Forutsigbare reaksjoner

august 28, 2009


Det politiske Norge er forutsigbart. Frp foreslår noe litt ukonvensjonelt. Frp-kritikerne stiller seg i kø for å fortelle hvor håpløst og feil forslaget er. Samme reaksjon hver gang.

Denne gangen er det Frp sitt forslag om karakterer fra tredjeklasse. Det går selvsagt ikke an. I følge kunnskapminister Bård Vegard Solhjell (på radio) strider det mot all forskning og det skolene selv ønsker og trenger. Selvsagt gjør det det Solhjell, uten at du med ord nevner hvilken forskning eller på hvilken bakgrunn. Men det er fint å henvise til «all forskning» i stedet for å måtte komme med begrunnelser eller noe konkret.

Noen ganger får jeg inntrykk av at folk som er redde for Frp er generelt mennesker som er redde for forandring.

Reklamer

8 Responses to “Forutsigbare reaksjoner”

  1. Raffen Says:

    Godt formulert og veldig riktig.
    Det pussige med disse ukonvensjonelle forslagene til FrP er at mange av de er veldig gode og ofte blir stuerene etter noe tid nr de rdgrnne fr «tenkt seg litt om». Da kommer de i en annen innpakning med rdgrnn profil.

    Snart kommer 100-dagers programmet til FrP og da fr vi nok se dette «hylekoret» virkelig tar av. D

  2. Kåre Says:

    Sant. FRP kritikken later til å komme stormende nærmest uavhengig av hva de foreslår. Jeg har et problem med kritikken av partiet fordi den er så til de grader overdøvende og aggressiv, og stort sett kommer fra AP sympatisører som føler at Norges største parti får litt konkurranse.

    Karakterer fra 1.klasse er jeg ikke helt med på, fra 5. klasse bør derimot ikke være noe problem. Faktisk ser jeg kun positive sider. Vi får øyeblikkelig markert de som sliter og trenger ekstra oppfølging, de som ønsker noe resultatorientert får mer strekke seg etter, elevene blir tidligere vant med karaktersystem.

    Dette er langtfra et dårlig forslag. Jeg snek meg unna opplæring i deling i syvendeklasse og fikk lide i alle skoleår senere. Det er faktisk sant. Med et karaktersystem ville det vært umulig.

  3. Eva Says:

    Det kan diskuteres om dette er et godt forslag eller ikke, men jeg tror det de fleste (deriblant jeg) reagerer på er begrunnelsen, altså at dette skal sette en stopper for bråkmakere og dårlig disiplin. Jeg er selv lærer, og bråkmakerne gir blanke i dårlige karakterer, uansett om de er 11 eller 17 år. Disiplinerte blir de heller ikke av å få en toer, de havner derimot om mulig i enda større oposisjon. Så hvis DET er poenget, så slår forslaget helt, helt feil.

    For alle oss andre, som gjorde det bra på skolen men gjerne snek oss unna… Burde vi ikke ha fokus på å lære disse elevene å jobbe skikkelig og å forstå HVORFOR de lærer det de lærer, slik at de selv forstår at de bør jobbe, i steden for å gå i behaviouralismefella med straff og/eller belønning? Lære å tenke selv, det er vel ikke å forakte?

  4. Anonym Says:

    Kåre skrev: Karakterer fra 1.klasse er jeg ikke helt med på, fra 5. klasse bør derimot ikke være noe problem. Faktisk ser jeg kun positive sider. Vi får øyeblikkelig markert de som sliter og trenger ekstra oppfølging, de som ønsker noe resultatorientert får mer strekke seg etter, elevene blir tidligere vant med karaktersystem.

    Det er vel ikke ved å gi karakterer at man «plutselig» oppdager elever som sliter faglig? I skolen i dag er det allerede innført krav til dokummentasjon av nivå og gjennomførte testprogram i de ulike fagene, i tillegg til den daglige observasjon og vurdering. Det er i dette arbeidet man systematisk fanger opp elever som trenger ekstra hjelp og ressurser – ikke i det man setter en karakter!!

  5. Hanne E. Donovan Says:

    Jeg og min familie er bosatt i USA og vare tre barn har siden 1. klasse fatt karakterer pa skolen. A fa gode karakterer er drivkraften og de vil gjerne sta pa for a fa gode resultater.

    Sosialistisk tull at man ikke skal fa karakterer for man kommer pa ungdomsskolen.

    Universitetene i USA er blandt de beste i verden hvorav MIT er nummer en. Norges kom forst pa 57 plass.

    Karakterer gir resultater!

  6. Anna Says:

    Veldig enig med deg Eva! Hanne: heldige deg som har skoleflinke barn. Går også ut fra at du selv har god utdannelse, og sikkert følger dine barn opp med lekser. En supermamma! Gratulerer! Har det noen gang falt deg inn at ikke alle er som din familie???? Hadde dine barn kommet hjem med de dårligste karakterer, både faglig og sosialt, og du gjorde så godt du kunne for å hjelpe, men uten å lykkes, hva ville du ha gjort???? Straffet de?? Om ikke det hjalp, hva da?
    Norge har innført omfattende tester fra andre klasse, som gjennomgåes av lærer, elev og foreldre sammen. Sammen går man gjennom resultatene, og ser om det er noe man kan jobbe mer med om man henger litt «etter». Jeg har en datter som går i tredje klasse. Læreren sier hun er den flinkeste i klassen i norsk, heller ikke problemer i andre fag, selv om hun ofte jobber lite i timene, og får melding hjem om det. Vi er lite begeistret for de lange skoledagene, og lekser i tillegg. Vi prøver så godt vi kan, men mange kamper om lekser og melding fra lærer om uro. Skulle hun blitt «stemplet» nå hadde det nok ikke blitt ille, i alle fall ikke faglig. Kanskje hun kunne «hvilt» på det. Skole for ei jente som enda ikke har fylt åtte er mye, mye mer enn det!!

  7. Snus ..det må snus Says:

    Orden og oppførsen…Trenger ikke være skoleflink for å få gode karakterer i det.Fint forslag i en tid der 3 klassinger går rundt å rapper 50 cent tekster og har kriminelle som forbilde.At barn må lære seg respekt for andre og andres eiendom på skolen gjennom et karraktersystem,er et veldig bra forslag fra FRP.De eneste som taper på dette er bøllene i klassene.Men nå er ikke verden svart-hvit.Det er selvsagt de lærere som vil misforstå hensikten med dette og kanskje umodent nok straffer barn gjennom dette som vi så med det gamle karakterbok systemet.Men alt i alt et bra forslag.

  8. Anna Says:

    Skulle gjerne hatt dokumentasjon på at tredje-klassinger stjeler, og har krimiminelle som forbilder?? I Norge, eller andre steder?
    Jeg tør påstå at jeg kjenner mange syv-åtteåringer, men ingen med den tendensen du hevder. Noen har kaptein Sabeltann som «forbilde», ja, ja…
    Om disse stjeler osv bør det selfølgekig slåes ned på!! Har mer tro på kommunikasjon med foreldre og sosiallærere, enn at de får en dårlig karakter i oppførsel. Slike barn trenger å bli sett:Hvorfor gjør de det, forklare seg, og selvfølgelig «satt på plass» med forklaring hvorfor slikt ikke er akseptabelt. De må lære spilleregler heller enn en dårlig karakter, som de blåser i, eller ikke skjønner.


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: