Spørsmål til Siv Jensen

august 17, 2009


NRK har en partiutspørring, denne gangen av Siv Jensen, og jeg har et spørsmål til henne. Jeg begynte å taste inn dette, men ble ikke en gang ferdig med innledningen før begrensningen på 255 tegn slo inn.

Hva er dette for noe useriøst tullball NRK? Hva er vitsen med en utspørring når det ikke er rom for å stille skikkelige spørsmål? Ikke alle spørsmål lar seg formulere effektivt på 255 tegn.

Nedenfor følger spørsmålet jeg ikke fikk stillt:

Frp er for å kutte i bistand (den tradisjonelle uhjelpen), men for å opprettholde nødhjelp. Det er standpunkt jeg er mye enig i, da den tradisjonelle uhjelpen har dårlig effekt, og jeg er mer for å hjelpe på den måten landene selv ønsker, ved å bygge ned proteksjonismen og øke handelen og styrke landenes egen økonomi. Hjelp til selvhjelpe.

Men i forbindelse med Afghanistan møter jeg meg selv litt i døra. Jeg er veldig opptatt av at det landet skal få hjelp til å bli et skikkelig demokrati, og i den forbindelse mener jeg det er svært viktig at jenter og kvinner får skolegang og jobb. Slik jeg ser det krever det en bistand mer av typen den tradisjonelle som jeg og Frp egentlig er imot. Hvordan stille Frp seg til tradisjonell bistand i Afghanistan?

Spesielt langt spørsmål er ikke dette, men det blir på drøye 750 tegn. Selv ved å kutte ut innledningen er jeg på drøye 350 tegn.

Dette er veldig dårlig av NRK!

2 Responses to “Spørsmål til Siv Jensen”

  1. Max Power Says:

    ‘Hvordan stille Frp seg til tradisjonell bistand i Afghanistan?’ Jeg teller under 70 tegn. Hvorfor synes du det er så viktig at leserne av nrk.no skal ta del i din selvransakelse? Gode journalister stiller korte og konsise spørsmål.

    • ukorrigert Says:

      Hvis det var min selvransakelse du leste som viktigst i innledningen, så må du lese teksten en gang til.

      Formålet er derimot å sette spørsmålet inn i en helhet, altså relatert til den politikk som føres i dag og hvorfor den føres, fordi jeg mener helhet er viktig i politikken.

      Din forenkling synes jeg er overfladisk inntil det meningsløse.


Legg igjen en kommentar

