Holdninger oppstår ikke i vakuum

august 19, 2009


To homser på tur, hånd i hånd, på Grønland ble for mye for en derværende muslim i 40-årene. «Dette er en muslimsk bydel, vi tolerer ikke slikt her» ble ropt etter dem, før mannen gikk bort til dem og sa «Det der liker jeg ikke. Dette er en muslimsk bydel.»

Greit nok, tullinger finnes over alt, av alle nasjonaliteter, etnisiteter, kjønn, politisk tilhørighet, seksuell legning osv. Og normalt hadde jeg ikke giddet kommentere denne fillesaken, om det ikke var for:

– Det er viktig at dette ikke blir gjort til en Frp-sak med muslimer mot homofile. Denne episoden dreier seg om en person, framholder Michael.

Det er en naiv holdfing, for slik Frp-fobi ikke oppstår i et vakuum, så gjør heller ikke holdningen «Grønland er en muslimsk bydel» det. Begge deler er symptomer på noe underliggende og større enn den enkelte personen. På samme måte som jeg vet at Frp-fobi er noe som gjelder langt flere enn Michael, så kan jeg aldri tenke meg at denne muslimen, en voksen edru mann i 40-årene, bare har funnet ut helt av seg selv at Grønland er muslimsk og bør følge muslimske koder for akseptabel adferd.

Ingen andre muslimer eller regjeringen eller noen andre har ansvaret for denne enkelthendelsen. Men den utviklingen som ligger bak, mangelen på en god integreringspolitikk, den har politikerne ansvaret for. Og Islam er mye av årsaken til selve problemet.

Jeg ser at Dagbladet verken har satt opp debatt eller mulighet for å linke blogger til saken. Det synes jeg både er feigt og dobbeltmoralsk, når de selv først har ført saken. Dessuten tror jeg det virker mot sin hensikt. Det styrker inntrykket av Dagbladet som en partisk avis, og ingen holdninger har noen gang blitt bedre av at de ikke diskuteres åpent. VG er heldigvis ikke like feige. I hvertfall ikke i denne omgang.

Og bare for å vise fingern til Frp-foben, så vil jeg avslutte med å si at jeg tror Frp er det beste partiet til å ta tak i problemet, fordi Frp har så langt vært det eneste partiet som har turt å gjøre seg upopulære ved å snakke tydelig om det.

4 Responses to “Holdninger oppstår ikke i vakuum”

  1. Robin Says:

    Og du mener at denne mannen var en representant for muslimer som bor på Grøland?

    Er det mange muslimer som har blitt slått ned på Grønland i det siste?

    Eller var han bare en jævla tulling. Som tilfeldigvis var muslim.

    Jeg har bodd på Grønland. Familien min har bodd på Grønland. Grønland er ikke en muslimsk bydel. Muslimene som bor der mener ikke at Grønland er en muslimsk bydel.

    • ukorrigert Says:

      >Og du mener at denne mannen var en representant for muslimer som bor på Grøland?

      Det er han jo. Men jeg påstår han ikke er representativ.

      >Er det mange muslimer som har blitt slått ned på Grønland i det siste?

      Vet ikke. Ser ikke relevansen heller.

      >Eller var han bare en jævla tulling. Som tilfeldigvis var muslim.

      Det var han nok. Men det er etter den erkjennelsen at man må tenke litt lenger, hvorfor uttaler han seg som han gjør. Har han tatt «Grønland er muslimsk» ut av løse lufta, eller er det eksempel på en utbredt holdning?

      >Muslimene som bor der mener ikke at Grønland er en muslimsk bydel.

      Jeg tviler på du kan snakke på vegne av alle muslimer på Grønland. Men jeg håper du har rett i at det i det minste gjelder det store flertallet.

  2. Robin Says:

    «Er det mange muslimer som har blitt slått ned på Grønland i det siste?»

    Korrigering.

    «Er det mange homofile som har blitt slått ned på Grønland i det siste?»

    Blir litt mer logisk.

    Denne tullingen mente at Grønland er en muslimsk bydel siden det bor mange muslimer der. Det er ikke verre enn det. Etter det jeg erfarer etter å ha bodd der i mange år er det ingen særlig muslmsk identitetsfølelse blant muslimer for Grøland.
    Det bor mange muslimer der fra mange forskjellige land.
    De som går i moskeen. Noe de fleste ikke gjør går til forskjellige moskeer.

    Vold mot homofile skjer i Norge. Men for det meste begått av nordmenn. Det er bare å google litt. Jeg gidder ikke å komme med linker.


Legg igjen en kommentar

