Kontantløst samfunn er overvåkings-samfunn

juli 22, 2009


Professor Kai A. Olsen mener at «Bare skurker har noe å tape på at vi kvitter oss med kontantbruken.» (Aftenposten, Dagbladet, VG)

Det er jeg langt fra enig i. Poenget med å fjerne kontanter for å gjøre kriminalitet vanskelig er at alle økonomiske transaksjoner skal overvåkes og logges. Å fjerne kontanter er det samme som å øke graden av overvåking for å komme kriminaliteten til livs.

Olsens argument er altså bare en variant av den klassiske «bare skurker trenger å frykte overvåking». Hovedproblemene er to ting: Det forutsettes at ingen ting kan gå galt, og det forutsettes at de som overvåker ikke vil ønske å misbruke informasjonen. Og man skal være ganske ignorant dersom man ikke har fått med seg at stater og myndigheter til tider misbruker informasjon og makt.

Alle som frykter 1984-samfunnet bør være skeptisk til økt overvåking i samfunnet.

Et kontantløst samfunn vil ha mange ulemper:

  • Det vil gjøre det vanskelig for mennesker å bytte varer og små-tjenester seg imellom. En hver liten bytting av tjenester blir registrert
  • Man blir fullstendig avhengig av banken. Banken (eller myndighetene) kan i teorien når som helst avskjære en person totalt fra vedkommendes mulighet til å delta i samfunnet på alle måter som krever penger
  • Singel point of failure. Blir man offer for svindel, feil i banken, sviktende elektronikk osv. så får det store konsekvenser
  • Ikke alle småbedrifter har råd til å leie bankterminal
  • Vanskelig å spleise, legge ut, låne penger av hverandre

Et kontantløst samfunn vil være en svært skummel utvikling i retning av et fascistisk 1984-samfunn.

25 Responses to “Kontantløst samfunn er overvåkings-samfunn”

  1. vandreren Says:

    problem – reaction – solution

    er dette noe nytt?? at staten vil ha mer og mer kontroll overvåking..osv ?? btw..snart er vi inn i EU
    også selv om vi vil eller ikke..

    Man har aldri..og kommer aldri til å ha et reelt valg..
    (kun de alternativene som de folkevalgte har gitt oss)

    Konspirasjonsteori? Tror ikke det..bare se på historien så ser man dette om og om igjen overalt i hele verden..

  2. Roxar Says:

    Mange av de punktene du nevner er jo reelle den dag i dag. Feks:

    Punkt 1: Hva i all verden har det å si om vi blir overvåket? Staten har ingen interesse i hva Ola Nordmann gjør, med mindre det blir gjort noe ulovlig. Konspirasjons teorier så er så tapt bak et mål, synd at det er blitt så populært for tiden.

    Punkt 2: Det har jo fortsatt banken full mulighet til (i teorien) da man gjerne tar ut kontanter i fra banken sine terminaler, med mindre man gjemmer alle kontanter man har i madrassen sin.

    Punkt 3: Det over gjelder her og

    Punkt 4: Man har fortsatt full mulighet til å spleise, er bare til å overføre pengene, værre var det ikke.


    • Til Roxar.
      Godt at denne diskusjonen dukker opp igjen. Skrev en del leserinnlegg i D.N. og Ha for snart 3 år siden om samme evne, og ble avfeid som lite gjennomtenkt!
      Ang. redsel for overvåkning. Håper ikke disse personene bruker Pc, mobiltelefon, kjører i bomring, eller betaler noe med kort idag!
      Gradvis avtrapping som finansministeren foreslår, er nok riktig, da folk må ha tid til omstilling.
      Betalingsterminaler blir garantert «gratis» hvis bruken blir større, og bankene kan bruke dette til å få nye kunder.
      Men hvem vil kjøpe narkotika , sex , eller falske papirer med betalingsterminal?
      Håper diskusjonen fortsetter!

      • ukorrigert Says:

        Fridthjof Platou: Ang. redsel for overvåkning. Håper ikke disse personene bruker Pc, mobiltelefon, kjører i bomring, eller betaler noe med kort idag!

        At det allerede er mye overvåking er ikke noe argument for enda mer overvåking. Snarere tvert om.

    • ukorrigert Says:

      1)
      Du ville trivdes godt i et 1984-samfunn? Så lenge du gjør som staten vil, så er jo alt bra!

      Overvåking og kontroll er virkemidler som gir staten uforholdsmessig mye makt, og som lett kan missbrukes for å stoppe opposisjonelle. Vi er ikke garantert å aldri ende i en situasjon der staten ikke vil skade enkeltpersoner og opposisjonelle.

      2)
      Ja, og det er et problem. Man kan allerede i dag bli fullstendig lammet av feil i banken. Men dersom man ikke en gang har kontanter å falle tilbake på, eller kan låne av venner, så er man fullstendig avskåret.

      3)
      Dette øker sårbarheten flere hakk.

      4)
      Så hver man sin bankterminal når man er ute og skal på kino/spise/handle?

  3. vandreren Says:

    nothing to hide?
    les dette før du bruker det argumentet igjen Roxar.

    http://techinsider.nextgov.com/2007/07/busting_the_nothing_to_hide_ar.php

  4. Svein Says:

    For de aller fleste under 40 så er den kontantløse hverdagen allerede et faktum. Ser absolutt ingen grunn til å måtte ha kontanter og er utrolig tungvint de gangene butikker kun tar kontanter, da jeg aldri har det på meg.

    Om kontantene blir borte vil andre måter å spleise på ting ting osv bli innført. Man har allerede paypal etc. hvor du bare trenger å sende en melding for å overføre penger til en annen konto. Vanskeligere er det ikke.

    eneste grunn til å beholde kontanter er pga gamle folk (eller paranoide) som ikke tør bruke kort og føler det er tryggere å gjemme kontanter i madrassen.

    • ukorrigert Says:

      Nei, det er ikke eneste grunn. Jeg har oppgitt flere punkter som du har ignorert.

      Det er dessuten ikke alltid man har tilgang til paypal når man er ute og gjør ting sammen med andre mennesker.

      • Svein Says:

        Og som sagt så er de fleste yngre mennesker i dag totalt avhengig av banken. Jeg har aldri kontanter på meg, og har heller ikke noe kontanter liggende noen plass. Jeg er avhengig av at kortet fungerer for at jeg skal ha penger, og det har det alltid gjort hittil.

        Når det gjelder betalingsordningen på paypal så sender man bare en sms med beløp og en kode, også overføres penger til mottakers konto. Man må altså bare ha en mobil, og hvem har ikke den med seg i dag?

        Om jeg skal gi cash til noen så er jeg uansett avhengig av å ta ut penger en plass da jeg ikke har penger i lomma, så det kunne like gjerne vært andre ordninger. Og slik er det for stort sett alle vennene mine.

      • Svein Says:

        Eneste punktet som jeg skjønner er at ikke alle småbedrifter har råd til leie av betalingsterminal. Men hvor mye koster det egentlig å leie en slik? Tror ofte det er at de ikke har råd til å betale skatt…

      • ukorrigert Says:

        Det at man er avhengig i dag er ikke et argument for at det er bra at det er slik, eller at det er greit at avhengigheten øker enda mer.

        Paypal-løsningen din er forferdelig tungvindt i forhold til å finne frem en hundrings i lommeboka. Dessuten veldig lite oversiktlig dersom man er flere. Det koster også penger hver gang. Og er man utenfor dekning eller paypal er nede så får man ikke gjort det man skal.

        Og det at du ikke har cash på deg betyr ikke at det samme gjelder alle andre.

        Men det viktigste er uansett argumentene i forhold til overvåking, avhengighet og mulighetene for maktmissbruk fra myndighetene sin side som ligger i dette.

      • Svein Says:

        Jeg kan bare snakke for meg selv og mine venner. For oss hadde det ikke vært noe problem om kontanter hadde blitt borte, da vi sjelden benytter oss av det. Det vil selvfølgelig føre til at myndighetene kan overvåke alle kontantoverførsler, men det har dem jo stort sett muligheten til i dag også. Hvem er det som kjøper større varer kontant i dag, eller varer kontant i hele tatt?

        Når det gjelder paypal/lommebok så er det for min del mer tungvint med lommebok da jeg må i bank/betalingsterminal for å ha noe i lommeboka. Her synes jeg du velger å fokusere på problemet fremfor løsninger.

      • ukorrigert Says:

        Hvis du skal se dette i et samfunnsperspektiv så må du tenke både utenfor hva som kun angår deg personlig, og hva som er realitetene i dag.

        Personlig har jeg alltid kontanter i lommeboka. Og betalingsterminal er jeg i hver gang jeg handler med kort, og å ta ut noen ekstra hundrelapper krever ikke at jeg går ekstraturer i det hele tatt.

        Og selvfølgelig fokuserer jeg på problemene. Fordi det er klare prinsipielle problemer i forhold til overvåking, frihet, integritet og anonymitet.

        Myndighetene oppfører seg ikke alltid eksemplarisk, og vi har ingen garanti for at norske myndigheter aldri vil bli mer fascistiske i fremtiden. Løft også blikket litt og se deg rundt i verden.

        Overvåkingen og kontrollen av enkeltindivider øker jevnlig på mange områder i samfunnet. Du føler deg kanskje komfortabel i dag, fordi du er ung (gjetter jeg på) og ikke er noen som myndighetene på noen måte er interessert i. Men en dag kan det hende du befinner deg i rettmessig i en opposisjon til samfunnet og myndigheten, og da er det ikke sikkert du er like komfortabel med at nesten alt du gjør registreres og kan sjekkes av myndighetene.

        Som du selv sier, det registreres veldig mye allerede i dag. Teknisk er det mulig å logge det meste du foretar deg på nett, hvor du går (basestasjoner vet hvor mobilen din befinner seg), hva du handler, hvor du kjører osv.

        Dersom du blir fullstendig avhengig av elektronikk for å handle (bankkort eller mobil) så blir din mulighet for å være anonym enda mer begrenset.

        Nå er det også innført prøve med måling av gjennomsnittshastighet på veiene, noe som fører til mye større kontroll også der. Du MÅ kjøre sakte hele veien, for du vet aldri om en fotoboks bare registrerer deg der og da, eller om det bare er del av gjennomsnittsmåling.

        Du synes kanskje ikke det er noe problem at myndigheter loggfører hele livet ditt. Men for mange oppleves det som unødig inntrenging i privatlivet. Og hva tror du skjer med frihetsfølelsen og samfunnsansvaret til mennesker som føler seg overvåket og ufrie?

        Som sagt, du må se litt videre enn bare på deg selv og din egen situasjon i dag. Frihet og personlig integritet er verdt å kjempe for. Kriminalitet bør bekjempes på andre måter enn nitidig overvåking av samtlige borgere i samfunnet.

    • Svein Says:

      Nærmer meg 30 så er vel ikke så ung mer. Er ikke der det ligger tror jeg, har bare en helt annen oppfatning av det enn deg. Fordelene ved å forby kontanter er så mange flere en bakdelene derfor mener jeg kontanter bør fjernes.

      Når det gjelder overvåking så er det andre ting som kan fjernes, f.eks. fartsovervåking som du nevner.

  5. clawdia Says:

    saa skal vel banken ta gebyrer hver gang du bruker kortet da.saann er det jo allerede.dette er like mye en unnskyldning fra bankene for aa tjene penger som en unnskyldning for aa avsloere kriminalitet.

    • Svein Says:

      Om banken tar gebyr for kortbruk har du deg selv å takke. Har hatt skandiabanken i snart 10 år nå og betaler ikke for kortbruk uansett om det er i Norge eller utlandet.

      • ukorrigert Says:

        Ikke alle bruker skandiabanken, eller har kun gebyrfrihet som kriterium når de velger bank.

  6. clawdia Says:

    bare vent til det blir forbudt med kontanter-da kommer alle bankene til aa sko seg.aa tro noe annet er naivt.

  7. Anonym Says:

    jeg er 21 og bruker nesten bare kontanter, det er ikke fordi jeg er paranoid, kriminell eller gammel, men fordi jeg synes det er mer praktisk, jeg vet alltid hvor mye jeg har, uten at jetg må logge inn på nettet eller sende en melding til banken, og hvis jeg har lite igjen slipper jeg å stoppe opp og lure på om jeg har råd til ting jeg vil ha.

    og penger ser mye bedre ut kontant, du føler deg mye rikere med 10k kontant enn i banken.

  8. Glad i kort Says:

    Det virker på meg som «ukorrigert» har mye å skjule.

    Disse argumentene med lettere å dele små-tjenester mellom personer viser kanskje at dette er en person som bruker mange svarte tjenester, og som kanskje ikke setter pris på den velferdstaten vi har i dag.

    Også dette argumentet med spleise på restaurant/utested er jo helt søkt. Når man skal gjøre opp ber man bare som enkle regninger, så kan hver gjøre opp på den måten de selv vil. Dette bruker vår vennegjeng hele tiden, fungerer veldig bra.

    Men jeg har ikke helt troen på et helt kontantfritt samfunn, mye pga. at folk er forskjellige, og at resten av verden er veldig glad i kontanter. Ta en tur over dammen (USA) så finner man fort ut at cash is king, kort blir liksom bare greit.

    • ukorrigert Says:

      Kan du forklare hvorfor du mener det relevant om jeg har mye å skjule eller ikke?

      Og i siden det eneste punktet du virker uenig i er det siste og minst viktige punktet, så regner jeg med du er enig i resten.

  9. Marianne Says:

    Jeg er så enig med deg. Dette er ikke utvikling i en positiv retning. Hva om man f.eks. har behov for å skjule seg? Det trenger ikke være av kriminelle årsaker. Det kan være noe så vanlig som en mishandlet kvinne som ønsker å flykte en ektemann hun deler konto med. Eller for den saks skyld – hva med overraskelser til bursdager og jul? Ikke mye igjen av dem når mottakeren ser hva det er på kontoutskriften.

    Selv om man ikke er kriminell, så mener jeg at staten eller bankene ikke skal ha noen rett til å vite alt om hva man bruker pengene sine på. Hvorfor trenger de å vite det? Hvordan kan slik informasjon misbrukes? Kontoutskriften er jo grei å ha til eget regnskap, men det er uheldig hvis f.eks. politi og andre etterforskere kan få tilgang på noe som i utgangspunktet burde være en privatsak. Særlig hvis de har tilgang mens man kun er en mistenkt. Hvordan dette fungerer i praksis er jeg litt usikker på, men jeg innbiller meg at slik informasjon lett kan misforstås, misbrukes og manipuleres.

    I tillegg er det ikke like enkelt å lære barn god økonomi og verdien av penger dersom kontantene uteblir. Det blir for abstrakt å vise dem nettbank og kontoutskrifter. Monopolspillet kan nok være bra, men ingen ordentlig erstatning for å se det i praksis.

    Forøvrig synes jeg poenget med feil i banken eller utestengelse fra banken er et ganske godt et. De fleste har nesten alltid noe cash liggende, så man klarer seg over en liten periode uten kortet. Men streiker kortet og det ikke eksisterer kontanter noe sted, da er du helt avhengig av å ha venner eller en instans som forbarmer seg over deg. Ikke alle har venner, og erfaringer folk har hatt med NAV har vist at staten er i alle fall ikke den instansen noen ønsker å være avhengig av.

    Egentlig har jeg lyst til å kaste mobiltelefonen min på fjorden, for også den er en stor del av overvåkningssamfunnet. For ikke å snakke om alle videokameraene som har dukket opp i løpet av kort tid på offentlig transport og i stadig flere gater, for å skulle gjøre det lettere å oppklare saker i etterkant. Vel. Fint og flott det. Jeg er på godfot med Politiet, men hallo… Nok får være nok.

    Uansett – ingen stor overraskelse at kommunistene i SV støtter dette forslaget. Får det gjennomslag, er det bare å pakke sekken, teltet og hagla, og flytte ut i villmarka. Men så var det disse satelittene, da… 😉

    • ukorrigert Says:

      Mye av utviklingen kommer av seg selv pga. den nye teknologien. Men derfor er det også viktig å sette på bremsene og unngå missbruk av mulighetene for overvåking der det ikke er veldig nødvendig.

  10. Morten Says:

    Er helt enig i at dette er en uting. Jeg er heller ikke krminell, men misliker all den overvåkningen som allerede skjer i dag.

    Det vi trenger er en revolusjon som kaster våre folkevalgte ut døra. Slik som samfunnet utvikler seg nå, vil bli en ren katastrofe om ikke altfor mange år.

    Finnes det en revolusjonær leder der ute.


Legg igjen en kommentar

