Mobbing eller kulturkonflikt?

november 23, 2009


Innvandrere mobbes mest på jobb
Dobbelt så mange innvandrere som nordmenn føler seg mobbet på jobb, viser fersk undersøkelse. Rasisme, sier forskeren bak undersøkelsen.

Dette står å lese i Aftenposten i en artikkel publisert i dag.

Det viser seg at innvandrere oftere ikke føler seg inkludert på arbeidsplassen enn oss andre. Og basert på dette konkluderer forskeren med mobbing. At årsaken kan være at «like barn leker best» og at folk med forskjellige typer kultur oftere har problemer med å finne tonen sammen, ser ikke ut til å være vurdert.

Det er en velkjent sak at utfrysing kan være en mobbetaktikk. Men er det slik at mangel på innpass nødvendigvis er bevisst utfrysning?

– Vi snakker svært sjelden om grove eller aggressive handlinger, men heller om det motsatte; en form for passivitet og ikke-handlinger, ved at folk med annen bakgrunn blir utestengt fra fellesskapet, mer eller mindre bevisst og aktivt, sier han.

Det ser altså ikke ut til at innvandrere mobbes mer på andre måter. Noe som kan tyde på at innvandrere egentlig ikke mobbes mer, bare sliter mer med å finne innpass. Det kan selvsagt også bety at man ikke tør utsette innvandrere for andre typer mobbing, av redsel for rasiststempelet. Det er vanskelig å konkludere med noe.

Og nettopp derfor burde ikke denne forskeren konkludere med rasisme heller.

Dette er dårlig forskning, og dårlig uvitenskapelig forskning er det desverre alt for mye av.

Dessuten tjener ikke slike beskyldninger noen som helst hensikt. Det eneste man oppnår er et enda mer anstrengt forhold til innvandrere. Det er slitsomt å hele tiden måtte være obs på å være politisk korrekt for å unngå å si eller gjøre noe som kan oppfattes som rasisme. Da er det enklere å ha litt distanse og ikke involvere seg for mye. Men det er jo rasisme det også…

Det som er så irriterende med forskere som dette er at viljen til å skylde på nordmenn er så stor, og at viljen til å innrømme at kulturforskjeller medfører utfordringer er så liten.

6 Responses to “Mobbing eller kulturkonflikt?”

  1. Martin Says:

    Godt poeng! Dette var litt vel bastante tanker fra forskeren. Med så store kulturforskjeller sier det seg selv at mye vil misforstås. Noe som oppleves som trivielt og vanlig for nordmenn, vil kunne tas blodalvorlig av en fra et helt annerledes land.

    • ukorrigert Says:

      Og frykten for å tråkke noen på tærne kan gjøre at man blir litt ekstra reservert. Det er tryggere å trekke seg litt tilbake.

      Dette kan føles som å bli utstøtt fra noen, og er dermed i denne forskerens øyne mobbing og rasisme.

      Og ved å være så raskt ute med rasismestempelet, så blir folk enda litt mer forsiktig og reserverte.

      Ironien er at på den måten kan all rasisme-ropingen være med på å gjøre situasjonen vanskeligere for innvandrere.

  2. Kim Says:

    Man skal ikke utelukke at journalisten smører litt tjukt på hva angår forskerens skråsikkerhet. Etter å selv ha vært med på et par forskningsprosjekter innen humaniora, og lest ørten av dem som student, har jeg iallefall fått sett at det stort sett går i konklusjoner av typen «det kan tenkes at», «dette kan tolkes som», «en mulig forklaring er», etc.; det er ytterst sjelden noen tør å slå hardere i bordet enn det. Litt av problemet her tror jeg er folks holdning til forskning generelt: Hvis det ikke gir klare, umiddelbare og utvetydige svar, er det bortkastede penger, la oss fjerne statsstøtten. I et slikt miljø blir det vel også lett for forskere å falle for fristelsen å selge resultatene sine litt dyrere enn man burde.

    • ukorrigert Says:

      Jeg er fullt klar over at journalister tilfører mye støy. Men i den posisjon jeg er så kan jeg ikke gjøre annet enn å ta utgangspunkt i det jeg leser og kommentere/kritisere det. Det er uansett poenget mitt som er viktig, ikke å henge ut eller ta forskeren (som jeg ikke en gang har nevnt ved navn.)

      På den annen side har diskutert en del med folk som bedriver forskning innen humaniora og samfunnsvitenskap, og det er ganske trist.

      For å gjøre en lang historie kort, de jeg har diskutert med mener at den vitenskapelige metoden er ubrukelig innenfor disse feltene. Og dersom dette faktisk er representativt, så betyr det at vi har hele fagfelt som har forlatt vitenskapen. Og da blir det vanskelig å stole på noe som helst av det som kommer fra forskning innen humaniora og samfunnsvitenskap.

  3. apples Says:

    Jeg er veldig enig med Kim her – på universitetene blir man jo opplært til at innen samfunnsvitenskap og humaniora skal man ikke si at noe «beviser» noe annet, da blir det røde streker i margen fra seminarleder 🙂

    En kommentar på «mobbingen» – denne ser jo ut til å ta mer form av «jentemobbing» enn av «guttemobbing». Alle som har gått på ungdomsskolen vet vel forskjellen. Jenter sier ikke nødvendigvis noe stygt direkte til vedkommende. De bare snakker bak ryggen, unngår personen, smiler til dem men trekker seg unna. Fryse ut, rett og slett. Mange nordmenn føler seg nok utilpass sammen med folk som er annerledes og vil, bevisst eller ubevisst, trekke mot dem de føler seg komfortable sammen med. En rasist eller to finnes nok de fleste steder, men dette fenomenet er mer xenofobi – fremmedfrykt.

    Pluss en hel haug med kulturforskjeller – jeg kjenner italienere, spanjoler, ugandere osv. som har bodd i Norge og følt seg helt utenfor fordi nordmenn er så «kalde». Alt var fint på skolen, men så snart man var ferdig gikk alle hver til sitt. Jeg skjønner godt at en italiener tror nordmenn kanskje ikke liker ham, som er vant til en helt annen måte å omgås folk på.

    — Men jeg lurte egentlig bare på en formuleringer her; «Det er slitsomt å hele tiden måtte være obs på å være politisk korrekt for å unngå å si eller gjøre noe som kan oppfattes som rasisme.»

    Jeg kan ikke si at jeg er noe rasistisk og jeg har aldri brydd meg om å være politisk korrekt. Allikevel har jeg aldri opplevd at folk fra andre kulturer (enten i Norge eller andre steder) uttrykke at de føler jeg behandler dem dårlig. Jeg behandler dem vel mer som «mennesker» enn som «utlending som er annerledes enn meg».

    Hva er det egentlig som er så slitsomt for deg? Og hvorfor bry seg om noen kaller deg rasist? Min erfaring er at de som bruker rasist-begrepet selv er de som argumenterer på måten «Men jeg kan ikke si det jeg mener fordi nå kommer dere vel og kaller meg rasist!». Som forsvar mot et antatt angrep som kanskje kommer. Jeg hører dette tjue ganger for hver ene gang jeg hører noen faktisk bli kalt rasist.

    Jeg har blitt kalt «rasist», «jævla sosialist», og alt imellom. De eneste som sier sånt er vanligvis de som ikke gidder høre mer enn en setning før de dømmer folk. Og hvem bryr seg egentlig om hva sånne mennesker mener uansett?

    • ukorrigert Says:

      Jeg snakker ikke om meg, men generelt.

      Hvor ille det er å bli kalt rasist avhenger av situasjonen. Det er et stempel som kan være ganske ubehagelig. Folk har mistet jobben for slikt, så det burde være klart at det kan være ganske ille med slike beskyldninger.

      Det er også slik at mange mennesker ønsker å ikke såre andre mennesker. Når et tema blir veldig ømtåelig, så er det lettere å unngå det. Igjen, dette er situasjonsavhengig.

      Når de gjelder vitenskap, så handler ikke den om bevis i det hele tatt. Det gjelder ikke bare samfunnsforskning og humaniora, men også naturvitenskapen. Vitenskap handler om bekreftede hypoteser.

      Et problem er de engelske ordene «evidence» og «proof», som begge ofte oversettes til bevis. Men i vitenskapelig sammenheng blir det misvisende å oversette evidence til bevis.

      Problemet med denne artikkelen dreier seg om noe helt annet, at man automatisk begrunner manglende innpass med mobbing. Og det er et problem for mobbing er en ganske alvorlig beskyldning.

      Det er også et problem fordi løsninger baseres på årsaker. Og med feil identifisering av årsak, så følger dårlige løsninger.


Legg igjen en kommentar

