Arbeidsgiver bør ikke betale mer

februar 3, 2010


Regjeringens arbeidsgruppe som har vurdert tiltak for å redusere sykefraværet foreslår bl.a tiltak som vil bli dyrere for arbeidsgiver.

Dette betyr at for arbeidsgviere blir det en større risiko å ansette folk som har høy risiko for sykefravær. Konsekvensen av det er:

  • Mer risiko å drive småbedrift
  • Folk som er mye syke blir mindre attraktive på arbeidsmarkedet

Det andre punktet betyr et tøffere arbeidsmarkedet og som direkte og indirekte konsekvens flere langtidssykemeldte.

Jeg har ikke stor tiltro til de rødgrønnes evne til å forstå at det er privat sektor som skal sikre oss den nødvendige verdiskapningen som trengs for å opprettholde velferdsordningene vi er blitt så avhengige av. Men jeg håper de ikke faller for fristelsen til å øke belastning på private bedrifter enda mer.

Ref: Aftenposten, VG

7 Responses to “Arbeidsgiver bør ikke betale mer”

  1. Fredrik Says:

    Hvis egenmeldingen økes til ti dager, vil det være mulig å ta en to ukers ferie i sykeperioden.

    Blir vel litt naivt å tro at det ikke vil føre til en del missbruk.

    • ukorrigert Says:

      Dette er en generell kommentar, siden jeg ikke har tenkt så nøye over de konkrete løsningene.

      Men generelt så spørs det hvor mye vi skal være opphengt i mulighet for misbruk.

      Min erfaring med mennesker er at de aller fleste er samvittighetsfulle, i hvertfall så lenge de blir vist respekt, og behandlet som ansvarsfulle mennesker.

      Så vil det alltid være noen som alltid utnytter systemet.

      Det jeg er redd for er at tiltak som skal stoppe de noen som utnytter systemet fører til at resten føler at de ikke blir behandlet med respekt, men at de står i opposisjon til systemet.

      For når folk føler at de står i opposisjon, da blir de fort mye mer opptatt av å sloss mot systemet enn å vise ansvar.

      Dette er generelle betraktninger, da jeg ikke har satt meg godt nok inn i de konkrete situasjonene som gjelder i forhold til NAV og sykemeldinger i dag.

  2. gubben Says:

    Merkelig måte å få ned fravære på, dette vil føre til at bedrifter i større grad kvitter seg med / ikke annsetter folk med sannsynelighet for å bli syk, som igjen fører til lavere sykefravær.

  3. Arb.giver Says:

    Er arb.giver og må si meg meget skeptisk til dette forslaget. Ikke kan jeg forstå at dette skal få NED sykefraværet heller. Næringslivet trenger ikke mer belastning, men heller det omvendte. For min egen del, må si det blir vanskeliger å beslutte av det skal ansattes folk. Vil også bruke noe tid på å komme unna dette på andre måter. Feks hjelpe vedkommende med å starte personlig firma, og vedkommende kan da sende regning på arbeid han eller hun utfører. Så ser en sjølv, og merker på egne kropp, at uten ardeid, så blir det heller ingen inntekt.

  4. arb. taker Says:

    Dette blir vel spikern i kista for mitt arb forhold.
    Sliter med kroniske smerter og derfor mye sykemeldt, om d nå blir større utgifter for min arbeidsgiver enn det er nå så må jeg vel ta min hatt å gå. For ikke bare må arbeidgiver betale for at jeg er borte men må i tillegg leie inn vikar. og i en små bedrift går ikke det i lengden.

  5. G- Says:

    Kan egentlig ikke se at øking av egenmelding øker utgiftene for arbeidsgiver, men som historien tidligere har vist er det alltid vi arbeidsgivere som blir sittende igjen med regningen.

    Vet at noen kommuner har åpnet for at du kan ha egenmelding så lenge du vil, her har faktisk sykefraværet gått ned.

    Men, jeg er opptatt av en ordning som fungerer både for arbeidgiver og arbeidstaker! og klarer ikke se egentlig hva vi har å tjene med å kunn øke dager egenmelding.
    Regner med at de vil ha 10×4 i løpet av ett år.

  6. Vibeke Says:

    Får håpe dette ikke går gjennom helt ennå da. For i jobbsøkersituasjon med kronisk sykdom som gjør at en til tider ikke klarer å være på jobb ser ikke dette lyst ut.

    Jeg har alltid vært ærlig som sykdommen min (fibromyalgi), siden jeg for det meste kan jobbe. Men det finnes jo perioder hvor kroppen er ektremt vond, og hvilken arbeidsgiver vil tørre å ta sjansen på en som meg nå… Skal man måtte juge for å få seg jobb og nå da. 😦


Legg igjen en kommentar

