg stemmer ikke FrP, jeg er med i Venstre, noe som kanskje også forklarer mitt forsvar;-)

  29. OMG Says:

    Få den arrogante Raja ned på et norsk bakkenivå fortest mulig….med slike som han i norsk politikk ser jeg ikke lyst på fremtiden her til lands.
    Den mannen har nok kommet litt for høyt på strå og blitt blendet av sin egen selvinnsikt.
    Har tilgode å høre et fornuftig eller klokt ord fra den mannen pr dags dato.
    Hurra for Norge

  30. Ziad Says:

    Skjønner ikke helt hva du reagerer på. Abid Raja svarte på kritikken og han sier det rett og ut, Haugli er en drittsekk som spiller på sympati pga han er homo. Du har selvfølgelig rett til å være uenig, men å prøve å kvele yttringsfriheten hans blir bare barnslig av deg.

    • ukorrigert Says:

      Jeg prøver å kvele ytringsfriheten ved å kritisere hva Raja skriver?

      Men du skjønner ikke at jeg reagerer på at Raja angriper person med bl.a beskyldninger om at Haugli er drevet av hat?

      • Ziad Says:

        Hvis du hadde lest mellom linjene så hadde du forstått at det ikke kun er personangrep.

      • ukorrigert Says:

        Hva som står mellom linjene kan neppe forsvare det som står på linjene.

        Og jeg synes folk i hovedsak bør uttale seg på linjene, og ikke mellom dem.

    • OMG Says:

      Hva er det du ikke skjønner? Dette er da ikke enn debatt om homofili.Ja han sier det rett ut, og om du ikke fikk det med deg prøver Raja å føre mennesker av forskjellige grunner og ytringer til DIALOG! og om du mener dette fremstår som en god dialog undrer jeg meg hvordan du snakker og diskuterer med dine venner eller barn.Du kan da ikke tillate all slags lavmåls drittkasting, usakligheter og personangrep og si at noen kveler yttringsfriheten hans.

  31. Aziza Says:

    For at verden skal utvikle seg i noenlunde normal tilstand bør kvinner og menn ikke være sammen med personer av samme kjønn. Trenger ingen religion for å skjønne dette!

    Er lei av at folk synes så “synd” på homofile. Haugli prøver å samle sympati ved å spille på sin seksuelle legning. Null sympati fra min side!

  32. Saunier Says:

    Jeg er venstremann, og er veldig lei for at en som representerer partiet viser så åpenbar mangel på dannelse. Rajas svar på begrunnet kritikk er blottet for argumentasjon og gjennomsyret av aggresjon og hersketeknikk. I dette tilfellet viser han en fundamental mangel på den viljen og disiplinen som ekte dialog forutsetter. Han undergraver sådan sitt eget meget viktige forsett, og viser med eksempelets kraft hvordan steile fronter og respektløse angrep ødelegger grunnlaget for konstruktiv dialog.
    Dette slår direkte tilbake på ham og kan bare tolkes som at han sager i den grenen han sitter på. Skal man gi ham litt tillit er dette en bevisst handling, noe som ikke har sin plass i Venstre. I motsatt fall bør simpelthen be om unnskyldning og begrense skadene på sitt eget ry.

    • ukorrigert Says:

      Godt og velformulert. Helt enig.

      Jeg tror det er en bevisst tanke bak Rajas form. Men Raja har nok tenkt en smule feil.

  33. Frihet Says:

    Raya kommer til å legge seg flat for å dempe gemyttene, men tilhengerene hans vet agendaen. Les om den muslimske skikken Taqija…Say no more…


Legg igjen en kommentar

