Skivebom fra Ivar Bjørnson

august 12, 2009


Det mangler ikke på merkelige saker i den norske debatten, og noen ganger lurer jeg på hvorfor jeg gidder å bry meg. Men jeg vet egentlig svaret, det begynte allerede som liten når jeg leste «Si det i VG», og irriterte meg over hvor mye mangel på logikk folk baserer sine meninger på. Kanskje det kan karakteriseres som en tvangslidelse, men jeg skriver…

Ivar Bjørnson, Komponist og gitarist i Enslaved, går ut mot en uttalelse Ulf Erik Knudsen, Kulturpolitisk talsmann for Frp.

Overskriften til kronikken til Knudsen er «Folk flest vet best». Det reager Bjørnson på:

Nei, vi gjør ikke det, uansett hvor genial du føler deg, Ulf Erik. Jeg vet ikke best! Derfor kjøper jeg bøker, hører på radio, ser dokumentarer, spør fagfolk, mine foreldre og så videre.

Men lenger enn overskrifter ser det ikke ut til at du leser, for i Knudsen sin kronikk står det:

Når du skal lese en bok, vet du bedre enn innkjøpskomiteer hva som er god lesing for deg. Når du har sett en film, vet du bedre enn kritikeren om du likte den. Det er du selv som må få velge hvilke fagfolk du vil lytte til. Det er du selv som velger hvilke fagfolk som skal produsere den kulturen du ønsker, og hvilke fagfolk du vil høre på når du gjør dine valg. Fagkompetanse er bra, men det er ingen grunn til at folk ikke skal få ta egne valg.

Det er altså ikke noe grunnlag for å antyde at Knudsen ikke mener man skal lytte til fagfolk osv. Knudsens poeng er derimot at man selv må få lov å gjøre sine valg etter at man har rådført seg med fagfolk.

Det Knutsen sier helt klart og rett frem er:

Når du skal oppleve noe i din fritid, vet du bedre enn fagfolk hva som er best for deg.

Dette er altså ikke en generell uttalelse, slik Bjørnson helt tydelig legger til grunn for sin kommentar, men en situasjonsspesifikk uttalelse.

Også var det eksemplene da:

Inkvisisjonen? Firkantet klode? Jorda som universets midtpunkt? Nazi-Tyskland? Helgefylla? Vold i hjemmet?

Som det er lett å se nå som jeg har brukt t-skjeen, så er ingen av eksemplene relevante i forhold til det Bjørnson kritiserer. Og med kanskje et unntak for helgefylla, så er det ingen av eksemplene ovenfor «folk flest» noen gang har stilt seg bak. Hvis man mener folk flest er for vold i hjemmet, så bør man kanskje skifte miljø.

Jeg vil avslutte med en oppfordring til Bjørnson, les hele kronikken neste gang. Ikke bare overskriften.

15 Responses to “Skivebom fra Ivar Bjørnson”

  1. ThomPain Says:

    Har Ivar (Bjørnson) her skrevet begge debattinnleggene, for så å diskutere med seg selv?
    Det virker slik ut fra teksten over… eller er det jeg som er helt på jordet her?

    • ukorrigert Says:

      Neida, det var nok undertegnede som blandet navnene. Men skal være ryddet opp i nå. Takk for påpekningen. 🙂


  2. Skivebom fra hvem?

    Det er Frp´s kulturpolitiske talsmann Ulf Erik Knudsen som har misforstått – han svarte på undertegnedes innlegg » Frp´s forrakt for fagkompetanse» som omhandlet kunsten FØR den blir laget/produsert- ikke etter at den er laget.

    For selvfølgelig skal folk kjøpe eller gå på hvilke konserter og utstillinger de vil. Det er alle enige om.

    Poenget som både du og Knudsen ikke har fått med dere, er altså at statlig støtte kommer inn før prosjektene realiseres- og at statlig støtte er vesentlig for å beholde variasjonen i uttrykkene og for at folk skal ha noe å velge mellom. Og for at kunstnerne innefor alle felt: musikk, forfattere, dansere, billedkunstnere osv skal kunne overleve når de utvikler nye ideer, prosjekter og i tilegg produserer og viser frem sin kunst.

    Så du får ta den oppfordringen du sendte avgårde til Ivar i Enslaved å sende i retur til deg selv og til Knudsen. For jeg er enig at grundighet er en dyd:-)

    med vennlig hilsen
    Tonje Gjevjon
    Billed og Performancekunstner

    • ukorrigert Says:

      Jeg sporet opp innlegget ditt. Har ikke tid til å lese det nå, men lover å gjøre det.

      I mellomtiden vil jeg stille et raskt spørsmål: hvorfor er det slik at «musikk, forfattere, dansere, billedkunstnere osv.» skal kunne overleve av sin kunst, mens jeg for eksempel ikke kan kreve å få overleve på blogging eller noen av mine andre hobbyer? Mine hobbyer er utelukkende en utgift for meg.

      Jeg ser for meg at kunstnere kan leve av en jobb ved siden av slik jeg gjør.

      Hva skiller din gruppe kulturbidragsytere fra meg, og fra folk som bruker sin fritid og for å holde liv i foreninger og lag, altså folk som bidrar til kultur på på lokalplanet.

      Som sagt, jeg skal lese kronikken din og kommer tilbake til den. 🙂

      • Leiv Says:

        Frem til du skrev dette trodde jeg kanskje du hadde noen bra ting å komme med, men det du sier her er jo helt absurd.
        «Kunstnere kan leve av en jobb ved siden av slik som jeg gjør»
        «… skal kunne overleve av sin kunst, mens jeg f.x. ikke kan kreve å få overleve av blogging». Er dette en spøk? Går ut ifra det, var iallefall latterlig:)

      • ukorrigert Says:

        Leiv, kommentaren din hadde hatt mer verdi om du hadde forklart hvorfor du synes det er latterlig.

        Hvorfor skal ikke kunst kunne bedrives på fritid og/eller deltid, inntil man dyktig nok/kjent nok til å kunne leve av det?

    • ukorrigert Says:

      Hei igjen Gjevjon, nå har du fått svar på tiltale.

      Når det gjelder poenget jeg ikke hadde fått med meg, så er ikke det relevant i forhold til Ivar Bjørson sin skivebom. Hans missforståelse av hva Knudsen mente er fortsatt like stor.

      At statlig støtte er vesentlig for å beholde variasjonen i uttrykkene er en påstand jeg ikke deler. Det er masse variasjon og innovasjon i frie markeder. Langt mer enn jeg noen gang har observert i en komitee-drevet statsstøtte prosjekt. Men mer om det dersom du følger linken over til kommentaren på kronikken din.

      Jeg har kalt den «Gjevjons forakt for saklig debatt» som en lett parodi på ditt «Frps forakt for fagkompetanse».

  3. Håvar Says:

    Vel, det å være kunstner er en heltidsjobb, noe blogging veldig sjelden er. Som musiker må jeg forberede meg til spillejobber, skrive og arrangere musikk, øve for å vedlikeholde kvaliteten på spillingen min og selvsagt øve inn nye ting. Dette er ikke noe som kan gjøres unna på et par kvelder i uken. Jeg tror nok du ville fort ville merket om all musikk i Norge bare ble fremført av hobbymusikere…

    • ukorrigert Says:

      Grunnen til at blogging sjelden er en heldagsjobb er at folk må jobbe ved siden av for å ha noe å leve av.

      Det hadde ikke vært noe problem å blogget på heltid. Skulle man laget en skikkelig god blogg, og ikke bare hobby-meningsytringer som denne bloggen, så har man en stor jobb i forhold til å samle informasjon og fakta.

      Og jeg spør som Bjørn nedenfor, hvis jeg produserer en vare som selger så dårlig at jeg ikke kan leve av det, skal jeg da kreve at fellesskapet betaler for produktet? Holder det å påberope meg at jeg jobber heltid med mitt dårlige produkt?

      Da kommer vi tilbake til det egentlige spørsmålet, hva gjør at kunstnere er i slik en særstilling?

  4. Bjørn Says:

    Hvis jeg produserer en vare som selger så dårlig at jeg ikke kan leve av det, skal jeg da kreve at felleskapet betaler for produktet?

  5. -e- Says:

    Folk flest er dumme som brød, og samtlige av ekemplene Ivar Bjørnsom kommer med er noe «folk flest» på et gitt tidspunkt har vært tilhengere av, eller holdt for sannhet.

    når det gjelder å leve av blogging: finn deg en avis eller et tidsskrift å skrive petitartikler for, om du mener du er god nok? Forøvrig var det en ganske kjent amerikansk grunder som i sin tid sa at forskjellen på suksess og fiasko er om du forsøker, og klarer, å leve av det du synes er morsomt å drive med, eller ei. «Rich people invariably make their money of their hobbies».

    Selvsagt er det noen hobbier som har et større potensiale for inntjening enn andre, men slik er nå engang verden.

    • ukorrigert Says:

      Når var folk flest tilhengere av nazi-tyksland? Meg bekjent var det en stor krig nettopp fordi folk flest ikke var så veldig begeistret.

      Det ser ikke ut som om du skjønte eksempelet med «leve av blogging». Ja, skal man leve av blogging så må man finne noen som er villig til å betale. Skal man leve av kunst så mener mange at man ikke skal trenge å finne noen som vil sponse en. Da skal man få sin lønn fra andres skattepenger.

      Hva putter kunstnere i en særstilling?


      • Hehe, morsom du. Folk flest i Nazi-Tyskland var tilhengere av nazismen. Hvis du protesterer på at «det var i Nazi-Tyskland, ja, men når vi sier folk flest så mener vi folk flest i hele verden», ok, er da også FrP partiet for folk flest aka kinesere, muslimer, sultrammede i Afrika etc, og nordmenn er bare en ørliten minoritet som bare skal legge seg ned og holde kjeft, ikke et knyst, eller så smeller det! Er det det FrP mener med «folk flest»?

  6. Håvar Says:

    Et par momenter: Det er ikke kun «andres skattepenger». Kunstnere betaler skatt de også, akkurat som alle andre som tjener penger i Norge. Kunstnere får heller ikke hele sin lønn fra staten, med unntak av de få som lever på kunstnerlønn. Kunstnere er heller ikke på langt nær det eneste yrket som får støtte fra staten til å drive virksomheten sin. Sammenligningen med journalister er faktisk relevant fordi de fleste aviser får pressestøtte. Man har også NRK som lønner en masse journalister. Bønder får subsidier, bedrifter får oppstarthjelp gjennom for eksempel Innovasjon Norge og så videre og så videre.

    Hva putter kunstnere i en særstilling?

  7. Ivar Skjørestad Says:

    Nå er det ikke slik at (i mitt tilfelle) alle musikere/band får statsstøtte. Det finnes komitéer, som kjør en vurdering. Noen få, som «har noe å fare med», får turnéstøtte slik at de kan reise rundt om i Norge og det store utland. De fleste må ha en jobb på si for at ting skal gå rundt.
    Det finnes også andre støtteordninger, både private og statlige/kommunale. en oversikt finnes her: http://www.brak.no/index.php/artikkel/22

    Her snakker vi om en potensiell framtidig inntektskilde for kommune og statskasse. Som Håvar sa: «Kunstnere betaler skatt de også.»

    Ikke kom å fortell meg at det ikke finnes støtteordninger for andre typer næring. Både til lokal, national og international ekspansjon.

    Som aktør i musikk-/scenekustsegmentet kan jeg fortelle om en ekstrem profesjonalisering av bransjen, i alle ledd, de siste årene. En bransje som var ganske grå har blitt hvit. Flere store aktører har vokst fram i produksjonsleddene. HMS, som var ganske hemmelig, er satt på dagsorden og satt i sving.
    Vi snakker om mange arbeidsplasser!

    Kan hende FrP klarer seg kun på brød, men vi andre trenger også sirkus!


Legg igjen en kommentar

