De borgerlige trenger ingen fiender, de har Sponheim

september 4, 2009


Det har vært mye kampanjejournalistikk fra avisene i det siste. Det er ikke nok å rapportere om uenighetene, men man bidrar aktivt til å skape mer kløft.

Og i sentrum for kaoset som røres opp sitter Sponheim. Sponheim leder et parti som fører en tydelig borgerlig politikk som har masse til felles med Frp sin politikk. Men i stedet for å fremme sin politikk og vinne velgere på det, så lider Sponheim av Frp-fiksering. Etter fremgang på en meningsmåling uttalte Sponheim:

Jeg tar dette som et uttrykk for at mange borgerlige velgere ønsker et politisk alternativ fritt for Frp-politikk. Det betyr at det finnes en mulighet for et anstendig borgerlig alternativ blant folk som ikke vil ha Frp inn i regjeringskontorene.

Det er ikke egen politikk Sponheim har spilt på denne valgkampen, men derimot avstand til Frp og splittelse på borgerlig side. Jeg vil si det slik at får vi mindretalls-AP eller rød-grønn regjering igjen, så kan alle som ønsket borgerlig regjering sende en personlig takk til Sponheim. Han er hovedårsaken til situasjonen. De rød-grønne kan bare skryte litt av egen fortreffelighet, være med på å spre litt negativ omtale av Frp, bidra litt til splittelsen, forsøke å unngå at det stilles for mye kritiske spørsmål til utviklingen og ellers slappe av. Ingen trenger fiender, når man har venner som Sponheim.

Hvis vi ikke får en styringsdyktig borgerlig regjering i år, så holder jeg Sponheim personlig ansvarlig. Ingen har gjort så mye for å skape problemer for de borgerlige som han. Og Erna Solberg burde slutte å vingle slik hun gjør, og være med å jobbe for et klart borgerlig flertall. Det er den beste måten å føre borgerlig politikk på.

Send Venstre under sperregrensa nå!

25 Responses to “De borgerlige trenger ingen fiender, de har Sponheim”

  1. Fysj Says:

    100% enig!

  2. Enig! Says:

    Som jeg skulle ha sagt det selv!

  3. veggavisen Says:

    Sponheim er femtekolonne, og er beste venn med J.
    Renè

  4. Stig Says:

    Jeg har sluttet å stemme Venstre. Solheim er tragisk

  5. Daffy Says:

    Yes, helt enig! Men tenk hva som vil skje om 4 år….! Da vil FrP bli VIRKELIG store, og da håper jeg Sponheim blir utradert fra det politiske kartet. 🙂

  6. Ottis Says:

    110% enig !

  7. ? Says:

    Uenig. Venstre har flaggsaker som ikke har vært så mye i media, bl.a fordi jens-jensen debatten har tatt mange spaltemeter og de få gangene V da har kommet på trykk er de kommentarer som handler om jens-jensen.

    Og la det være sagt, borgerlige partier er stort sett like når man snakker generelt. Derav fellesbetegnelsen borgerlige. Men å bare si de har «masse til felles» blir for enkelt. Miljø, utdanning, skatt og kultur(ikke minst) er områder det er langt mellom FrP og V.

    Ikke noen stor fan av Sponheim, men han klarer ihvertfall å svare utfyllende og konkret i motsetning til papegøya Jensen som kun repeterer slagord.

    • ukorrigert Says:

      Jeg er ikke enig i at det er stor avstand på disse områdene. Miljø er det en del uenighet på når det gjelder retorikk, men lite uenighet i praksis. Både Frp og V er liberale i forhold til skatt. Kultur er det en viss uenighet, men først og fremst om statsstøtten. Altså en enkeltsak som har fått mye oppmerksomhet.

      Når det gjelder utdanning vet jeg lite om forskjellene, men kanskje du kan utdype? Du påstår jo mitt utsagn var «for enkelt», så da burde du jo bidra med litt mer utfyllende selv. 🙂

  8. Ottis Says:

    Jeg ønsker heller en ren AP regjering enn Krf,V og Høyre. Frp politikk ligger nærmere AP enn V og tildels Krf.

    • ukorrigert Says:

      Det er jeg ikke enig i. AP har alt for liten forståelse for individets grunnleggende rettigheter slik som valgfrihet og råderett over seg selv. AP har også for lite forståelse for viktigheten av det private næringslivet. Dette er to store områder som griper inn i mange saker, og gir store forskjeller mellom AP og de borgerlige partiene som H, V og Frp.

  9. Ottis Says:

    Mye hadde vært løst om Venstre droppet under sperregrensen. Min oppfordring til alle som tviler på borgelig side, velg bort Venstre og gi din støtte til et av de andre blå partiene. Sponheim er nå vår argeste fiende for et borgeligstyrt Norge

  10. Tom Says:

    Før mange av dere skriver tull om Sponheim; lytt til hva han sier! Og tenk selv i noen øyeblikk, så kanskje dere forstår! Men det virker som flere av dere har bestemt hva dere skal mene uansett hva som forklares og egentlig sies.

    • ukorrigert Says:

      At man har en annen mening enn deg, betyr ikke at man ikke har lyttet og tenkt. Det betyr bare at man har kommet til forskjellige konklusjoner.

      Og Sponheims rolle som en splitter av borgerlig side kan det være liten tvil om.

      • Rene Says:

        Mannen meler bare sin egen kake.
        Tipper harrygutten egentlig er Ap mann

      • ukorrigert Says:

        Noen ganger har jeg lurt på det samme. AP-folk kapret Venstre for å så splid blant de borgerlige

        En smule far fetched, men noen gang kan man lure.

  11. Roger Says:

    Etter min mening bommer du kraftig. Bakgrunnen for kaoset på borgelig side er ikke Lars Sponheim, men Erna Solberg. Hvilket ben hun står opp med om morgenen avgjør jo hvilken Regjering hun vil være en del av. I dag poserer hun med Høybråten og Sponheim. Jeg blir ikke akkurat overrasket hvis hun poserer med Siv Jensen i morgen.

    Når det er sagt; De som har hevdet at Sponheim kun er ute etter makt, bør nå innse at de har tatt grundig feil. Hvis du hadde satt deg ned og sett på partiprogrammet til Venstre og Frp hadde også du skjønt at Sponheim for alt i verden ikke kan samarbeide med Frp. Dette innlegget gir nok en gang uttrykk for den syte-mentaliteten som befinner seg på mørkeblå side i norsk politikk. Noe som jeg må innrømme at jeg begynner å bli rimelig lei av.

    Så må jeg tilføye at Velg 09 på NRK i går gjorde Sponheim en utmerket figur. Jeg har aldri, noen gang, hørt en politiker snakke så overbevisende om skatt.

  12. Roger Says:

    Etter min mening bommer du kraftig. Bakgrunnen for kaoset på borgelig side er ikke Lars Sponheim, men Erna Solberg. Hvilket ben hun står opp med om morgenen avgjør jo hvilken Regjering hun vil være en del av. I dag poserer hun med Høybråten og Sponheim. Jeg blir ikke akkurat overrasket hvis hun poserer med Siv Jensen i morgen.

    Når det er sagt; De som har hevdet at Sponheim kun er ute etter makt bør nå innse at de har tatt grundig feil. Hvis du hadde satt deg ned og sett på partiprogrammet til Venstre og Frp hadde også du skjønt at Sponheim for alt i verden ikke kan samarbeide med Frp. Dette innlegget gir bare nok en gang uttrykk for den syte-mentaliteten som befinner seg på mørkeblå side i norsk politikk. Noe som jeg må innrømme at jeg begynner å bli rimelig lei av. Det er bare synd at Siv Jensen har klart å hjernevaske en femtedel av Norges befolkning.

    Så må jeg tilføye at Velg 09 på NRK i går gjorde Sponheim en utmerket figur. Har aldri, noen gang, hørt en politiker snakke så overbevisende om skatt.

    • ukorrigert Says:

      Jeg er enig med deg i at Erna Solberg vingler. Hun håndterer situasjonen dårlig. Hun burde forsøke å samle borgerlig side.

      Men det er ikke Solberg og Høyre som skaper eller er drivkraften i problemet, det er Sponheim.

      Beskyldninger om syting er usaklig, så det bryr jeg meg ikke om. Å ta opp et problem er ikke syting.

      • Anonym Says:

        Greit nok at du mener det. Men jeg synes likevel at dere til høyre for sentrum bør innse at Frp er så fundamentalt uening med Venste når det gjelder verdier som er grunnlaggende for Venstre. Og da er det umulig å sammarbeide. That’s it.

        Da synes jeg at det står respekt av Sponheim å si at det er uaktuelt å støtte Frp eller samarbeide med dem. Nettopp fordi Venstre er fundamentalt uenig med Frp. Jeg synes det er noe helt annet når Siv Jensen sier at «jeg vil ikke støtte dere fordi jeg ikke får lov til å være med å leke».

      • ukorrigert Says:

        Sponheim fokuserer på uenighetene i stedet for likhetene. Alle kan finne mange ting å være uenige om, dersom man går inn for det.

  13. Hans Rotmo Says:

    I Helvete der e det Jævelen bur
    Der e det glovarmt og trasig
    Te Helvete kjem dem all som itj trur
    På Gud og e obsternasig

    (Ref.)
    Og det e helveta varmt i Helvet’
    Det e helveta varmt i Helvet’
    Det e helveta varmt i Helvet’, det e helveta varmt
    Da-dittn-duddi-duddi-……….

    I Helvete kjem dem all som e raud
    Sosialista og kommunista
    Te Helvetes pinsler og eviges daud
    Dem sei det bli helveta trist, eh-ja

    (Ref.)
    Og det e helveta trist i Helvet’…

    I Helvete treffe du Lenin og Stalin
    Markus Thrane og Tranmæl
    I Helvete treffe du bestefar min
    Han stemt Arbeiderparti’ og va fæl

    (Ref.)
    Og det e helveta fælt i Helvet’…

    I Helvete kan det bli godt å kom
    Fer der e det ingen presta
    I Helvete der e det arbeids-eh-følk
    Bønder og grae hesta

    (Ref.)
    Og det e helveta te jul i Helvet’…

  14. Magnus Says:

    Sponheimen er i det minste tydelig, og han gjør det klart overfor sine velgere hvilke veivalg partiet vil ta dersom det blir rom for en borgerlig regjering. Samtidig forstår jeg at at Frp’ere er sure for at Lars og Dagfinn ikke vil leke med dem. Det blir dermed «bare nesten» for Frp dette valget også.

    • ukorrigert Says:

      Tydelighet er ingen unnskyldning for toskenskap. Å være en tydelig tosk er bare marginalt bedre enn en utydelig tosk

      Sponheim kunne fått igjennom mye mer venstrepolitikk i et bredt borgerlig samarbeid, enn det vil bli mulig dersom de rød-grønne vinner valget på grunn av hans kaosspredning.

  15. Odd-Egil Says:

    Det er en fair sak at Venstre og Krf ikke vil samarbeide med Frp(høyre og Frp vil samarbeide alle 4), men de må slutte å forvente støtte til en sentrums regjering.
    De skal ha Frp sin støtte, for da får liksom Frp flere borgerlige saker gjennom.
    Men det største alternativet på borgerlig side Høyre-Frp avises, og samme argumenter forkastes foraktelig.
    Det viktigste er at vi slipper Sv og Sp i regjering videre. Det er vel gode muligheter for at det blir ren Ap regjering.
    Ps
    størst skille mellom Venstre-Krf og Frp er det i innvandring og bistandsspørsmål. Det er nok dette som gjør Frp uspiselige.


  16. […] hele oppførsel i valgkampen har jo vært til fordel for Arbeiderpartiet og de rødgrønne, og til skade for de borgerlige. Posted by ukorrigert Filed in Uncategorized Leave a Comment […]


Legg igjen en kommentar

