Fordomsfull og uoriginal Ragde

august 21, 2009


Anne B. Ragde har kommet med en ny bok Nattønsket, der hun avslører noen av sine fordommer ovenfor folk som tenker annerledes enn henne selv:

Journalisten Ingunn i «Nattønsket» er livredd for at en mann skal avsløre seg som en potensiell Frp-er, og der er forfatteren enig.

—Ja, det er veldig avtennende, og sånn er det virkelig for meg også. Jeg kunne ikke forestille meg noe større «turn off» enn en fyr i Frp. Det er prevensjonen sin, det!

Morsom synes kanskje rette målgruppe at dette er, men spesielt originalt er det ikke. Hun har kanskje latt seg inspirere av den amerikanske valgkampen?

Det triste er at dette neppe bare er forsøk på humor, men ærlig ment, og at hun neppe er alene om å tenke slik (hvis jeg trodde det kun var Ragde, så hadde jeg ikke giddet kommentere noe så platt). Denne typen fordommer er utbredt, noe jeg har observert ved mang en anledning. Bl.a forsvarer en person i Dagbladets debattforum holdningen på denne måten:

Vel, for meg er den ekstreme forutinntattheten hos FrP’ere en av hovedgrunnene til ar jeg ikke vil være sammen med dem.

Det er ikke forutinntatt fra min side. Det går ikke an å være FrP’er uten å være tilhenger av FrP sitt tankegods.

Denne personen er altså helt sikker på at slik vedkommende forstår Frp sitt tankegods er absolutt riktig, og ikke kan være missforstått. Og derfor kan vedkommende også vite generalisere over alle som stemmer Frp, uten en gang å lære vedkommende å kjenne. Slik «jeg er bedre»-tankegang og holdning blir det selvsagt fordommer av.

Så hva slags tankegods finner du hos en som stemmer Frp? Jeg kan bare svare for meg selv og i den grad jeg stemmer Frp (jeg vipper mellom Høyre og Frp), så er det i hovedsak fordi:

  • Jeg bryr meg om eldreomsorgen, og omsorgstjenester generelt og synes dagens løsninger er for dårlige
  • Jeg er opptatt av individets rettigheter, og synes sosialistenes reguleringer går for mye på bekostning av disse, spesielt på bekostning av individuell frihet og valgfrihet
  • Jeg er opptatt av verdiskapning som grunnlag for skatter, og ikke skatter som grunnlag for velferd

Dette kan bekreftes ved å lese gjennom bloggen min. Er dette dårlig tankegods?

7 Responses to “Fordomsfull og uoriginal Ragde”

  1. Morten Says:

    Tja, tankegodset kan vi sikkert diskutere siden jeg er SV’er. Men du har selvfølgelig helt rett. Frp’ere er som andre mennesker, hverken mer eller mindre. De har kanskje MINDRE fordommer enn mange på venstresida. Det er mange Frp’ere jeg kjenner som jeg heller vil være sammen med enn mine egne partifeller.

    Det er en noe utbredt holdning på venstresida at FrP’ere nærmest er SS-folk i utkledning. Det er selvsagt bare tull. Det er kanskje mer innvandrer-ungdom i FrPU enn i SU. Og Carl I Hagen fikk en pris av det pakistanske miljøet i Norge på nasjonaldagen til Pakistan. Jer er omtrent uenig med Hagen i alt, men mannen er ingen tilslørt rasist. Gi han heller den respekt han fortjener, ingen politiske motstand kan tape på det.

    • ukorrigert Says:

      Jeg har også flere gode venner med alle politiske standpunkt. Og overraskende mange av dem sosialister. Men jeg unngår som regel alltid politiske diskusjoner på partinivå på fritiden, og nøyer meg med å holde det saksrelatert. Da kan man diskutere uten at fordommene kommer i veien.

      Da kan jeg være for begrenset innvandring uten å bli stemplet som rasist, jeg kan være mot at homofile adopterer uten at homsevenner blir sure osv. Det er ikke vanskelig å være uenig med folk på sak, om man har en begrunnelse og viser mennesker respekt.

      Men flagger man Frp-sympatier, da kommer ofte fordommene og sperrene. Da må man svare for mye man ikke mener. Og man ha tid til en diskusjon, for å si det sånn.

  2. Christian Evandt Says:

    Har vanskelig for å skjønne at de såkalt intellektuelle må finne en kobling mot Frp,uten at temaet har noe med interjuet å gjøre.
    Virker mest som smisking innen sin omgangskrets.
    Ler ellers av Anne B.Rogne m.h.t.hennes syn på Frp-menn.
    Hun har oppnådd kjendisstatus,dette har tydeligvis gjort henne blind for at hun ligner en middelaldrene
    pølsespiser som sikker passer godt inn i dette folkelige miljøet som hun forakter.C.Evandt

    • ukorrigert Says:

      >Virker mest som smisking innen sin omgangskrets.

      Tror du er inne på noe der. Man får god respons fra sine egne på slike ting, og dermed dyrkes slike holdninger.

  3. poppy Says:

    C. Evvandt skrev
    Har vanskelig for å skjønne at de såkalt intellektuelle må finne en kobling mot Frp,uten at temaet har noe med interjuet å gjøre.
    Virker mest som smisking innen sin omgangskrets.
    Ler ellers av Anne B.Rogne m.h.t.hennes syn på Frp-menn.
    Hun har oppnådd kjendisstatus,dette har tydeligvis gjort henne blind for at hun ligner en middelaldrene
    pølsespiser som sikker passer godt inn i dette folkelige miljøet som hun forakter.C.Evandt.
    ———————————————–
    Svar:
    Bortsett at hun er subjektiv når det gjelder å syntes «Stereotypen» FRP Mann er usexy, så hadde hun passet godt inn i grilldressmiljøet til FRP. Men så tilhører hun kulturelitet, med alle sine millioner skapt gjennom hardt arbeide, så virker hun sikkert meget irriterende på mange FRP!

  4. Christian Evandt Says:

    Tilsvar:Kultureliten,mener du da f.eks.operasjefen,som mottar utrolige summer hvert år for å la nullskatteyterne høre subsidiert musikk.
    Eller åndsnobber som på statslønn lager film,teater,bøker,malerier,musikk m.m.

    Har aldri hørt før at det er kultureliten som ved egen streben bidrar til at vi lever i et velstandssamfunn.
    Derimot går Norge så bra at vi kan tillate oss at noen hundre/tusen for lov til å leke mens alle andre på ulike nivåer må slite for levebrødet.
    Vennligst definer hva som menes med kultureliten,er det nok å nok med å kritisere Frp? Er du av den grunn dyp eller må man ha andre ting å fare med?

  5. rune Says:

    Dette faller jo bare tilbake på henne selv.
    Ragde er det mest u-sexy mennesket jeg kan tenke meg.
    Skal unnlate å komme med personlige karakterestikker om hvordan vi mennesker er skapt, og ser ut, men
    smart å kalle frp menn over hele linja prevansjon.
    Hadde hun vært 20år,blond og sexy,hadde hun iværtfall hatt litt ryggdekning for utalelsene sine.
    Selv har hun etter mitt syn ikke sjangs på menn i det hele tatt.


Legg igjen en kommentar

