Evig liv eller evig død?

juli 10, 2009


Tenk deg at det finnes en himmel og et helvete, og at helvete er et jævlig (pun intended) sted, og at etter døden vil sjelen havne ene eller andre stedet til evig tid.

Dette er en tanke mange religiøse av forunderlige årsaker synes er en behagelig og trøstende tanke. De er så oppsatt på de selv skal havne i himmelen, at tanken på at millioner eller milliarder av sjeler skal i evig lidelse ikke bekymrer dem. Er ikke det toppen av fanatisk egoisme?

Som ateist tror jeg på at døden medbringer evig fred. For alle mennesker. Slutt på all lidelse er garantert for alle mennesker. Jeg synes det er en god tanke. Min største drøm er å få oppleve fremtiden og se hvordan mennesket og samfunnet utvikler seg. Men verken at «slemme» mennesker skal få straff sin, eller mulighet til å få drømmen om å oppleve fremtiden oppfyllt, er noe jeg ønsker meg på bekostning av millioner av sjeler i helvete. Et slikt monster er jeg ikke.

Jada, jada, jeg vet at heldigvis er det ikke alle religiøse tror på denne klassiske fremstillingen av himmel og helvete lenger. Det finnes religiøse mennsker som både har samvittighet og evne til refleksjon. Men ideen om himmel og helvete lever desverre i beste velgående blant allt for mange.

2 Responses to “Evig liv eller evig død?”

  1. Safran Says:

    Hei, dette virker jo reflektert ved første øyekast, men det er en logisk brist her.

    Foran tsunamien noen år tilbake var det en urfolkgruppe som skjønte hva som var i ferd med å skje – etter gammel gjenfortellingstradisjon – da havet trakk seg tilbake. De trakk seg opp i høyden og alle overlevde. Etter din definisjon er disse da å regne som fanatiske egoister og monstre siden de trodde at katastrofen ville komme. Jeg vet lite om de advarte andre mennesker og om de evt. klarte dette, men for majoriteten av mennesker som aldri trodde at noe slikt kunne skje ble det et brutalt møte med virkeligheten.

    Majoriteten av tyskere tenkte nok som deg under krigen da de hørte de grufulle beretningene om jødeutryddelsen. De valgte å tro at disse fullstendig grusomme og absurde historiene ikke var sanne, og valgte å tro på propagandaen om det tyske rikets krig for rettferdighet og fremgang. For de fleste av disse ble møtet med sannheten et brutalt sjokk, da denne ikke stemte med hva de trodde så bestemt på.

    Min oppfordring er ikke å straks velge om du skal tro på kristendommens eller islams helvete, men å få deg til å reflektere over at din egen «tro» ikke nødvendigvis er den riktige selv om det er den som høres mest fornuftig, rimelig og sannsynlig ut. Og du er heller ikke et monster selv om du tror at grusomme ting kan skje.

    • ukorrigert Says:

      Nå er det ikke slik at de som reddet seg fra Tsunamien ønsket seg en Tsunami som de kunne redde seg fra.

      Og det er ikke det å ønske seg til himmelen, dersom en himmel og et helvete finnes, jeg snakker om. Det er det å ønske at det finnes en himmel og et helvete, jeg tar opp. I tillegg er det det å tro at man skal ha det bra, mens man vet at millioner lider.

      Utfordringen er altså som følger, velg ett alternativ:
      1. Evig død for alle
      2. Himmelen for meg, og lidelse for mange andre


Legg igjen en kommentar

