Islamfobi eller rettmessig frykt?

februar 14, 2010


En fobi er en irrasjonell frykt, altså når man er redd for noe uten at det er en god grunn til å være redd.

– Statistisk sett er den en sterk frykt for muslimer i det norske samfunnet, og den holder på å bli veldig folkelig. Dette gjenspeiles ofte i blogger og i avisenes kommentarfelt, sier Rana, som viser til en EU-rapport som kritiserer norsk offentlighet for islamfobi.

Ref: VG

Når man benytter seg av begrep som islamfobi, så har man en utfordring, og det er å vise at frykten for Islam faktisk er ubegrunnet. Hvis man ikke gjør det så er man dogmatisk, man sier bare at «slik er det, og de som ikke er enige er irrasjonelle fobikere». Dette er en måte å forsøke å undertrykke debatten på, uten å måtte begrunne sitt standpunkt.

Jeg frykter Islam, fordi Islam førerer med seg så mange konflikter rundt om i verden. Jeg frykter Islam fordi mange muslimer stadig angriper noe av det jeg synes er aller viktigst i vårt samfunn, ytringsfriheten. Jeg frykter Islam fordi viser svært liten aksept for den personlige friheten til å gjøre personlige valg som jeg verdsetter høyt i vårt samfunn. Og jeg frykter Islam fordi mange muslimer ser ut til å ønske å tvinge hele jordas befolking til å underkaste seg islamske lover og regler.

Geert Wilders er en nederlandsk politiker som står bak den sterkt islamkritiske kortfilmen Fitna. Dette skapte selvsagt reaksjoner og protester blant muslimer.

Men hør på budskapet i demonstrasjonen. Ikke bare er det sterke angrep på ytringsfriheten («this dog [Geert Wilders] is the open voice of democracy»), men også tydelige ønsker om at islam skal dominere hele kloden vår.

«Islam will come, Islam will dominate the east of the east, and the west of the west. So wherever he runs, this dog, Islam will be implemented …»

Nå er det lett å avfeie dette som «ekstremismer». Og kanskje dette er mindretallets meninger. Men for meg ser det ikke ut som om dette mindretallet er så lite som det burde være.

Og dette skremmer meg. Så jeg antar jeg er en av disse bloggerne Rana mener uttrykker islamfobi. Personlig synes jeg at jeg har rasjonelle grunner til å frykte Islam.

Det som egentlig gjøres når man berømmer mediene for å være flinke, men beskylder bloggere og private kommentatorer for å være fobikere, det er at man forsøker å styre debatten i en mildere og mindre kritisk retning.

4 Responses to “Islamfobi eller rettmessig frykt?”

  1. Martin Says:

    Det er selvsagt rettmessig frykt. Det skal ikke mye innsikt til for å se dette.

  2. larskr87 Says:

    morsomt, skrev et innlegg med nesten identisk tittel på http://antiteisme.vgb.no


  3. […] ønsker å forstå, ikke bare fordømme. Jeg fordømmer gladelig religion og Islam, det er ikke det, men det er for overfladisk å stoppe det, så jeg måtte tenke meg litt om. Og […]


Legg igjen en kommentar

