Staten bruker menneskene for å skape et samfunn i sitt bilde

juli 11, 2009


STATEN, […] har bestemt at mor og far bør dele på omsorgen for de minste barna på en helt spesiell måte. Ingen vet om vi blir lykkeligere av det, eller om barna får det bedre, men det vil, ifølge bedreviterne, fremme likestillingen. Staten bruker altså menneskene for å skape et samfunn i sitt bilde. Mange politikere mener at de har bedre dømmekraft enn vi har selv, og at de vet bedre enn oss hvordan vi bør leve våre egne liv.

Pokker så bra sagt. Og den som sa det var Kristin Clement i en kort kronikk i Aftenposten i dag.

Temaet er likestilling, og bakgrunnen for utsagnet er hvordan staten setter likestillingsmålet høyere enn menneskers velferd, og på bekostning av personlig frihet.

Jeg synes et lite tekstutdrag fra Pink Floyds The Wall passer helt fortreffelig etter å ha lest den kronikken:

Hush, my baby. baby, dont you cry.
Mommas gonna make all of your nightmares come true.
Mommas gonna put all of her fears into you.
Mommas gonna keep you right here under her wing.
She wont let you fly, but she might let you sing.
Mommas gonna keep baby cozy and warm.
Oooh babe.
Oooh babe.
Oooh babe, of course mommas gonna help build the wall.

2 Responses to “Staten bruker menneskene for å skape et samfunn i sitt bilde”

  1. Den Moderne Mann Versjon 2 Says:

    Det er i alle fall bra at kvinnesaks- og homofili-departementet for en gangs skyld gjør noe i likestillingens navn og ikke bare i feminismens navn.

    Til tross for kvinnekampen er særlig kvinner nesten umyndiggjort i dag. De må ha særordninger for hver minste ting de foretar seg og de skal som du blant annet nevner heller ikke få ta sine egne valg. Jeg kom over et gammelt nettmøte med Karita her en dag. Der sa hun at regjeringen skulle prøve å påvirke norske kvinner til å ta andre valg. Indirekte sier hun altså at kvinner ikke er i stand til å ta fornuftige valg.

    Jeg har for øvrig opprettet, så vidt jeg kan se, norges første blogg som tar opp likestillingsspørsmål fra et mannsperspektiv. Dvs. det finnes andre, men de har jeg inntrykk av at fokuserer mest på farsrollen og i noen tilfelle mannsrollen i samlivet. Min tar også opp likestilling i yrkeslivet etc. På denne bloggen har jeg en link til siden din. Kanskje du kan linke til min dersom du liker den?

    • ukorrigert Says:

      Jeg har lagt link til bloggen din i «Andre blogger»-oversikten til høyre på forsiden. 🙂


Legg igjen en kommentar

