The greatest show on earth

september 6, 2009


Richard Dawkins, kjent for «The selfish gene» og «The extended phenotype«, og i de senere år «The God delusion«, har gitt ut sin nyeste bok «The greatest show on earth«.

Dawkins er en britisk biolog, som alltid har vært sterkt opptatt av evolusjon. Og de to første nevnte bøkene argumenterer for en gensentrisk måte å se evolusjon på. Altså at evolusjon handler først og fremst om gener som har evne til å påvirke sine omgivelser for å øke sannsynligheten for egen utbredelse.

Etter 9/11 ble Dawkins mer politisk, og kastet seg for fullt inn i kampen mot religion og hva religion forårsaker i verden. Og mange kjenner Dawkins mest fra den debatten, og dermed boken «The God delusion», der han for fullt går til angrep på religion.

«The greatest show on earth» er en ny vinkling innen den samme debatten. I stedet for å gå til angrep på religion er det en bok som tar sikte på å formidle evolusjon og alle bevisene som finnes. Slik sett er det en mer positiv innfallsvinkel, som jeg har mer sansen for. En jeg også forsøker å holde i denne bloggen.

Til tross for at jeg selv er beinhard ateist, så har jeg ikke lest «The God delusion». Det er mange år siden jeg har hørt et originalt argument for religion, så jeg har ikke hatt behovet. Men jeg skal definitivt kjøpe «The greatest show on earth», for evolusjon har lenge fascinert meg, og jeg har vært fan av Dawkins siden lenge før han ble politisk og anti-religion.

Den nye boken er altså en bok som i hovedsak formidler kunnskap om et av universets mest fascinerende fenomen, evolusjon. Og jeg anbefaler den til alle som liker kunnskap og å forstå naturen og verden vi lever i.

Og dersom noen tror dette er lite relevant kunnskap for vanlige mennesker, så vil jeg påpeke at kunnskap om evolusjon kan gi forståelse for hvorfor man alltid skal avslutte en antibiotikakur, og hvorfor det å bruke antibakterielle midler unødvendig ikke er spesielt lurt.

For min del har kunnskap om evolusjon, og beslektede emner som selvorganisering, vært med på å forme meg politisk. Det har gitt en forståelse for hvor mye potens det er i konkurranse, og hvor mye som kan oppnås med tilrettelegging. Tar man hensyn til menneskers og markeders natur og legger til rette på riktig måte for positiv adferd, så kan man få veldig gode resultater.

Jeg skal ikke gå lenger med tankerekken, det var bare ment å hinte om at mye kunnskap og forståelse kan gjenbrukes tverrfaglig.

Dawkins er kjent for å formidle sitt budskap på en god og lettforståelig måte. Jeg er sikker på at det også gjelder denne boken. Jeg tør derfor å sette mitt anonyme rykte på spill og anbefaler denne boken varmt, selv om jeg ikke har lest den selv ennå.

One Response to “The greatest show on earth”

  1. Anonym Says:

    Takk for tipset! Denne boken havner i handlekurven på amazon i dag. Har sett dokumentarer av Dawkins og har nå begynt å lese ‘The God Delusion’. Det stemmer at Dawkins går hardt ut i TGD, men har argumenterer også for hvorfor religion skal få så spesiell behandling.

    Du som jeg vet hvor mye elendighet religiøse fanatikere kan skape, og det svir i ørene mine hver gang jeg hører ordene . Hva har barna gjort for å fortjene tilnavnet muslimsk eller kristen?


Legg igjen en kommentar

