Useriøse eksperter med politisk agenda

august 27, 2009


Nok en gang har en avis funnet noen eksperter som med negativt utgangspunkt og ønske om å ramme Frp har tatt for seg Frps politikk.

Grunnen til at jeg kan si noe om disse ekspertenes utgangspunkt og motivasjon ligger i måten de uttaler seg på.

Om valgfriheten sier Emblem at det krever mer å shoppe i Velferds-Norge enn å gå på matbutikken: «Valgfrihet kan også være vanskelig. Skal gamlemor sitte og shoppe? Vi skal altså være informerte og kompetente når vi er på det mest skrøpelige og sårbare», sier hun.

Dette er en tydelig demonstrasjon av fullstendig manglende evne og vilje til å vurdere om det er mulig med en slik løsning. Her har Emblem tatt den verst tenkelige situasjonen (for skrøpelig til å ta egne valg, ingen familie som kan hjelpe), satt samtlige inn i den situasjonen, og bare forkastet den uten videre (uten å vurdere om man for eksempel kan få assistanse fra f.eks lege til å velge). Og dette skal være en kunnskapsrik ekspert?

Resten av argumentasjonen er ikke like åpenbart basert på negativ innstilling, men allikevel ikke stort bedre:

– Aktivitetsveksten vil være formidabel. Du vil få et overforbruk av helsetjenester som vil gi et lønns- og prisnivå høyere enn i dag. Det vil Frp oppdage når de sitter med regningen. Og da vil de stramme inn. Det vil ta maks to år, tror Magnussen.

Her er det påstander uten begrunnelse. Hvorfor vil «aktivitetsveksten være formidabel»? Er det slik i dag at tannleger gjør masse ekstra og unyttig tannarbeide for å lure ekstra penger av sine kunder? Denne påstanden om økning i aktivitet, til og med at den skal være formidabel, er det ikke grunnlag for.

Man skal være forsiktig med å stole på forskere og eksperter uten videre. Spesielt i politisk sammenheng. I dette tilfellet var den politiske motivasjonen veldig tydelig, men er man ikke kritisk kan man lett bli lurt av noe som ikke er annet enn propaganda.

23 Responses to “Useriøse eksperter med politisk agenda”

  1. Herman Says:

    Ikke så overraskende ettersom magnussen er skribent for den venstreintellektuelle gruppen «Radikalt Økonominettverk».
    På samme måte som Aftenposten for noen dager siden brukte SV-politiker Pape som uavhengig ekspert i sitt forsideangrep på FrPs kriminal- og alkoholpolitikk, har de igjen funnet en godt motivert FrP-kritiker, for å si det mildt.

    • ukorrigert Says:

      Jeg så den forsiden, men fikk ikke lest artikkelen. Men det jeg tenkte var at den typen artikler den ser man aldri om andre partier enn Frp.

      Tenk om mediene behandlet partiene nogen lunde likt…

  2. Franke Says:

    Ja det er ikke mye som skal til for å kalle seg ekspert lengre! Eksperter kan faktisk miste ganske mye av sin itegritet snart.

    Det som er synd opp i dette her er at det er en stor del av velgerne som ikke tenker selv men som lytter til alle disse såkalte «ekspertene». Håper folk flest leser mellom linjene.

    • ukorrigert Says:

      Eksperter skal ha integritet, men ikke i betydningen noe man stoler blindt på. Noe skal ikke anses som riktig bare fordi en ekspert sier det. Les min post Forskere og Eksperter for begrunnelse.

      • Franke Says:

        Ja det er teorien… Men så var det praksisen da. Litt typisk Norsk å høre på spesialisten og ikke stole på egne vurderinger.

  3. Raffen Says:

    Du har helt rett i at de såkalte «spesialistene» har sin egen politiske agenda. Dette er en besvist «FrP-hetse strategi» fra AP for å å fremstille FrP’s politikk som useriøs. Desverre er media med på dette uten å være kritisk.

    En annen «speislist» gruppe er også politiske redaktører og valgforskere, som lar sin egen politiske agenda skinne gjennom i alle sine kommentarer. I dag klarer Stein Kåre Kristiansen i TV-2 å unevne Stoltenberg til en «knapp vinner» over Erna Solberg i gårsdagens TV-2 debatt, mens hele landet for øvrig utnevner Erna til klar vinner med god margin. Dette bare beviser at disse spesialistene ikke bruker ørene, men kun øynene og hjertet når de kommenterer.

    • ukorrigert Says:

      Media fremstår som en pådriver i mange tilfelle. Kritisk media er det dårlig med i dette landet. Helga Pedersen sin manglende godkjenning av bolig… give me a f-ing break!

      Halvorsen sin unnskyldning til de fattige… who cares…

      Jeg vil ha journalistikk som er kritisk til politikk, ikke slikt vås.

  4. diili Says:

    Nå er det jo et faktum at FRP er et ekstremparti, svært langt ute på den høyre fløyen, tilsvarende Rødt på den andre sida. At mange advarer mot et ekstremparti ser jeg ikke noe galt i.

    • ukorrigert Says:

      Dogmatisme kalles den holdningen der.

      Og om det skulle være sant så rettferdiggjør det uansett ikke propaganda.

  5. Franke Says:

    Dilli:

    Kan du forklare hva som er så ekstremt med FRP? List opp noen punkter på det du mener er så ekstremt.

    For oss vanlge dødelige er det veldig mye fornuftig i det FRP står for. Det er ofte enkle løsninger som ofte hjelper. Jeg vet det er kanskje vanskelig å forstå for de (spesielt sosialister) som hele tiden forteller hvor vanskelig og kompleks alt er.

    Men jeg regner ikke med å få noe svar fra slike som diili fordi det eneste de liker er å sverte andre.

    Jeg håper virkelig folk tar til vettet ved! Nok er nok

  6. Tore Tang Says:

    Hvordan skal vi forvente at politkere kan utrette noe som helst. De fleste har jo stort sett ikke vært i jobb!

    Så vidt jeg er kjent med så er vel FRP det partiet med mest arbeiderbakgrunn. Kankje arbeiderpartiet skulle bytte navn!

  7. diili Says:

    Jeg er ikke sosialist, men befinner meg midt på politisk. Jeg forsøkte heller ikke å sverte noen, men det er et faktum at FRP er svært, svært langt ute på høyresida. Jeg mener både FRP og sosialisme er så som så. Begge sider kan godt holde på med politikk, men det er lite lønnsomt å ha partier i regjering som er mer eller mindre «ekstreme». Jeg er da også en smule skeptisk til SV.

    FRP har enkle løsninger, ja. Løsningene virker derimot altfor lite gjennomtenkte, og det virker som alt er svart/hvitt. Dessuten har de altfor mange fjasesaker, og en av få store saker de faktisk er kjent for er eldreomsorg. Bortsett fra dette er det viktigste billig sprit og bensin, og andre saker som er fullstendig uviktige.

    Man skal også huske at selv om FRP er forholdsvis stort per tid, så er det slik at nesten alle som ikke sympatiserer med dem er STERKT imot partiets politikk. Hvor mange som er totalt uenige med et parti burde også ha noe å si i valget.

    • Franke Says:

      Men utsagnene dine bygger ikke på fakta, men på dine tanker…

      Det er et faktum at i mange FRP kommuner så er folket generelt så fornøyd at de gjenvelger de valg etter valg. Det at de faktisk kan endre mening på viktige saker… være der for folket og gjør det flertallet vil.

      Nå har jeg jo et inntrykk at det sitter et kobbel av tåkelurer i regjering som kun vil ytre sine saker uten å tenke på de som faktisk velger dem mener. Dette kan få katastrofale følger som politikerforakt, at folk mener at staten er udugelig i alle sine gjøremål osv…

      Personlig må jeg si at jeg er drittlei av å se på tv debatter der politikerne sitter å lyger og snakker skit. Jeg skjønner ikke hvordan de kan leve med seg selv.

      • diili Says:

        Det har du for så vidt helt rett i! Det er kun mine tanker…
        Du har også et veldig godt poeng med tåkelurene i regjeringa. Selv om jeg generelt er en AP-type, syns jeg regjeringa de siste par åra har tatt seg friheter som selv ikke deres egne velgere mener er riktig. Selvfølgelig SVÆRT kritikkverdig. Problemet for min del er at jeg syns FRP f.eks. har ENDA verre politikk i utgangspunktet (fra mitt ståsted). Jeg kommer til å stemme på de jeg er minst uenig med. Hvor enig jeg er med forskjellige partier varierer fra nesten ingenting til kanskje halvparten av sakene. Er igrunn litt håpløst selv å stemme på noen man er dypt uenige med halvparten av tida…

    • Franke Says:

      Jeg savner også noen ekstreme punkter som du mener FRP fremmer… vær så snill og skrive ned noen slik at du kan rettferdigjør dine påstander.

      Jeg er lei folk som bare kommer med påstander uten å måtte redgjøre for dem.

      • diili Says:

        Det er jo nærmest «ekstremt» i seg selv å ha en annen mening om 99% av alt som er som det er i Norge. Ting kan alltid bli bedre, ja. Men når man mener så å si alt i samfunnet ikke er som det burde, når landet går best i verden, så blir det bare dumt.
        Jeg mener det er ekstremt å nekte for at verden har et menneskeskapt klimaproblem, som alle andre partier (og flertallet av befolkninga) har skjønt for lenge sida. Å fornekte fakta er i beste fall naivt. Å mene dette, og samtidig klage over bensinprisen blir å fornekte et reelt problem. Om det er «ekstremt» kommer vel an på hvordan man definerer ordet, men jeg syns dette er det mest dekkende ordet f.eks. i denne saken.
        Det er i bunn og grunn totalpakka som gjør at jeg syns FRP virker en smule ekstremt.

  8. JanN Says:

    Veldig bra blogg. På tide noen påpeker dette.
    VG er virkelig ute etter å rakke ned på FRP.
    Såkalte eksperter med politisk agenda i mot frp har nærmest fri adgang til VG. En seriøs avis ville kanske hente inn komentarer fra andre eksperter med en annen mening. Ved forrige valg så drev de på samme måten. Norge ville få kraftig inflasjon om frp fikk makta i følge «eksperter». Når så Norges eneste Nobelprisvinner i økonomi så at det ikke nødvendigvis ville bli slik, roet det hele seg.

    Tenk hvordan helesutgiftene i Norge har eksplodert etter «helseregionene eksprimentet» mye å kritsere regjeringene for her. Så går de til motangrep gjennom såkalte eksperter, for noe de fortjener sterk kritikk for.

    Men som sakt VG er virkelig ute etter å ta frp.

    • Tore Tang Says:

      Ja jeg er enig med deg.

      Det er ikke bare VG men også dagbladet og nrk. Det virker som alle er ute etter å hakke og nesten mobbe 1/3 av befolkningen som velger FRP.

      Det er vel heller ikke å legge skjul på at de fleste aviser egentlig er sosialister… Bare synd for avisene at folk flest tenker selv og har gjennomskuet denne proagandaen. Aviser er ikke det det en gang var! Skjerp dere!!!

      Ellers så håper jeg de setter opp sperregrensen til 5%. alt for mange partier nå. Dette er ikke demokrati. Jeg håper også at politikere gjør og sier det som er best for landet… ikke hva som er best for seg og sin popularitet.

      Til slutt håper jeg det blir et godt valg og at utfallet blir det beste for folket.

  9. Thorbass Says:

    UNDER BELTESTEDET!!

    DENNE ARTIKKELEN ER KJØPT OG BETALT AV DE RØDGRØNNE!!

    JEG SKREV TIL ANSVARLIG REDAKTØR: EN ARTIKKEL TIL AV DENNE SORTEN OG DET ER OVER OG UT. DA GIDDER JEG IKKE LESE VG LENGER! DETTE BLIR RETT OG SLETT FOR DUMT!!!!

    FY FAEN FOR NOE DRITT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  10. Anonym Says:

    diili,
    å sette spørsmål ved noe er ikke ekstremt.
    At du syns Frp sin totalpakke er ekstrem, viser vel at du er rimelig sneversynt.
    Frp beskyldes for å være populistiske og ekstreme, det henger jo ikke sammen. Hvordan kan man spille på flertallet(populistisk), og samtidig være ekstrem(dvs langt fra andre).
    Jeg er usikker på Frp, som sikkert mange andre. Men mye av hetsen, er tull.
    «Det er jo nærmest “ekstremt” i seg selv å ha en annen mening om 99% av alt som er som det er i Norge.»
    I hvilken verden lever du? I Frp styrte kommuner, er det vel «business as usual», kun små forandringer.

  11. Den Moderne Mann Versjon 2 Says:

    Noe jeg lurer litt på, er i hvilken grad denne intense mediavalgkampen for de rød-grønne vil kunne skade både media og «eksperter» på sikt.

    Jeg mener i alle fall å se en klar i økning i kommentarer i debattfelt og i blogger som stiller spørsmålstegn ved journalistenes og «ekspertenes» integritet.

    • ukorrigert Says:

      Jeg vet ikke. De som skriver blogger og er kritiske i debatter er bare en liten andel av folket. Hvilket forhold det store flertallet har til alt dette, det aner jeg ikke.

  12. Fremtid! Says:

    Ja selvfølgelig vil jo utgiftene øke litt i en periode! Det er det eneste denne såkalte «eksperten» har å fare med. Men han misforstår der også.
    Grunnen til at utgiftene vil øke litt over en tidsperiode på noen år, er at Fremskritsspartiet faktisk vil prøve å gjøre noe med alle de som er i helsekøer idag, med alle de gamle som sliter med uverdige forhold og heller vil dø, enn og oppleve mere dritt. De rødgrønne tullingene vil heller sende mere penger til uhjelp, for å da igjen øke antall som trenger hjelp, slik at vi må øke bevilgningene neste år. Det istedet for å hjelpe folk som har det utrolig vanskelig i et samfunn som er bygget på deres tidligere slit ? Det er forkastelig at de får lov og at folk faktisk stemmer rødgrønt. Eier ikke folk respekt for de som har bygget opp nasjonens velferd lenger? Snakk om respektløs idioti på sitt beste. Og så slenger de heller hele tiden dritt om Frp, med helt uskalige beskyldninger, skrekkscenarior, og håpløse/grunnløse spekulasjoner.
    enn og prøve å lytte og lære, eller faktisk gjøre noen av de tingene de har lovt i sine fantasifulle drømmevisjoner, som stadig blir lagt i grus. For så å bli lovt på nytt neste valgkamp. Hakk i plata.

    Trodde spådomstiden til Ap var over etter den tafatte spåkonen måtte gå her tidligere, men velgerenes sirkuskunster og triks slutter visstnok aldri. At det går ann å ha så lite perspektiv på ting, og respekt for de som har bygd dette landet, det er meg hinsides over all godvilje å kunne fatte meg på.

    Mvh tidligere statsarbeider som nå ønsker Norge på ny og riktig kurs !


Legg igjen en kommentar

