Misbruk av ytringsfriheten

februar 6, 2010


– Det er misbruket av ytringsfriheten vi reagerer på.

Sitat hetnet fra en sak i VG.

Men hvordan missbruker man ytringsfriheten? Ved å si noe som virker provoserende på andre?

Hvis man ikke sier noe som virker provoserende, så trenger man ikke ytringsfrihet. Ytringsfriheten er en beskyttelse av retten til ytringer. Ufarlige og uprovoserende ytringer medfører ingen risiko, så da trengs ikke beskyttelse.

Det er nettopp de provoserende ytringene som ytringsfriheten er til for.

Med andre ord, dersom det er noe galt med en ytring, så må man ta tak i selve ytringen og argumentere for hva som er galt med den. Påstander som «misbruk av ytringsfriheten» er bare forsøk på å få folk til å holde kjeft, uten å måtte argumentere for hvorfor.

14 Responses to “Misbruk av ytringsfriheten”

  1. jan s jørgensen Says:

    Jeg er helt enig. Dette er etter min mening et angrep på Ytringsfriheten slik loven er laget. Norske myndigheter må så snart som mulig klargjøre konsekvensene av en slik «demonstrasjon».
    En slik demonstrasjon må ikke kunne foregå uten at disse blir behørlig informert om hvilke spilleregler som gjelder her i landet. Neste gang bør de muligens miste retten til å kjøre drosje, med mer……..

  2. Kai Says:

    Burde ikke disse taxisjåførene heller demonstrere utenfor Irans ambassade siden det er helt vanlig i Iran å ha bilder av Muhammed på veggen da?

    Uuups nei det går jo ikke an, man kan da ikke demonstrere mot andre muslimer, eller?

  3. folkeaksjonen mot IAM og Najmuddin Faraj Ahmad Says:

    jeg synes det er meget betenkelig at det er så mange som 1000 drosjesåfører med muslimsk bakgrunn bare i oslo. Hvor mange er det ikke totalt innenfor alle deler av samfunnet da?

    På tide å stenge grensene for denne avarten, og kaste ut de som er her.

    Dere er uønsket!

  4. PC Says:

    Kjære naive nordmenn, skandinaver…

    Sjekk linkene og les boka, God Is Not Great, How Religion Poisens Everything, Christopher Hitchens. http://www.youtube.com/watch?v=0YPmt8TUoX4&NR=1

    Christopher Hitchens – Religion Illustrated (1 of 2)

    Dette er det sanne fjeset til Islam!!!

    Undercover Mosque: The Return

    A year-and-a-half after the critically-acclaimed film Undercover Mosque was first screened, Dispatches goes undercover again to see whether extremist beliefs continue to be promoted in certain key British Muslim institutions

    http://www.truthtube.tv/play.php?vid=601

    http://www.truthtube.tv/play.php?vid=602

    http://www.truthtube.tv/play.php?vid=603

    http://www.truthtube.tv/play.php?vid=604

    http://www.truthtube.tv/play.php?vid=605

  5. t.j Says:

    er det mulig er de ikke fornøyd med ytringsfriheten her til lands kan de jo bare dra hjem igjen.
    er vel ikke meningen at vi skal følge dems religion.
    de bør miste jobben alle som var med på den markeringen

  6. Kjell T. Ring Says:

    Det knackar på porten hos sankt peter, han öppnar och utanför står en Pakistanier(!)då vänder han sig om och ropar: Er det noen her som bestillt en drosje???

  7. Blikkboks Says:

    Skremmende at vi har 1000 muslimske drosjesjåfører bare i Oslo. Myndighetene nå må få slutt på den stille muslimske okkupasjonen av Norge som nå er i ferd med å skje.

    Flesteparten av de som aksjonerte var sannsynligvis også deltakere i den glimrende skatt/avgift og trygdesvindelen. Så etter min mening har Oslos muslimske taxisjåfører klart vist hva de synes om Norge. Det er i alle fall ingen tvil om at de kun er ute etter å skumme fløten på bekostning av oss som hører til her i landet.
    Så vi ekte nordmenn bør starte en omfattende boikott av ”muslimske taxier”, butikker og serveringssteder.
    La de smake sin egen medisin med håp om at de reiser hjem igjen.

  8. ukorrigert Says:

    Jeg er svært skeptisk til religion generelt, og islam spesielt. Jeg deler allikevel ikke den «kast dem ut»-holdningen som en del ytrer.

    Jeg synes også en aksjon ala drosjeaksjonen ikke er så ille, med tanke på at streik allikevel er så vanlig i Norge som det er.

    Det jeg først og fremst ville påpeke i dette tilfellet var hvor liten forståelse for ytringsfrihet man viser når man kommer med angrep som «misbruk av ytringsfriheten.»

  9. Shiva Says:

    Helt enig med ukorrigert her. Det er ikke noe som heter misbruk av ytringsfriheten. Det er det dummeste jeg har hørt/lest.

  10. Moskus Says:

    Jeg er ateist og også dypt krenket, akkurat som muslimene. Jeg reagerer særlig på begrepet “vantro”, og det som står i Koranen og Bibelen om hva som skal skje med oss “vantro”,som jeg da regner med betyr noe sånt som “de som ikke tror på noen gud”. Det er fryktelig mange av oss, vi utgjør faktisk flertallet i Norge, og i hver eneste moske og kristen forsamling i Norge, langer dere ut mot oss, både på muntlig basis, og skriftlig. I bøkene deres, Koranen og Bibelen, står det at vi skal “brenne i helvete” og “utslettes på dommedag”. Det reagerer jeg voldsomt sterkt på, og inntil disse passasjene i Koranen og Bibelen, som jo er YTRINGER, akkurat som den tegningen i Dagbladet, blir strøket ut, sensurert, tusjet over med tykk, svart tusj, og inntil dere slutter å SNAKKE (som også er en ytring) om oss på den måten, og si at vi skal sendes til helvete og/eller dø på dommedag, ja, inntil det blir gjort, så går jeg ut i streik f.o.m. i morgen. Jeg tolererer ikke å bli snakket om og ydmyket på den måten. Og som dere muslimer sier selv: “Din ytringsfrihet slutter når du tråkker meg på tærne” (det sto faktisk på en plakat under et av disse evvindelige demonstrasjonstogene deres). Jeg skal prøve å få med meg så mange som mulig. Leger, politifolk, bønder, butikkansatte, alle disse som får samfunnet til å gå rundt. Så kan vi gå rundt og streike inntil vi alle dauer av sult og sykdom (alternativt, inntil dere stryker ut disse passasjene i de religiøse bøkene deres, som absolutt, i aller høyeste grad oppleves som KRENKENDE for meg). For å bli KRENKET, det godtar vi rett og slett ikke lenger.


  11. […] selvmotsigende av en natur, da en slik rett ville vært kraftig provoserende, bl.a for meg. Og som tidligere nevnt, det er nettopp de provoserende ytringene ytringsfriheten er til for. – Jeg ble ikke muslim for å […]


Legg igjen en kommentar

