Har dere tapt noe på Spotify?

august 12, 2009


Spørsmål til de som mener de ikke tjener nok penger på spotify: Taper dere noe på det?

Blir det mindre platesalg? Mindre spilling i radio? Færre på konserter?

Hvis ikke, hva er det dere klager over?

I «gamle dager» var radiotid viktig for å bli hørt og kjent. I 2009 er det andre kanaler som gjelder. Spotify trenger muligens også noe mer tid for å bli skikkelig utbredt.

Personlig er jeg så gammeldags at jeg ikke liker å leie musikk. Jeg foretrekker å eie, og foretrekker å kjøpe plater og filmer på gamlemåten. Ikke minst pga. kvaliteten. Det er som de sier; film er best på kino, og kino er best hjemme.

Ikke det at jeg kjøper noe for tiden. Jeg har fått en bransje, som bare er ute etter å plage kundene sine mest mulig, langt oppe i halsen. Totalt unødvendig sonekontroll og kopisperrer ødelegger for mine muligheter til å organisere kjøpte filmer som jeg ønsker det. En rekke groteske rettssaker har gjort med rimelig sur og gretten. Så jeg har gått til en personlig innkjøpsstopp.

(I hvertfall nesten, for eksempel «kom jeg over» Iron Maiden: Flight 666 for en stund siden. Og den må bare kjøpes. Så enkelte unntak fra min lille private boikott blir det… nobody’s perfect.)

Tilbake til saken, så vil jeg oppfordre surmulende artister til å se på dette som profilering med mulighet til å kanskje tjene litt i tillegg. Hvis alt dere gjør bare skal preges av hvor lønnsomt det er i øyeblikket, så kan det hende dere taper på den holdningen i lengden.

4 Responses to “Har dere tapt noe på Spotify?”

  1. Eddie Vedder Says:

    Kunne ikke vert mer enig, begynner å bli rimelig lei klaging fra musikkbransjen i sin helhet. Først klages det for at folk laster ned musikken gratis, så kommer det et produkt som reduserer gratis nedlasting og faktisk skaper pluss i kassen. For å ikke snakke om reklameverdien det kan ha for artistene. Det er utrolig mye musikk jeg har hørt og deretter handlet albumet til i etterkant av en «oppdagelesereise» på spotify.

    Er veldig enig i det som står i innlegget ditt, «thumbs up», som du sier var tidligere radiotid det hotte for artistene. Noe som gjenspeiles når man i dag slår på kanalar som MTV og Vocie, der pengene rår for hvem som får spilletid. Men å kreve oss som skal kjøpe musikken for penger for deres egen promo er helt bak mål. Det er vel ikke lenge før artistene vil kreve penger for besøk på myspacesidene sine.

    Det er vel også et poeng at de artistene som gjør det bra og får et velfortjent godt rykte tjener sine kroner gjennom konserthonorar. Mange band som i dag lever av musikken kan nok takke fans som legger igjen mye penger i kassa.

    Kjenner dette temaet irriterer meg, men gir meg nå.

  2. Anna Says:

    Hørte en historie om et band som var i klammeri med Venstre om gratis fildeling, som de nissene har stått i bresjen for. Jeg har dessverre glemt hvilket band det er, og håper det ikke er en vandrehistorie. De mente i hvert fall at om Venstre syntes at folk kunne laste ned låtene deres gratis, så kunne de kverke en av Sponheims sauer og spise den opp. Som sagt så gjort. Dessverre har teknologien ligget langt i forkant for lovgivningen når det gjelder dagens underholdningsbransje. Nå kan man om man vil bruke mye av den samme teknologien til å overvåke de som begår lovbrudd, noe jeg synes man burde gjøre. Da opptakskassetten kom, kom samtidig kassettavgiften som skulle tilbakeføre tapte inntekter til artistene. Samtidig var selv den beste opptakskassett så vesentlig mye dårligere enn LP-kvalitet at musikkinteresserte alltid så på det som en b-løsning. Med dagens teknologi blir kopiens kopiens kopiens kopi ikke noe dårligere enn originalen, Spotify har lydkvalitet som mp3 og er et greit nok gratisalternativ om man holder ut den forj… reklamen. Jeg kommer til å bruke Spotify til å høre på ting jeg etterpå kommer til å kjøpe og det kan jeg godt tenke meg å bruke 100 kroner i måneden på å gjøre. Dessverre har store veletablerte artister som Metallica, Beatles, Michael Jackson og Prince blitt symboler for kampen mot ulovlig fildeling, noe som har gitt dem rykte som musikkens Stein Erik Hagen. Det er imidlertid viktig at denne kampen føres, fordi hele inntektsgrunnlaget for en stor og sammensatt bransje er i ferd med å smuldre opp. Det er ikke bare Sony og EMI man snakker om, men et bredt spekter av miniselskaper som utgir musikkog som er avhengige av royalties for å opprettholde aktiviteten.

    • Mick Jagger Says:

      SO?
      Meg bekjent har selskap livets rett kun hvis noen er villige til å kjøpe produktet dets.
      Musikkbransjen ‘as we know it’ har kanskje ikke livets rett. Positivt spør du meg, for majoriteten av de som søker tilflukt i denne bransjen har sansynligvis ikke et fnugg av muikalitet i det hele tatt. Det finnes et utall impresarioer, managere, promotører, speidere og annet rask hyret av plateselskapene som ikke gjør annet enn å hause opp et marked som kanskje ikke eksisterer i det hele tatt.
      Det vi ser nå er tidenes kulturboble som sprekker.
      De artistene som ikke ser relevansen av å la seg promotere gjennom gratisalternativene vederlagsfritt, bør stikke fingen i jorden og se om de liker det de holder på med; om det er kunsten som driver dem eller pengene.

  3. jupps Says:

    Jeg lastet nylig ned Spotify,- med reklame, og uten invitasjon, selvsagt. Det er jo ikke noe problem å få til det…. Reklamen irriterer litt, men det koster 99 kr måneden å slippe den. Det er 3 med hver sin pc her i huset. Det synes jeg faktisk er dyrt for å bare lytte på radio. Eneste forskjellen er at jeg bestemmer musikken, ikke en radiovert.

    Jeg regner med at før eller siden vil de kreve betaling av alle,- det gjelder først å hanke inn flest mulig lyttere. Men tenk om de hadde lagt seg på lavere beløp, 25 kr mnd? Det kunne jeg betalt for å slippe reklamen. Ville blitt 75 kr mnd herfra om de hadde jekket ned prisen.


Legg igjen en kommentar

