Uvitenskapelig skolepolitikk

august 11, 2009


Forskning.no har en interessant artikkel om skolepolitikken i dag.

Det er tydelig at politikerne har rådgivere som leter opp forskning etter tema, sier førsteamanuensis i pedagogikk ved Pedagogisk forskningsinstitutt, Christian W. Beck til forskning.no.

– Politikerne leser gjennom forskning og plukker ut poengene som passer deres politikk. Når politikere gir penger til forskning på skole, så blir det veldig interessestyrt. Dette gjelder all utdanningsforskning

Ett av tiltakene det er bred enighet om blant partiene er høyere lærertetthet. Både Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti nevner dette i partiprogrammene sine. Forskningen derimot, viser at lærertettheten har liten sammenheng med hvor flinke elevene blir.

Dette tas blant annet opp i en av verdens største studier på skole og læringsresultater, Visible Learning, av John Hattie. Han skriver at av de rundt hundre studiene som er gjort på klasseromsstudier og resultater, så er det ingen som viser en sammenheng mellom de to.

Les hele artikkelen ved å følge linken ovenfor.

Update:
Ser ut som om VG har plukket opp saken også.

Advertisements

2 Responses to “Uvitenskapelig skolepolitikk”

  1. JILL WHITE FANEBUST Says:

    Det er kun Latvia I Europa som har dårligere
    lærer og skoler.

    JILL

  2. Thorbass Says:

    HVA GJØR VI MED VÅRE UNGE?? Alt for ofte kommer lekne, lærevillige og nyskjerrige sjeler til denne verden, for bare 16 år senere å ende opp som utbrente, identitetsløse og usikre papegøyepuggere av faktastoff. Og Da skal de stakkars krekene velge sin Fremtid. FLOTT! Dette folkens er pokkern meg OVERGREP!

    Så hva er feil med dagens skolesystem? Mye småtteri, men en ting som jeg legger merke til er at det blir ALDRI nevnt hovedgrunnen til at skolen feiler så brutalt (joda, det gjør den!)! Jeg er ingen forsker, i hvertfall ikke på skole. Men på frukten skal treet kjennes (Treet = skolen, og frukten = ferdig elev, for den som ikke skjønner seg på metaforer etter 16 år med fordumming.). Og frukten jeg ser er menneskene jeg ser i rundt meg, mitt samfunn; Norge. Og da er det ikke vanskelig å gi karakteren FAIL til skoleverket. Jeg er kanskje litt frekk og ufølsom nå, men bedre det enn «hensynsfull» og dum (sviker)!
    Feilen med skoleverket vårt er ikke nødvendigvis detaljene og formen, men ESSENSEN, verdiene, fokuset!; Hva pokker er det vil vil at våre håpefulle skal sitte igjen med etter 16 års skolegang? I dagens system så lærer de EN ting: Pugg! Ikke forstå/tenk selv.. (Og ja, jeg ser på som det største sviket mot mennesket i dag!)
    Skolesystemet mangler POTENS! Den gjør ikke elevene (mye) smartere, mer kreative, mer innsiktsfulle (i seg selv) og den planter IKKE god selvfølelse og selvtillit/mestringsfølelse for å møte den store verden! Tvert imot! Vi lager mus av menn(-/kvinner).

    I stedet for bare å lære hva andre har gjort i sitt liv, så burde vi lære våre unge å leve mer sine egne.
    I stedet for å fylle opp hukommelsen vår med andre menneskers lærdom, så burde vi lære å lære av livet selv. (For all del: lær av andre, hjulet trenger ikke å bli funnet opp igjen.. Men hvis vi ikke trener vår unge til mestring, så tar vi fra de noe verdifullt, i stedet for å gi de noe..! Med andre ord: undervisningen mangler potens!)

    En lærer er i dag som en gravferdskunsulent å regne. De steller de døde, pynter de opp så de SER fine ut og gir de en fin kiste å ligge i. Når den unge så har lagt sin lekne, nyskjerrige og lærevillige sjel i kisten, da har skolen gjort sin jobb, etter boken.
    Det er denne FELLEN som lurer oss, tror jeg. Den lurer oss vel egentlig ikke, men vi tør ikke si fra. De unge SER jo fine ut. Og de bråker ikke riktig så mye lenger. Og de kan jo få en jobb. Flott! Men de er døde eller døende innvendig.

    Du mener jeg svartmaler? Da tror jeg du evt ikke skjønner konseptet av en levende sjel.

    Burde ikke målet med skolegangen være å utvikle og ta vare på LEVENDE SJELER? Mennesker som har lært å respektere menneskenaturen gjennom skolens eksempel!? Mennesker som har selvtillit, kreativitet (litt bråk/liv må man regne med) og innsikt?
    Mennesker som kan skape sin fremtid, i stedet for å presses inn i ett grått dødt skolert liv? Mennesker som har mangfold og identitet i stedet for halvtilpassede, identitetsløse, kjedelige, uorginale sløvinger som bare er «another brick in the wall»? Ikke for det, vi trenger de også^^, men la i hvertfall det bli ett valg de tar utifra ett kvalifisert og velinformert sinn.

    Med andre ord: La ikke kvantitet gå utover kvalitet. La ikke formen gå utover innholdet. Skap en potent skole som gir, i stedet for å vanskeliggjøre/ta! Ett vakkert lik er fremdeles ett lik..

    Skoledebatten burde være levende preget av filosofi rundt emnet å oppdra fremtidens mennesker, om psykologisk/pedagogisk innsikt, vår menneskelige historie og vårt potensial! Hvor vil vi? Hva vil vi? Men alt jeg leser om er timeanntall, lærer pr elev, etc. DETALJER! Det oppleves som om vi ønsker å plastre en brukket fot..! Og det er vel «litt dumt»?

    Les stillingsannonsen til Jølstad begravelsesbyrå! Der finner du stillingsbetegnelsen til våre lærere i dag! Med all respekt for våre lærere, gud skal vite at de prøver(!), men med null respekt for våre politikere/»ledere».

    Jeg tar meg nå den rett til å påstå følgende:Tar man det jeg har sagt på alvor og satser på fremtidens mennesker i stedet for skolesystemer så blir det bra! VELDIG BRA!! Vår nasjon vil bli ett fyrtårn! En ledende stjerne i verden, i stedet for en blek kopi! Hvis ikke så kan vi forandre på formen, reformere, frem og tilbake, i hundreder av år til, tusener av år til og med, til frustrasjon for våre hardt prøvede lærere og til feilbehandling av våre uskyldige håpefulle!

    PS! Til dere lærere: Med en skole som satser på å utvikle mennesker, på ekte, i stedet for hjernedøde puggere, så vil dere trives 100% bedre. Dere vil jobbe i ett miljø som vibrerer av kreativitet og liv, i stedet for spindelvev og støv fra døende sjeler!

    Jeg kunne sikkert formulert mitt poeng mykere og bedre. Klargjort mer, etc. Men mine tanker er ikke nye, de er gamle. Kanskje satt i en litt ny kontekst. Kanskje kan jeg være med på å bidra til at nye hjul starter i maskineriet? Men muligens er det håpløst. I en verden hvor vi nærmer oss en kollaps i bevisstheten, med dagens kurs. Oppgaven blir for stor, for den krever selvstendige, orginale og kreativ tankeprosesser, noe vår enhetsskole har vanskeliggjort.

    Men det er en gylden mulighet til ett historisk kvantesprang innen utdanning!
    VÅKN OPP!

    FrP forever!


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: