Overtro på forskning.no

juli 27, 2009


En kommentar til en artikkel på forskning.no: (JB er meg)

Naturliggjøring av overtro?
Ikke mye forskning over dette nei, det er ser mest ut som et forsøk på å naturliggjøre overtro. Spesielt det at hun kaller forsøk på å forstå og forklare fenomen på en rasjonell måte for «kassetenkning».

Alle våre opplevelser befinner seg i vårt eget hode. Sansene samler inntrykk fra omverdenen, men selve opplevelsen befinner seg inni oss. Og dette kan være en god forklaring på hvorfor fysiske bevis, slik som bilder og video, er så vanskelig å oppdrive, og hvorfor fenomenene glimrer med sitt fravær under kontrollerte situasjoner.

Jeg vet at hvis jeg begynte å oppleve «en gjennomsiktig skikkelse iført hvit skjorte og svarte bukser» eller «en slags tåke som bølger rundt i stuen, nede ved gulvet», så hadde jeg funnet fram kamera og sikret meg bevis. Hvis sensorene i øyet kan plukke opp lyset fra disse fenomenene, så kan sensorene i kameraet også gjøre det. Og hvis kameraet ikke gjør det, så får jeg bekreftet at opplevelsen nok er skapt i mitt eget hode og ikke av noe utenforliggende.

Legg igjen en kommentar

