Davidsen har ikke forstått det åpenbare

august 31, 2009


– Det er hundretusener som jobber innenfor eldreomsorgen. De gjør en skikkelig jobb hver jævla dag. Og da bør de ikke få en slik nedrakking av den jobben de gjør. Det irriterer meg kraftig, sier Jan Davidsen til Dagbladet.

Her skyter du skivebom Davidsen, det er stor forskjell på en kritikk av systemet og en kritikk av de personene som jobber i systemet. Og siden du ikke forstår det, så er det ikke rart du bare avfeier alle systemendringer og i stedet støtter «stø kurs», eller det jeg liker å kalle «mer av det samme»-politikken til AP. Der alle problemer skal løses ved å intensivere innsatsen og overføre enda mer penger (på bekostning av hva?).

Jeg har normalt ikke personlige motiver når jeg velger hvilken politikk jeg støtter. Jeg støtter den politikken som jeg mener er best for landet, og best for innbyggerne og dessuten etisk og moralsk forsvarlig. Men akkurat når det gjelder eldreomsorg så tenker jeg i tillegg på meg selv. Jeg skal (forhåpentligvis) selv bli gammel en dag, og fra det jeg har observert av kommunal eldreomsorg så er jeg skrekkslagen. Jeg vet at mange får god pleie, men mange eldre lider forferdelig. Det har jeg observert med egen nær familie, og det gir meg fortsatt klump i halsen å tenke på.

Og jeg blir forbannet på de politikerne som er så imot muligheten for å velge seg vekk, enten på egen hånd eller ved hjelp av familie eller samråd med lege, fra et sted der man lider og reduseres fra et menneske til … noe jeg ikke vet hvordan jeg skal beskrive, men der troen på livet er totalt fraværende og alt man venter på og ønsker er å dø vekk fra det hele.

Jeg synes dagens system er skammelig og uetisk. For meg er det fullstendig etisk uakseptabelt og ta fra mennesker mulighet og valg og bare la dem lide slik mange (ikke alle) gjør.

Dagens system fungerer ikke. Og det er ikke en kritikk av de som jobber i systemet slik Davidsen fremstiller det, men en kritikk av selve organiseringen. Det er på høy tid å tenke nytt!

7 Responses to “Davidsen har ikke forstått det åpenbare”

  1. Soria Moria Says:

    Systemet er høyst kritikkverdig!!! Storparten av de som jobber med eldre gjør en god jobb, men politikerne velger å ikke gi dem som mottar hjelpen en verdig alderdom, hverken med kosthold, fysisk helse og psykisk helse. Satser på underbemanning og en siste runde på livet som ikke er noen verdig. Hunder på kennel har det bedre, med næringsrik kost hver dag, 2-3 turer daglig ut i frisk luft, aktivisering og kos. Jeg har jobbet på sykehjem selv og var sjokkert og deprimret. Vi ansatte bestemte om de var trøtte og når de skulle hvile,når de skulle stå opp, hva de skulle ha på maten, hva de skulle ha på seg, når de skulle på do, når de skulle skifte bleie(og vi måtte spare flest mulig bleier).Vi bestemte hva og når de skulle se på tv og hvor lenge. Kunne kun lufte de som var raskest og best til beins, de som gikk sakte fikk vi ikke lufte pga av tidspress. De fikk kun frisk luft når været var godt nok til å stå ute på terrassen. Og slik gikk resten av livene deres til de endte sine dager, totalt styrt av andre og i andres arbeidsrutiner. Ikke fordi personalet gjorde dårlig jobb, men fordi det var så få ansatte at dette var sikreste måten å få gjort alle oppgavene på. I helgene er det enda mindre bemanning enn ellers, noe jeg ikke klarer å forstå. Det var fortsatt like mange beboere der, fortsatt like hjelpetrengende men enda færre personal til å gi dem ei god helg. Vi som er friske og normalt fungerende ser frem til helga, var jeg gammel på et helt vanlig norsk sykehjem hadde jeg sett med frykt frem til helgene…. Jeg gremmes og lurer på om det i det hele tatt er lovlig at mennesker har det slik over tid, uten at de soner dom for kriminalitet, men bare er blitt gamle som tenger hjelp?

  2. Hulda Says:

    Helt enig at det er «systemet»som som er kritikkverdig.
    Politikerne vil bare se regnskapet (helst uten noe rødt)på papiret og lukker øynene for kvalitet,faglighet og omsorg.
    Vet noen hva kostøre pr bruker pr døgn blir satt til? Svaret vil nok overraske mange!

  3. Stig Says:

    Og hva består «nytenkingen» i?

    • ukorrigert Says:

      Overføre ansvar og finansiering til staten for samme finansiering uavhengig av kommune, åpne for konkurranse og variasjon av tilbudet får å få mer effektivitet og tilbud tilpasset forskjellige behov, åpne for mer bruk av private institusjoner og åpne for at man kan velge seg til et annet sted, til og med annen kommune/landsdel om det stedet man befinner seg på ikke fungerer.

      • Stig Says:

        Hjelper ikke.
        I dag er det ingen som hindrer noen i å flytte. Lovverket gir rett til hjelp der du bor.
        Problemet er todelt
        a. For lite fagfolk (som det tar noen år å utdanne)
        b. For lite penger
        Om pengene kommer fra staten eller kommunene er revnende likegyldig.
        Om tilbudet er offentlig eller privat er også revnende likegyldig.

  4. Humanisten Says:

    Dagen rødgrønne regjering er for innføring av nyføydalisme og da passer det ikke at det er et fritt bruker valg eller demokrati…

    De rødgrønne liker ikke private sykehus siden det truer de statlige helseforetakene (helse fyrstedømmene) sinm makt over vannlige folk(livegne).

    Det samme gjelder private skoler det truer de offentlige skolene i tillegg. Nei stem borgelig stem for demokratisering av det norske samfunn.


Legg igjen en kommentar

