Erik Fosnes Hansen fornekter seg ikke

juli 16, 2009


Erik Fosnes Hansen gir seg ikke i sin vendetta mot FrP. Det hele begynte med kritikk fra Siv Jensen om vennetjenester i regjeringens utvelgelse av personer til kulturrådet. Hansen var en av de valgte, og svarte med en kronikk full av løgn, skvetting og fordommer. I neste runde er det radiodebatt der Hansen kjefter, banner, slår i bordet og kaste papir på sitt debattmotstander fra FrP. Dette blir det selvsagt mediesak av, og nå forsvarer Hansen seg:

Har kastet kule. Jeg skal åpent innrømme det: Jeg har kastet kule. Der lå den, foran meg. Den besto av NRKs lille notatark, og jeg hadde krøllet den sammen under debatten. Jeg tenkte: Hvis jeg nå kaster denne lille, lette tingen på Tønsbergs ordfører, hva skjer vel da? Jo, da blir det ordentlig bråk. Er da dette, tenkte jeg, god nok grunn til å få bråk? Jo, tenkte jeg, det er nok det.

Så jeg kastet den på Frps nestleder, og jaggu ble det bråk. For Per Arne Olsen gikk rett til VG og sladret, slik jeg antok han ville gjøre. En radiodebatt som ellers ville nådd P2s forholdsvis faste lyttersegment, ble plutselig en stor sak.

Nå mener jeg at debattanter ikke bør kaste det aller minste rusk på hverandre. I motsetning til hva Olsen sa til VG, ba jeg ham faktisk om unnskyldning etterpå. Men det er tankevekkende hvordan Medie-Norge fungerer. Skriv en skarp artikkel, eller før en dannet debatt i P2, og det legges knapt merke til. Gjør eller si noe som fremstår som over streken, og du kan være sikker på at du får en talerstol. Dette er teknikken landets nest største parti benytter seg av, når de velter sine møkkalass over på borgere eller enkeltgrupper i samfunnet.

Det er etter eget sigende Fosnes Hansen sin beviste kalkulerte handling, og når resultatet blir som han forventer så beskylder han det for å være taktikk fra FrP! En virkelighetsforståelse litt på siden av det gjengse vil jeg si.

Les resten av siste akt av Fosnes Hansen sin vendetta mot FrP i Aftenposten.

5 Responses to “Erik Fosnes Hansen fornekter seg ikke”

  1. Odd-Egil Says:

    Forfatteren EFH skriver noen ganger fabelaktiv godt, som «Salme ved reisens slutt».
    Men man tenker gjerne på det gamle ord trykket :»skomaker bli ved din lest», når man hører eller leser hva EFH lirer av seg.
    Til «Ukorrigert»,
    personlig, så synes jeg du har mange fornuftige innlegg.

    • ukorrigert Says:

      Takk for det. Det er ikke skriveevnene det skorter på hos Fosnes Hansen, men evnen til redelighet og nøkternhet i kritikken.

  2. KM Says:

    Ikke mye god denne mannen. Noe som ikke har fått så mye oppmerksomhet er det prinsippielle ved å oppfordre kunstnere til å boikotte et parti kun på grunn av kulturpolitikken. Skal hver velger stemme på det partiet som fører den politikken som er mest hensiktsmessig for seg selv og ikke ofre fellesskapet en tanke? Er det dette som er solidaritet?

    For øvrig interessant å følge denne saken. Jeg kjøpte for en gangs skyld Dagbladet på fredag. Jeg ble virkelig dypt sjokkert over Dagbladets fremstilling av denne saken. Innleggene/artiklene var fullstendig useriøse og inneholdt flere ting som var direkte usannt. Er det virkelig lov å drive med propaganda på denne måten?

    Aftenposten derimot hadde flere interessante betraktninger. Blant annet at Fosnes Hansen er en nyttig idiot som tjener FRP sin sak ved at han bidrar til å forsterke inntrykket av kultureliten med forakt for vanlige folk, at velgere tenker at det politikken til FRP ikke er så ille dersom det kun er kulturpolitikken den fokuseres på og at kultureliten smører så tjukt på at en kanskje nærmest stemmer FRP i ren sympati.

    • ukorrigert Says:

      Jeg tror Fosnes hansen virker mer polariserende. Mange vil nikke seg enig i hans angrep, og få forsterket sine fordommer om at FrP(ere) er kulturfientlige tullinger. Andre vil reagere som Aftenposten antyder og tenke at FrP-haterne er noen selvhøytidlige og selvgode idioter som ikke evner og tåler at andre ikke ser alt på samme måte som dem selv. (Gjett hvilken gruppe jeg er i 😀 )

      At Dagbladet har forvrengt vinkling på saken er ikke overraskende. Den avvisa kjører jo nærmest propaganda i mange saker. (Selv om jeg ikke er noen fan av Nina Karin Monsen, så ble jeg rimelig oppgitt over propagandajournalistikken mot henne.)


  3. […] åpnes det med knallharde påstander, og Gjevjon minner ikke så rent lite om Fosnes Hansen som uttalte seg i de samme baner for en liten tid […]


Legg igjen en kommentar

