Dagbladet forfalsker sitater

august 19, 2009


– Jeg vet omtrent når mine to sønner har sex, så tett er jeg på mine to sønner. Det må du være som agent, sier Berit Riise.

har på forsiden blitt til

– Jeg vet når sønnene mine har sex

Forfalsket sitat

Forfalsket sitat


Utsagnene ligner hverandre, men har helt forskjellig meningsinnhold.

Det opprinnelige utsagnet er ikke ment bokstavelig, men er en metafor på ligne med «Jeg kjenner området som min egen bokselomme». Mens det på forsiden av Dagbladet er det gjort om til et bokstavelig utsagn.

Jeg synes Dagbladet bør holde seg for god til å skrive om sitat på denne måten.

Ref: http://www.dagbladet.no/2009/08/18/nyheter/rettssak/innenriks/bedrageri/riise/7702794/

8 Responses to “Dagbladet forfalsker sitater”

  1. Terry Bull Says:

    Hvem bryr seg vel om «foppball»?

    • Sjonkel Rolf Says:

      Veldig mange 🙂
      Er ikke like mange som bryr seg om Berit Riise da.

    • ukorrigert Says:

      Jeg bryr meg minimalt, men jeg bryr meg om ærlighet i media.

      • ukorrigert Says:

        Men en sak jeg ikke bryr meg om er egentlig en grei sak å kommentere, ettersom jeg da ikke har noen annen interesse av å fremme ene eller andre siden av saken.

  2. Ronny Says:

    Ikke rart at John Arne ikke vil ha en mamma som forlanger millioner av kroner i «lønn» av sin egen sønn med til CL-finale. Hadde det vært min mor, hadde jeg gjort henne arveløs! Merkelig å si det t.o.m, pleier å være foreldrene som lønner ungene,ikke omvendt…. Berit Riise er like grisk som hu er breikjefta, stakkars… 😉

    • Eline Says:

      Nå skal det jo sies at hun jobber som hans agent så vidt jeg har forstått, og da gjelder de priser de blir enige om. MEN jeg er enig med deg Ronny. Hun virker grisk… Hun lever på sønnene sine. Jeg syns det er uetisk at enkelte foreldre er agenter for sine barn da det er veldig lett for de å utnytte de. Det blir aldri en klar definisjon på når det er på tide å være en god forelder for «barnet» og når det er på tide å være agent. Det blir noe som kræsjer der… Det ser vi jo gang på gang når foreldre prøver å ta store deler av kaka til barna sine. Ender bare i krangler… Kan jo nevne noen i underholdningsbransjen… Miss Spears hater sin mor som var hennes agent i starten… Han i hjemme alene filmene «skilte» seg fra sine foreldre… Ikke rart at John Arne ble forbannet på morra si heller som sikkert bruker mer enn sin «lønn» av hans penger.

  3. Eline Says:

    Nå skal det nevnes til blogger her at når det står bare dette tegnet: –
    Så betyr det ikke direkte sistat, men noe lignende av det hun har sagt, derfor vil nok ikke få noe smekk på fingrene. Hvis det hadde derimot blitt brukt gåseøyne så må de ha skrevet direkte ordrett. Derfor tar man disse utsagnene veldig med en klype salt.

    Ikke god etikk av journalister, men sånn er verden.


  4. […] Og dette er ikke første gang heller. Jeg har tidligere kommentert hvordan Nina Karin Monsens sin uttalelse om å starte med et handikap ble til å være handikappet. Og den mindre viktige saken (politisk sett) der Berit Riise sin uttalelse om hennes nærhet til sine sønner ble gjort om til at hun vet når de har…. […]


Legg igjen en kommentar

