For mye hemmelighold i det offentlige

august 20, 2009


I forbindelse med Holmenkollen-overskridelsene har jeg merket meg et par uttalelse. Byrådsleder Erling Lae (H) i Oslo, bedyrer at han verken hørte om, eller hadde grunn til å frykte budsjettsprekken i Holmenkollen. (Dagbladet) Og SVs gruppeleder Knut Even Lindsjørn sier «Jeg har i flere år forsøkt å få innsyn i delprosjektene for å finne ut hva som er de store kostnadsdriverne. Det har byrådet nektet å gi meg. Når vi nå ser disse kostnadene til ledelse og administrasjon skjønner jeg hvorfor de ikke ville gi ut dette» (VG/E24).

Og for kort tid siden hadde vi skandalen der en rapport fra Kystverket om manglende oljevernberedskap ble hemmeligholdt av regjeringen. I dette tilfelle var presseforbundet kritisk, og jeg gledet meg til en sårt trengt debatt om dette i det offentlige. Den kom ikke.

Jeg spør derfor retorisk om vi kunne unngått en del unødvendige skandaler om det var større krav til at politikerne offentliggjorde slike rapporter?

Som jeg har påpekt tidligere, åpenhet er en av grunnpilarene i demokratiet. Folket har rett til innsyn og kunnskap om hvordan de folkevalgte forvalter makten de er blitt tiltrodd.

Legg igjen en kommentar

