Debatten om åpenhet trengs

august 11, 2009


Presseforbundet er kritisk til regjeringens hemmelighold av Kystverket-rapporten. Det er bra, for dette er en debatt vi trenger.

I et demokrati bør det være mest mulig åpenhet. Dette er helt grunnleggende for at folket skal kunne vite hva som skjer, og dermed være informert når de gjør sine valg.

Hemmeligholdelse av den typen Arbeiderpartiet her har holdt på burde rett og slett ikke skje. Og jeg har lenge vært misfornøyd med at det ser ut som om samfunnet, de andre partiene og pressen bare tar for gitt at slik skal det være.

Jeg er derfor glad for at presseforbundet nå tar opp temaet, og jeg håper det blir en grundig debatt om dette. Jeg er derimot litt tvilende til at det vil skje. Å forsvare prinsipielle standpunkt som viktigheten av åpenhet og gjennomsiktighet i et demokrati virker det som om det er lite tradisjon for i landet vårt. Så for å være ærlig tviler jeg på det blir noen stor debatt utover de vanlige partivinklede kranglene der motparten forsøke å score noen billige retoriske poeng, og arbeiderpartiets sympatisører ukritisk forsvaret sitt parti.

Men jeg håper…

(Åpenhet bør forøvrig gjelde de fleste områder i samfunnet, inkludert rundt prestasjonene til de forskjellige offentlige skolene, for å referere til en eldre debatt)

Legg igjen en kommentar

