Meld deg ut av statskirken i dag!

august 6, 2009


Fortsatt medlem av statskirken til tross for at du har sluttet å leke med usynlige venner for mange år siden?

Human etisk forbund har et skjema du kan laste ned, skrive ut, fylle ut og sende inn. Det er gjort på noen minutter, og etter noen dager får du en bekreftelse i posten.

Når man ser hvor mye faenskap religion historisk har ført til, og fortsatt fører til, så er det ingen vits i at kirken skal få mer støtte enn nødvendig. Meld deg ut i dag!

36 Responses to “Meld deg ut av statskirken i dag!”

  1. Anonym Says:

    Mye enklere er å returnere svarkortet som følger med det berømte valgkortet, hvis du har fått det. Porto var t.o.m. inkludert. Skjønner ikke hvorfor folk gidder å hisse seg opp over sånt og ringer for å skjelle ut mennesker de aldri har sett før. Det er bra medmenneskelighet, det…Nei, tell til ti, og meld deg ut på en sivilisert måte.

    • ukorrigert Says:

      Jeg ville aldri ringt og skjelt ut noen jeg heller.

      Men å returnere svarkort og å melde seg ut av statskirken er to forskjellige ting!

      • Dag Says:

        Når det ikke er første gang man må melde seg ut, uten å være døpt, så er det for min del slutt på tålmodigheten.

        Dvs det er helt greit å gjøre det ubehagelig for de som jobber med dette fordi det vil lage press på resten av administrasjonen i statskirken så de endrer praksis.

  2. JILL WHITE FANEBUST Says:

    Alle skulle blitt utmeldt av Statskirken
    så kunne dem som ville melde seg inn.

    JILL

  3. KP Says:

    Det er også greit å huske på det gode religion fører med seg, bl.a.

    Borgerettighetskampen i USA startet i religiøse miljøer og Martin Luther King.

    Apartaid-motstanden i Sør-Afrika vokste frem fra Biskop Desmond Tutu og hans miljø.

    Munkene i Tibet er symbolet for motstanden mot diktaturregimer.

    Religion har ført mye negativt med seg, men vi glemmer ofte å presentere begge sider.

    • ukorrigert Says:

      Man fokuserer ofte på problemene, for det er de som er … et problem.

      Og i det store og hele synes jeg religion fører langt mer negativt med seg enn positivt.

      Selv om jeg også ser at religion ofte skaper en kultur der det gode i menneskene får komme ut på en annen måte enn det gjør ellers i samfunnet.

      • Anonym Says:

        Mennesker generelt fører med seg mer negativt enn positivt. Kanskje vi bare må gjøre noe med det heller?

    • Alchemist Says:

      Din referanse til Apartheid-motstandens opprinnelse er så feil at jeg må kalle det horribelt å si. Istedenfor å irettesette deg med trøttende fakta ønsker jeg å eksemplifisere med å vise hvor farlig det er med slike stempler utifra egenoppfatning. Det er nettopp det som er utfordringen med religionen. Mange ser gjennom det andre tror på, enten basert på perspektiv eller kunnskap. Like fullt er dette oppfatninger som inkorporeres fra allerede barnsben av, og er ofte vanskelig eller ubehagelig å kvitte seg med. For å vise nøyaktig hvorfor tar ve steget bort fra religionen og ser på det vestlige samfunnets pillarer og hva markedsliberalistene tror på. Banksystemet er privateid, alle må låne fra disse enten det gjelder et land eller privatpersoner. Idealene i media og musikk er nokså langt unna virkeligheten og mange ser ikke budskapet i hva som rettes mot barn og voksne. Fler og fler «forkaster» tradisjonelle mønstre som kirke og trosretninger, nettopp fordi de er av en annen tid. Informasjonsflyten tilbyr mer kunnskap slik at fler kan overveie slike ting nøyere. Allikevel, hvor er invividet? Overvåkning, frihetsinnskrenkning, regelendringer, ssentralisering, økt produktivitet, lavere kostnader. Samtidig går vi mot valgløfter som bedre skoler, sykehus, velferd og arbeidsmarked. Hvor mange tror du som UTEN religionen og kun med sin egen sunne fornuft føler at noe er riv ruskende galt? Det er i de svake stunder hvor individet er mest mottakelig. Derfor, foreta ditt eget valg, ikke velg utifra de alternativene som allerede finnes, for hva om ingen av alternativene virkelig passer inn for deg? Valget ditt er jo da allerede tatt innenfor en begrenset sfære, og DET, det er noe av det mest sentrale i dagens verden. Begrens informasjonstilgangen slik at oppfatningen til massene tillater ulike handlinger, selv om de går langt over grensen til det ekstreme. 😉

  4. Kåre Garnes Says:

    enig med KP, men problemet er vel STATSkirke. ingen av eksemplene dine hadde vel eksistert om de involverte var i statskirken. eller?

  5. Kåre Garnes Says:

    Disclaimer: har ikke peiling på hvordan hverken Luther King, tibetmunkene eller Tutu var/er organisert…

  6. Hallvard Says:

    Får eg lov å utfordre deg? Om du tek utfordringa skal eg love deg at du kjem til å få auka innsikt og kunnskap – og min respekt, for å setje deg inn i eit standpunkt som ikkje stemmer overeins med det du på det noverande tidspunkt har (om religion og godleik/vondskap).

    Eg utfordrar deg til å lese ei bok ved namn «Atheist delusions», som er skrive av den grunnlærde kyrkjehistorieprofessoren David Bentley Hart.

    Les meir om boka her:

    http://www.amazon.com/Atheist-Delusions-Christian-Revolution-Fashionable/dp/0300111908

    • ukorrigert Says:

      Jeg beklager å måtte skuffe deg, men du må nok gi en bedre begrunnelse enn det for at jeg skal bruke tid og penger på en helt ny bok. Det holder ikke at en eller annen person på nett sier at den er lesverdig, uten å si noe om hvorfor den er lesverdig.

      Jeg har fulgt debatten rundt religion lenge, og kjenner de fleste argument fra begge sider ganske godt etter hvert. Det er lenge siden jeg har kommet over et nytt argument, for å si det på den måten.

    • ukorrigert Says:

      Nå har jeg faktisk lest første kapittel/innledningen «The gospel of unbelief», og jeg må si at det var ikke god lesning.

      Det var stort sett bare nedsettende snakk og karakteristikker om forskjellige personer som har angrepet religion gjennom bøker. Til og med begrepet «memer» avfeier han uten begrunnelse som et «inane concept».

      Det var også en del filosofisk basert kverulering. For eksempel hvordan kristendom ikke egentlig er en religion og hvordan «religion in the abstract does not actually exist». Jeg synes personer som i stedet for å møte meningen i kritikken bruker slik «intellectual hairsplitting» for å vri seg rundt hele problemstillingen er forferdelig slitsomme.

      Jeg har diskutert en del med slike kverulanter selv, og min erfaring er at de bare hopper fra stein til stein og man kommer aldri noe videre. Ethvert argument blir møtt med en eller annen innvending på betydningen av et begrep som ofte ikke en gang er relevant. Slikt er ikke annet enn «red herring»-er.

      Å lese sånne tekster føles kanskje godt og treffende for de som ønsker et forsvar for sin tro/religion, men det er ikke særlig givende lesestoff for meg som ikke deler det behovet.

      Dette er nok en bok jeg vil holde meg langt unna.

  7. bob Says:

    Umm eller kansje fordi de har blitt feil oppført i en religions medlems liste.

    Når jeg vet selv at jeg aldrig har meldt meg som medlem i noe religion.

    Så er det ikke mitt ansvar å gå å sjekke hvert ensete religionsmedlems liste til hver religion for å se om jeg er oppført på den.

    Dette er bare enda et eksempel på kurupsjonen og grådighet i kristendommen.
    Som du ser så er det slik at jo flere medlemer kirken har jo færre midler går til andre trosammfunner.

    Ikke langt fra tidene der kristendommen gikk rundt å sa at dersom du betaler oss så så mye så for vi dine avdøde ut av «purgatory».

    Ikke rart at folk blir sur når dem står oppført på en liste dem har meldt seg ut av eller aldrig meldt seg på fra starten.

  8. Trond Says:

    Det tok meg 10+ forsøk med brev, telefon og epost og tre år å melde meg ut av Human Etisk forbund. Så det er flere som er deserate når det gjelder å holde medlemstallet kunstig høyt.

    • ukorrigert Says:

      Jeg har ikke tenkt å melde meg inn der. Eneste jeg har gjort er å bruke skjemaet deres til å melde meg ut av statskirken.

    • Pilsemann Says:

      Er det virkelig sant? De trår jo ikke akkurat forsiktig når det gjelder å uttale seg om kirkens praksis. Kunne vært artig om noen journalister kunne ta tak i den biten også…

  9. tprje Says:

    Jepp !! Meld ut, send inn kortet IDAG!

  10. Merethe D. Says:

    Ja, meld dere ut, men regn med at dere på magisk vis blir medlemmer igjen! Jeg meldte meg ut for snart 20 år siden, og har siden den gang måttet melde meg ut igjen og igjen, fordi jeg ved hjelp av kirkas trylle-trylletriks har blitt medlem igjen, mot min vilje.

    Det er provoserende, og jeg forstår godt at folk blir forbanna, så mitt råd er å sjekke omtrent annethvert år om du er medlem i statskirka igjen, og være forberedt på at du faktisk er blitt det siden sist.

    Likevel; meld deg ut skriftlig, så mange ganger det trengs, hvis det er det som er rett for deg! Ikke gi opp, før eller senere får man bare håpe at de får orden i sysakene sine.

    • ukorrigert Says:

      Hvordan sjekker man? Ringer man noe sted? Mailer?

      • Merethe D. Says:

        Ja, man kan både ringe og maile det lokale menighetskontoret der man bor. Alle de lokale menighetskontorene har medlemslista på cd (for hele landet). Telefonnummer og mailadresser ligger ute på nettet, så det er lett å finne. :o) Lykke til, og ikke glem å gjøre det til en vane å sjekke med jevne mellomrom. ;o)

      • ukorrigert Says:

        Supert, det skal jeg huske på. Begynner å nærme seg et par år siden jeg meldte meg ut nå.

  11. Hold norge kristent Says:

    Vil heller at Norge skal være kristent enn dominert av religioner med sjølvmordsbomere, tvangsekteskap, lemlesting og diskriminering av oss som kun vil ha eit rolig liv, stifte familie, gjere ein jobb og ikkje krangle med nabolandet.

    • ukorrigert Says:

      Det er ingen grunn til at dette skal være enten eller. Min foretrukne metode for å bli kvitt religion er kunnskap om verden, vitenskap, logikk og typiske måter vi mennesker lurer oss selv på.

      I tillegg er det viktig med utdannelse generelt, og spesielt for kvinner.

      Jeg tror denne fremgangsmåten biter på alle typer religion. 🙂

  12. Sol og Sommer Says:

    Nei, jeg har ikke, og veldig mange andre har ikke tenkt å melde oss ut av statskirken.

    Tenk på det du og andre i «Anti-all-religion-og-da-spesielt-kristendommen-forbund 🙂

    God sommer!

    • ukorrigert Says:

      Heisan,

      noe slikt forbund kjenner jeg ikke til. Min tanker og meninger er mine, og ikke koblet til noe spesielt forbund, organisasjon, doktrine eller dogme.

  13. kritisk Says:

    og her kan du melde deg ut av human etisk forbund:

    http://www.human.no/upload/Skjema/Utmelding_HEF.pdf

  14. Joakim Says:

    Her snakker vi virkelig om å gjøre en fjær om til ti høns altså. Jeg er ikke medlem av statskirken, men fikk allikevel dette brevet om kirkevalg. Vet du hva jeg gjorde med det brevet? Jeg kastet det bare, la det i bunken med reklame og kastet det. Verre er det faktisk ikke, det tar deg en håndbevegelse og et halvt sekund for å kaste brevet. Det blir bare teit å ringe den lokale presten å kjefte på han, det blir barnslig faktisk. Dessuten er det ikke prestens skyld at du fikk brevet. Ville du likt å bli kjeftet på for noe som ikke er din skyld?

    • Michelle Says:

      Hvorfor gjorde du det? Kirken har jo bedt om at folk som ikke er medlem gir beskjed?

      • Michelle Says:

        Bare for å være helt klar: Gi beskjed via svarkortet som du nå har kastet i søppelet.

  15. Victor Lima Says:

    Gjør som svenskene! (Og tyskerne, sveitserne osv) Direkte kirkeskatt fra de som er medlemmer, ikke-medlemmer av trossamfunn slipper å betale skatten. I Sverige har det medført et ras i antall medlemmer, da f.eks. de med god inntekt synes det var litt stivt å betale noen titusener for å gå i kirken på julaften. En av løsningene som vurderes er et tak på hvor mye man kan betale i kirkeskatt, for å unngå at for mange melder seg ut. Selvsagt burde det være obligatorisk med positiv bekreftelse på medlemskap. Lovverket forbyr negativt samtykke («den som tier, samtykker») for alle andre.

  16. Pilsemann Says:

    Kirken har visst en tendens til å sende utmeldingsskjemaet fra HEF i retur, med krav om at kirkens eget skjema skal benyttes. Høl i hue, men for å spare tid, så kan det jo være en idé.

    Jeg så denne lenken inne på dagbladet-forumet:
    http://www.sosialhumanistene.no/statskirken.php

    Der ligger kirkens skjema, pluss adresse til lokale kirkekontor.

  17. floffeloffe2 Says:

    Ja, dette har jeg tenkt å gjøre en tid..
    Jeg mener, så lenge kirken ikke er åpen for alle er det lite medmennesklighet å spore. Jeg sikter bl.a. til de homofile. Og foresten – noe som er viktig for meg – er personlige valg. F.eks. dersom man ønsker asken spredd utenfor kirkeområdet (man kan søke fylkesmannen om dette) – ja, da får man plutselig ikke lov til å ha en kirkelig begravelse for de etterlatte. Kirken er kun menneskeskapt med det det fører med seg. Jeg trenger ikke kirken for å tro på Gud – – –


Legg igjen en kommentar

