Løgn, fordømt løgn og influensastatistikk

november 5, 2009


Svaret på livet, universet og alt er 42. Men når man kjenner svaret, så må man også forstå spørsmålet. Dette gjelder spesielt statistikk.

I dramatiske oppslag i avisen kan man lese at nå har influensabølgen kommet. Og kurvene er dramatiske:
Antall rapporterte tilfelle av influensa tidligere år
Ovenfor viser tidligere år. Så følger for i år:
Antall rapporterte tilfelle av influensa i 2009

Som vi ser av kurvene, økningen har kommet mye tidligere i år enn tidligere. Skremmende, ikke sant? Det må det jo være slik som folk løper mann av huse for å få tak i influensamedisin.

Men vent litt… har vi forstått spørsmålet som kurvene gir oss svaret på?

Kan det tenkes på at all mediedekningen om svineinfluensaen kan ha påvirket folk oppførsel? Kan det hende flere går til legen med influensasymptomer nå enn vanlig? Kan det hende legene er raskere til å konkludere med influensa i år enn tidligere?

Jeg kjenner en person som var syk for en liten stund siden. Vedkommende var ikke hos legen, bare ringt og pratet med legen sin. Legen konkluderte med svineinfluensa uten en eneste undersøkelse. Vedkommende tror selv det var en vanlig forkjølelse.

En slik historie beviser selvsagt ingen ting. Men den illustrerer at det er mulig at det er andre faktorer enn faktisk utbredelse av influensa som kan påvirke slike kurver.

Det jeg finner interessant i VGs oppslag er at det forrige uke var 88 personer innlagt på sykehus som følge av influensa. Mot normalt på denne årstiden ….. nei, det fikk vi ikke vite. Det ville gitt et langt mer (men langt fra fullstendig) objektivt innblikk i influensasituasjonen.

NB! Dette er ikke et innlegg for/mot vaksinering. Det får hver enkelt ta stilling til selv. Dette er et innlegg om å være mer kritisk til statistikk, og som kritiserer den useriøse mediedekningen, som er langt mer villedende enn veiledende om situasjonen.

29 Responses to “Løgn, fordømt løgn og influensastatistikk”

  1. fru Lyng Says:

    Jeg reagerte veldig på denne statistikken. For selvsagt øker den i disse tider med alt det fokuset vi har rundt SI. Jeg har da aldri kontaktet lege når jeg har hatt vanlig influensa. Enda jeg ofte pleier ha 40 i feber, og er ganske slått ut. Så dermed faller jeg utenfor søyla. Og nå sjekker jo alle seg…alle «har» SI uten å få tatt prøver, så dermed øker denne statistikken på en unormal og feil måte.
    Hadde ALLE til enhver tid blitt registrert, trur jeg ikke denne hadde hatt slike avvik.
    VG er jo ekstra flinke til å få frem slikt.
    Men dog…skremsel selger. Eller??

    • ukorrigert Says:

      Det er problemet her. Vi vet ikke om økningen er fordi flere går til legen med symptomer, eller fordi fler har symptomer eller en kombinasjon.

      Vi vet svaret, men vi vet ikke helt hva som er målt.

      • Jon Eriksen Says:

        jo vi vet hva som er målt.. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,1214:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:80780::1:5569:1:::0:0

        problemet med den nederste tabellen er at den ikke forteller oss noe om hvor mange av innsendte prøver ble typet for vanlig gammel H1N1/sesonginfluensa….

        og hvorfor fjerne all eldre statistikk fra MSIS???

      • ukorrigert Says:

        Poenget er at vi vet ikke årsaken til økningen i andelen diagnoser. Vi vet ikke om det er fordi flere er syke enn vanlig, eller fordi flere går til leger enn vanlig.

        Og som en annen påpekte, det kan til og med være en nedgang i rapportering av annen sykdom som er årsaken til influensaens andelsmessige økning.

        Selv om det siste ikke er så sannsynlig så illustrerer det poenget med nødvendigheten av å ha respekt for statistikk og bruke det på en riktig og god måte.

  2. Svinet Says:

    Så sant så sant. Jeg har spurt alle mine venner, treningskolleger, arbeidskolleger og de jeg snakker med gjennom jobben om de kjenner, eller har hørt om noen som har/har hatt SI. Mange har vært «syke», men ingen «0» har fått påvist SI. Faktisk har jeg ikke sett eller hørt om noen levende mennesker som har hatt SI, bortsett fra i avisene.

    Vel, det samme sa legen på legevakta her også..så da så!

    • ukorrigert Says:

      Jeg kjenner faktisk noen som fikk dette ganske tidlig. Og med ett unntak hadde de veldig milde symptomer. Unntaket var syk en stund. Men vedkommende hadde også noe nedsatt allmenntilstand i forkant.

      Så det faller inn i det mønsteret som ofte beskrives, at det er visse risikogrupper som bør ta dette alvorlig. Men for de fleste er det lite å bekymre seg for.

  3. Abebe Says:

    Såvidt jeg har fått med meg har cirka 300000 nordmenn blitt syke, og 15 har dødd.

    15 av 300 000 tilsvarer 0,005%.

  4. Anonym Says:

    Den offisielle statisikken står overhodet ikke i forhold til panikken rundt svineinfluensa. De siste tallene fra folkehelseinstituttet og helsdirektoratet sier at som følge av svineinfluensaen så er 18 personer nå innlagt på sykehus, herav tre på intensiv. Det kan vanskelig ses på som et katastrofalt utbrudd. 15 døde til nå er vel vesentlig mindre enn hva vi kan forvente ved et vanlig influensautbrudd. Til alt overmål prøver man å «skremme» med at hle 175.000 antas å være smittet. Men konklusjonen må jo i så fall være at både andelen dødsfall (mindre enn 0,1 promille) samt komplikasjoner er mikroskopisk liten blant de som er blitt smittet, og vesentlig mindre enn ved en vanlig sesonginfluensa.

  5. Jorun Says:

    jeg er en av dem som blir skremt av alt dette skrekksenarioet. Jeg vet at det er en ytterst liten sjanse for at jeg eller noen i min familie skal dukke under for dette, men hodet mitt er ikke med på dette. Når man så får førstesideoppslag av unge friske som ligger å «gaper» i respiratorer ,så gjør ikke det situasjonen bedre da jeg har en på 15 og en på 20 år.
    Er til tider så vettskremt at jeg er direkte syk og kvalm, er så mye diffus info der ute at hva skal man tro. Å hva pokker er det i Ukraina, lungepest? Jada fortsett sånn så er jeg innlagt på nervesanatorium før året er omme. Er ikke hypokonder men redd at noe skal skje spesielt med mine barn, i hoddet mitt er de dødsdømt om de får svineinfluensa.

    • ukorrigert Says:

      Jeg vet omtrent hva du føler, for jeg har det på samme måten selv. Rent rasjonelt så vet jeg at jeg har minimalt å bekymre meg for. Allikevel går man rundt med en viss uro og vet ikke helt hvordan man skal forholde seg til situasjonen. (Og det i seg selv kan være negativt for helsa.)

  6. nuff said Says:

    Nøffesjuka kom i huset, og pasienten besvimte rett og slett da feberen begynte helt brått. Snåle greier.

  7. FlueSwine Says:

    Svinet sa : «Faktisk har jeg ikke sett eller hørt om noen levende mennesker som har hatt SI, bortsett fra i avisene.»

    For de fleste så oppleves svineinfluensaen som en 2-3 dagers forkjølelse med litt feber og er helt udramatisk. De fleste vil ikke tro at de har fått svineinfluensa, fordi man forventer at det skulle være så mye værre(avis-skapte forventninger).

    De fleste steder så har ikke sesong-influensaen kommet ennå, så er du syk så har du svineinfluensa.

    Jeg anslår at 10% av mine nærmeste kollegaer nå har hatt svineinfluensaen. Jeg kan høre på hostingen til medpassasjerer på tog og buss at det nå er en del som har svineinfluensa.

  8. Jon Eriksen Says:

    HAR VÆRT I KONTAKT MED SENIØRRÅDGIVER I FHI AV DIV GRUNNER. HAR FUNNET UT AT HURTIGTESTER AV H1N1 BLIR SENDT INN TIL MSIS I STATISTIKKEN. SÅ HVIS DU HAR GAMMEL VANLIG H1N1 (SESONGINFLU) SÅ HAR DU FAKTISK SVINEINFLUENSA. OGSÅ HAR DE FJERNET GAMMEL STATISTIKK FOR SESONGINFLUENSA FRA MSIS. MAN FINNER BARE SLIKE VAKTTÅRN RAPPORTER SOM HER I ARTIKKELEN. http://www.nisn.org/c_ni_resistance.html HER FINNER DERE RÅDGIVENDE ORGAN TIL WHO OG HVA DE SISER OM RESISTENS PGA TAMIFLU. UNDERSØK! OG HVIS DERE KJENNER EN LEGE SÅ GI VIDERE DENNE LINKEN, OG KANSKJE DERE REDDER ET LIV..

  9. Tull Says:

    Statistikken som fremlegges er bare tull.
    Det som sies er at av de som oppsøkte lege, så har prosentandelen med influensaliknende sykdom (ikke svineinfluensa) doblet seg siden uken før.
    Men da må man vite hvor mange som virkelig gikk til legen. Dersom det i den første uken gikk 100.000 og i den andre 10.000, så representerer prosenttallene en nedgang i antall syke fra ca. 4000 til 900.
    Så feil kan statistikk brukes.
    Dette er useriøst FHI.

  10. Jon Eriksen Says:

    TAMIFLU UTEN RESEPT = MER RESISTENTE VIRUS

    NISN – RÅDGIVENDE ORGAN TIL WHO… HVORFOR SER IKKE WHO ALVORET I NISN’S RAPPORTER?? http://www.nisn.org/c_ni_resistance.html

  11. Snuff Says:

    Er så dritt lei alt oppstyret rundt svineinfluensaen selv. Aviser har jeg ingen troverdighet til lengre, man finner ikke gravende journalistikk, det er overfladisk skremselspropeganda med påfølgende skrekkeksempler!

    Jeg er selv i risikogruppen (mangler milt, derav nedsatt imunforsvar), men tviler sterkt på at jeg tar vaksinen. Ikke fordi jeg betviler at den fungerer, men fordi jeg ikke liker måten hele «svineinfluensa-pandemi» greia har blitt håndtert av aviser, nyheter og myndigheter.

    Dessuten så er jeg egentlig skeptisk til hele greiene. Hvor kom de fra? Hvordan klarte de å ha en type vaksine som passet så fort ferdig? Hvor mye av skattepengene våre gikk med på å kjøpe 8 mill. vaksinedoser? Snakk om waste!

    • Darwina Says:

      Fordi man jobbet på spreng, og sånn sett er ikke det å lage en influensavaksine noen heksekunst. Det har de en mal på, det som var problemet her var at i vanlig influensavaksine putter man inn det som har befunnet seg i de forgående års influensaer (Jeg er ikke fagmann)men her var det noe nytt som først måtte isoleres, noe de vel først greide i april? Vanlig influensavaksine kan de begynne å jobbe på i ro og mak omtrent på denne tiden til neste års vaksine, for det er nå den begynner å dukke opp for første gang.
      Litt merkelig demonstrasjon mot myndigheter, nyheter og aviser å gamble med din egen helse ved å nekte å ta en vaksine du bør ta når du risikerer såpass mye om ting går galt? Særlig når du ikke betviler at den fungerer?
      Da synes jeg heller du skulle organisere en demo utenfor Stortinget og belyse de fakta som du kritiserer og som for så vidt er betimelige spørsmål og/eller kritikk.

  12. Lars Says:

    Det her er problemet med medier i dagens samfunn, de spiller på frykt.

    Jeg skal ikke si at de lyver direkte, noe sannhet er det jo i det de skriver, men de vrir på sannheten ved å plukke ut det som skaper med oppsikt for å sikre lesere.

    Synd at det skal være sånn, enda mer synd at det er så altfor få som tenker over det.

    Som flere før har skrevet, svineinfluensahar tatt livet av 15 stk, men det er utrolig liten andel av antall smittede. For all del, man bør være forsiktig, men for de aller alelr fleste oppleves svineinfluensa som bare en vanlig influensa.

    However, som læreren vår (som er en erfaren lege) sa; «Jeg vil anbefale dere å ta vaksina når den er tilgjengelig for alle. Ikke fordi det er en spesiell risiko for dere uansett, men det fører til at dere minsker risikoen for å smitte andre.»

    MEN, tilbake til temaet i bloggen, det burde vært lettere å få tak i en balansert informasjon, og ikke kun skremselspropagandaen som VG/Dagbladet kommer med.

    • miss piggy Says:

      Jeg lurer på om jeg ikke er litt syk ?? Jeg luker bacon når jeg er i sola, kjører som et svin, har av og til griseflaks, grynter når jeg sover, griser når jeg spiser, har svin på skogen, er etterlyst av purken, har grisete tanker, liker meg godt i bingen – og har en jobb som er helt på trynet !!! Kan det være SVINEINFLUENSA ????

  13. frank Says:

    jeg syntes ikke at det er så rart at grafen stiger, når det faktisk er syke folk som ikke hører på rådene om å bli hjemme, men er sammen med andre. en kompis av meg er nå smittet av svineinfluensa fordi han tilbrakte en hel helg med sin bestekompis, som har svineinfluensa. jeg syntes ikke synd i noen av de. jeg derimot holder meg unna til de er friske. men jeg syntes det er dårlig gjort av syke folk å menge seg med friske. bli hjemme om du er sjuk sier jeg bare!

  14. Erik Says:

    Jeg tror statistikken er feil også. Men snarere omvendt… at mange flere var syke enn tidligere antatt for noen uker siden… og først nå har man mer reelle tall. Kjenner flere som har trodd de har vært forkjølet med litt feber bare…. og i ettertid opplever at venner får påvist SI med akkurat de samme symptomene.

    I motsetning til dere som kommenterer over og ikke tror på SI, så har jeg allerede hatt den… riktignok ikke påvist, men aldri vært så syk før med høy feber osv. Legen var skeptisk til SI også, men det var hvertfall influensa…. og da er sjansen svært høy.

  15. NIKO. Says:

    medisinen er ikke testa engang.. Den er bare satt på markedet for salg..

    IKKE STOL PÅ MEDIA ! ALDRI STOP PÅ MEDIA!

    ikke stol på farmasi hora som sitter som leder heller.. Hun skal bare tjene penger…

    MEDISINEN ER ALDRI BLITT TESTA UT! ingen som veit hvordan den funker..tenk på det før dere går å får satt sprøyter.

    ingen veit hvordan den funker på mennesker.. aldri vært testa!

  16. Pragmannen Says:

    Bare en liten og morsom bemerkelse jeg gjør. Det er veldig mange som skriver «AH! Nå er jeg så drittlei av alt snakket rundt svineinfluensa» eller lignende, for så å skrive en avhandling om nettopp svineinfluensaen. Hvis dere virkelig var så lei av mediaoppstyret så hadde dere vel ikke trykket dere inn på saker og forum som handler om dette.

  17. Snuff Says:

    Pragmannen;

    Drit lei hysteriet ja. Men om jeg mot formodning skulle snuble over noe fornuftig håndfast informasjon som ikke er ren skremselsproeganda på en av disse bloggene..da er det greit. Men det pisset avisene skriver om kan de like godt holde for seg selv.

  18. Helseansatt Says:

    Min søster er lærer, og var irritert over hvorfor ikke de ble risiko-vaksinert…..og bussjåfører…..og alle andre som har mye kontakt med andre folk. Min søster mente også at helsevesenet er trege og udugelig i denne svinesaken. Jeg sa til henne at hvordan hadde du som lærer hatt en fin dag på jobb med 1000 elever i klassen kontra vanlig 30 stk.

  19. Helseansatt Says:

    Og en ting til…..svineinfluensaen skiller seg kraftig ut fra vanlig influensa. Det har jeg selv sett på sykehus. Helt vanlige friske folk ligger nærmest i koma med store pusteproblemer. Det er mye som ikke vites om dette blant folk. Helsevesenet jobber på spreng for å hjelpe flest mulig. Og som noen her på bloggen skriver…..hold dere dere unna aviser og skriverier uten dekning for hva som skrives. Helt enig !! Det finnes masse saklig informasjon fra sikre kilder.

    • JB Says:

      Hvorfor kan vi ikke bare få god og saklig statistikk?

      Anekdoter om «Helt vanlige friske folk ligger nærmest i koma med store pusteproblemer» er greit nok som historier. Men slike anekdoter er over hodet ikke noe å basere seg på i forhold til en vurdering av hvor farlig dette viruset er.

      Jeg kjenner som nevnt tidligere noen som har hatt viruset. Med ett unntak, en med på forhånd nedsatt allmenntilstand, så opplevde disse personene det som en svært mild influensa.

      Min historie er heller ikke noe man kan trekke generelle konklusjoner ut fra, annet enn at noen blir skikkelig syke, andre blir det ikke. Hvor mange, i forhold til vanlig sesonginfluensa, sier dette ingen ting om.

      Og det er den statistikken jeg vil se. Hvor mange er innlagte nå i forhold til ved vanlig sesonginfluensa? Jeg vil ikke ha tøv som «nå er det større rapportering enn vanlig», noe som ikke sier noe om det er flere syke enn vanlig.

      Andre ting jeg reagerer på er at «større andel av de som blir syke var ikke i risikogruppen» fremstilles som om sykdommen er farligere enn normalt. For «forholdsmessig farligere for ikke-risikogruppe» er identiske med «forholdsmessig mindre farlig for de som er i risikogruppene».

      Det er alt for mye useriøs rapportering. Og det skaper forvirring. Redsel og panikk på ene siden, og konspirasjoner og benektelse på andre siden.

      Informasjonsmessig stinker håndteringen av denne influensaen. Om dette er myndighetenes skyld, eller bare medienes inkompetanse og sensasjonsjag i videreformidlingen er jeg ikke sikker på. Men det er i alle tilfelle myndighetenes ansvar, og det er deres jobb å gå ut og korrigere når informasjonen tar av. Det har de ikke gjort godt nok.


Legg igjen en kommentar

