Frp samarbeider gjerne med sentrum

september 2, 2009


I motsetning til slik VGs journalister fremstiller det, så har aldri Frp sagt at de ikke vil samarbeide mot sentrum. Det Frp ikke vil er å støtte budsjettet til en regjering de ikke selv er med i, slik de gjorde med Bondeviks regjering. Årsaken skulle være velkjent, Frp samarbeidet med ble fortsatt behandlet som et utskudd av regjeringen.

Men Frp samarbeider gjerne om et bredere borgerlig regjeringsalternativ, dersom de borgerlig partiene mot sentrum en gang skulle bli voksne.

Hvorfor VGs journalister fortsetter å fremstille det som om Frp ikke vil samarbeide i det hele tatt, det kan man bare spekulere i.

Siden jeg her ser ut til å tale på vegne av Frp, så vil jeg påpeke at jeg ikke har noe med Frp å gjøre på noen måte. Jeg er en privatperson som ønsker meg en borgerlig regjering, og helst en flertallsregjering. Jeg gjengir virkeligheten slik jeg ser den, og jeg er lei av journalister uten yrkesstolthet og integritet som vrir og vrenger på alt. Og jeg er lei av barnslige politikere som er mer opptatt av å markere avstand enn å fremme egen politikk og søke samarbeid om å styre landet på en bedre måte. Om noen er uenig i min tolkning, så kom gjerne med en referanse som bekrefter VGs påstander om at Frp er mot samarbeid.

5 Responses to “Frp samarbeider gjerne med sentrum”

  1. Jørgen Says:

    Jeg, og sikkert mange andre, er klar over at Frp ikke sier at de ikke vil samarbeide med sentrumspartiene for å danne en borgerlig regjering. De sier, som du nevner, at de ikke vil støtte en borgerlig regjering som de selv ikke er en del av.

    Samtidig sier sentrumspartiene at det er uaktuelt å gå i regjeringssamarbeid med Frp, så da er det vel rimelig låst om da ikke Frp og Høyre skulle få flertall alene. Dette ser jeg som lite sannsynlig.

    Personlig vil jeg gjerne ha en ny regjering, men ikke for enhver pris. Prisen jeg ikke vil betale er en regjering bestående av Frp. Jeg ønsker først og fremst en regjering bestående av Høyre og sentrum. Mitt andre alternativ er faktisk en mindretallsregjering bestående av AP alene. Så der står det. Om en stemme på Høyre er en stemme på en Frp-regjering så er jeg neimen ikke sikker på hva jeg vil stemme lengre.

    Jeg er klar over at Frp får veldig mange stemmer om dagen men du skal huske at et veldig, veldig stort flertall IKKE stemmer Frp. Hvorfor aleneforeldre, uføre, syke og personer som ellers er til en viss grad avhengig av sosialtilbudet norge kan tilby i dag er utenfor min fatte-evne.

    Vi lever i Norge, et av verdens beste land å bo i. Likevel syter og klager vi på alt og strømmer til partiet som skal gjøre alt så mye bedre. Løsningen er som regel: Bruke masse penger, gi folk lov til å gjøre som de vil og send folk dit de hører hjemme (innvandrere og asylsøkere ut av landet, uføretrygdede og andre snyltere ut i arbeidslivet etc).

    Etter min mening er Frp velgere folk som er av en eller annen grunn missfornøyd med noe og vil at noen skal gjøre noe med det. Jeg er overbevisst om at med Frp politikk så vil vi alle, på sikt, få det mye verre. Noen få vil kanskje, kanskje få det bedre. Det bli iallefall et sterkt klasseskilt samfunn.

    Jeg har en klar anbefaling til folk som vurderer å stemme Frp: Sett deg ned en kveld og ta for deg partiprogrammet og litt informasjon om hva de mener og vil gjøre. Reflekter litt over hva de står for og hvilke følger dette kan få dersom det gjennomføres. Se på helheten, ikke fokuser for mye på enkeltsaker som opptar deg mest. Det er totalpakken man får, ikke enkeltsakene.

    Godt valg alle sammen.

    • ukorrigert Says:

      Alle partier har veldig mange som ikke stemmer på dem. Hvorfor det skal være et argument i forhold til Frp kan man lure på.

      Og hvorfor folk vil stemme på Arbeiderpartiet er over min fatteevne. For meg er det overtydelig at rød-grønn (og selvsagt ikke rød alene) politikk virker. Vi blir færre og færre som arbeider i privat sektor og som må bære en større og større offentlig sektor. Dagens politikk er ikke på noen måte bærekraftig. Se egen bloggpost om det.

      I tillegg til at den ikke virker finner jeg rød politikk etisk uakseptabel, ved at den i sterk grad begrenser valgfrihet og muligheter. Det er for mange kompromisser i forhold til grunnleggende etiske menneskerettigheter.

      Hva Frp kan tilby i forhold til rød-grønne er en forståelse for at velferdssamfunnet bygges på verdiskaping. Og når oljen tar slutt, så må verdiskapingen skje i privat sektor. Frp tar problemene med innvandring på alvor. Og Frp ser verdien av konkurranse og å tillate private aktører å tilby tjenester som er positive for samfunnet. Frp forstår også at ett og samme tilbud passer ikke for alle, men at diversitet, mangfold og valgfrihet er positive ting eldreomsorg og i helsesektoren generelt.

      Høyre vil mye av det samme, men de er for bleke og lite tydelige og for lite flinke til å sette dagsorden. Høyre er litt for redd for å være kontroversiell, og litt for opptatt av å tekkes de besteborgerlige.

      Det er dermed både helheten og hva som er etisk forsvarlig som gjør at jeg vil ha en borgerlig regjering, og sannsynligvis vil stemme Frp.

    • ukorrigert Says:

      Også glemte jeg, H og Frp kan selvsagt like gjerne som noen annen kombinasjon regjere i mindretall.

      Det kan jo være, men jeg har vanskelig for å tro at V og Krf vil være fullt så barnslige at de vil sabotere en borgerlig regjering til fordel for en rød.


  2. […] PDRTJS_settings_90329_post_1257 = { "id" : "90329", "unique_id" : "wp-post-1257", "title" : "H%C3%B8yre%2BFrp+et+godt+alternativ", "item_id" : "_post_1257", "permalink" : "http%3A%2F%2Fukorrigert.wordpress.com%2F2009%2F09%2F03%2Fh%25c3%25b8yrefrp-et-godt-alternativ%2F" } Dessverre har vi enkelte umodne elementer nær sentrum på borgerlig side, som er mer opptatt av føre en valgkamp basert på hvem de ikke vil samarbeide med enn på egen politiske plattform. Og mediene elsker å late som om uenigheten er større enn den er. […]


  3. […] Frp samarbeider gjerne med sentrum […]


Legg igjen en kommentar

