Staten eier deg, med kropp og sjel

august 22, 2009


Mange er imot lovlig aktiv dødshjelp. Og per i dag er det ikke lovlig. Dette betyr at din kropp, ditt liv, og for de som tror på slikt, din sjel eies av staten. Staten har tatt fra deg retten til å eie deg selv.

Det er greit at man synes det er galt, men det er ganske egoistisk å sette egen moralske velbefinnende over andres rett til å bestemme over eget liv.

Spørsmålet jeg vil stille til de som er imot lovlig aktiv dødshjelp er, med hvilken rett kan dere og staten frata folk rett til å bestemme over egen kropp og eget liv på denne måten?

7 Responses to “Staten eier deg, med kropp og sjel”


  1. det er ikke snakk om at staten eier man, men en rettighet til aktiv dødshjelp kan fort bli en plikt til aktiv dødshjelp… pasienten kan føle seg psykisk tvunget til å søke dødshjelp…. og helsepersonalet kan tenke å spare sykepeger, medisiner, betaling til helsepersonal, osv osv.. om pasienten dør fortere…

    for min del foretrekker jeg at jeg ikke får dødshjelp om jeg ville, enn at jeg får dødshjelp selv om jeg ikke vil… tenk mer på det

    • ukorrigert Says:

      Det du skriver er en mulig ulempe med aktiv dødshjelp, men det er fortsatt slik at dersom du ikke har lov til å motta dette så har du mistet retten til å bestemme over din egen kropp og ditt eget liv.

      Hvilken rett har man til å frata mennesker eierskap til seg selv?

  2. Andre Says:

    Kan godt svare på det jeg. Det er at alle har en grunnleggende rett til liv, gitt av Gud. Det er en naturlig lov. Det er statens rolle å beskytte de mest grunnleggende rettigheter som retten til liv, frihet og eiendom, i den rekkefølgen. Staten skal beskytte frihet, men ingen har frihet til å ta andres liv, eller sitt eget. Hvis ikke staten beskytter liv som er den viktigste grunnen til at vi har en stat i det hele tatt fatter jeg ikke hva vi skal med den. Du har snudd spørsmålet på hodet, det egentlige spørsmålet er : med hvilken rett tar du ditt eget liv? Har du kanskje skapt deg selv? Det er altså sant som du sier, alle har en rett til å bestemme over eget liv, men alle har også en rett til liv, og den står alltid høyere. Uansett, liv er dyrebart og må beskyttes. Ser du på filosofien bak USAs grunnlov og vår egen forstår du kanskje hva jeg mener.

    • ukorrigert Says:

      En grunnleggende rett til liv står ikke i veien for en grunnleggende rett til å bestemme over sitt eget liv.

      Og hvem er du som kjenner guds vilje godt nok til å kunne handle på hans vegne, når disse går på bekostning av den grunnleggende retten til å bestemme over eget liv?

      Retten til å ta mitt eget liv følger av den grunnleggende retten til frihet. Hvis du tror mennesker har rett til frihet, og ikke være slaver av staten eller andre mennesker, så må du også innrømme dem rett til å bestemme over egen kropp og eget liv.

      Eller mener du at vi mennesker ikke er født frie, stikk i strid med hva f.eks FN’s menneskerettigheter hevder?

      • Andre Says:

        Ok, så du mener at du bør ha frihet til å ta andres liv? Siden du mener at retten til frihet står over retten til liv? Nei? Da er det vell åpenbart at retten til liv står høyere. Så da kan du ikke velge bort din egen rett til liv. Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor loven må være sånn heller. Mennesker som har hører stemmer som ber dem drepe seg selv feks, skal man bare la de drepe seg selv selvom hadde de vært psykisk friske hadde de aldri gjort noe slikt? Eller skal man beskytte de mot seg selv og prøve å hjelpe dem?

      • ukorrigert Says:

        nei, jeg mener ikke man bør ha frihet til å ta andres liv. Jeg mener man bør ha frihet til å få hjelp til å endre eget liv.

        Jeg mener heller ikke at retten til frihet står over retten til liv. Jeg mener at min rett til mitt liv er min å forvalte, ikke din og ikke statens.

        Et person som er psykotisk er et spesialtilfelle, og man kan fint tillate at man beskytter vedkommende mot seg selv uten å ta fra alle retten til å bestemme over eget liv og egen kropp.

        Man kan også sette det opp mot det motsatte, mennesker som har store smerter og kommer til å dø om noen måneder allikevel. Men som blir tvunget til å leve gjennom smertehelvete fordi de er fratatt retten til å bestemme over sitt eget liv.

    • ukorrigert Says:

      Jeg har grunnleggende rett til liv, og grunnleggende rett til frihet, bl.a til å bestemme over eget liv.

      Dersom jeg ønsker å bruke min rett til å bestemme over eget liv, og ikke ønsker å bruke min rett til liv, så skal det være mitt valg. Verken du eller staten har rett til å ta fra meg det valget.


Legg igjen en kommentar

